• Morticia

Välsignelse av borgerlig vigsel?

Hur vanligt är det? Varför gör man det? Hur är inställningen till det bland ex. präster? Blir ceremonin lika viktig som om den vore "äkta"? Kan man ha en borgerlig vigsel först, och sedan en välsignelse med inbjudna nära och kära med efterföljande bröllopsfest?

Vad tycker Ni? Ge mig Era åsikter. =)

• Svar på tråden Välsignelse av borgerlig vigsel?
  • Alexandrine

Jag är präst i en ganska stor församling och ett par gånger om året möter jag par som önskar välsignelse över borgerligt ingånget äktenskap. Man har kanske gift sig på en ambassad utomlands, men nu önskar att Gud också uttryckligen ska finnas med i äktenskapet. För vissa är det viktigt att nära och kära finns med i kyrkan, medan andra kan välja att vara själva. För mig känns det stort och fint att människor kommer till kyrkan för att de vill att deras äktenskap skall bli välsignade.

• Emmas syster

har varit på en välsignelse

det var inte mkt som skilde den ceremonin från en vanlig vigsel

de hade gift sig för att de skulle få barn och ville ha den juridiska tryggheten innan barnet kom - eftersom de ändå tänkt gifta sig

sen ville de ha den riktiga kyrkliga känslan och det stora bröllopet så det gjorde de när dottern var 1½ år

• mariée en avril

Vi gjorde precis så. Vi gifte oss borgerligt för ett och ett halvt år sedan och planerar nu för välsignelse i kyrkan om ett halvår ungefär. Anledningen till att vi gifte oss var precis samma som den Emmas syster beskriver ovan plus att vi bor utomlands i ett katolskt land där det inte är lika accepterat att skaffa barn utanför äktenskapet.

I Sverige är detta kanske inte så vanligt men där vi bor måste man gifta sig borgerligt eftersom prästerna inte har någon vigselrätt. Alla som vill gifta sig i kyrkan måste alltså gifta sig två gånger.

• Kjell Präst
    Morticia skrev 2008-10-31 17:45:55 följande:
    Hur är inställningen till det bland ex. präster?
    Kan inte tänka mig annat än att alla präster tycker det är roligt att ett par vill komma till kyrkan och få Guds välsignelse över ett borgerligt ingånget äktenskap.
  • Morticia

Jag fick känslan av att prästen tycker att man gott kan vigas i kyrkan direkt ... Hoppas "min" präst delar Er inställning. =)

• SweetSun

jag vill bara fråga; varför vill man ha en välsignelse om man gift sig borgerligt först?

För om det är fest och stor ceremoni man vill ha funkar det ju lika bra med borgerligt bara?

• Kjell Präst
    SweetSun skrev 2008-11-02 13:23:03 följande:
    jag vill bara fråga; varför vill man ha en välsignelse om man gift sig borgerligt först?För om det är fest och stor ceremoni man vill ha funkar det ju lika bra med borgerligt bara?
    Jag vet förstås inte varför TS vill göra så, men många som gör på det sättet gör det därför att det exempelvis av någon anledning varit bråttom med vigseln och man därför har valt borgerligt (fast en kyrklig vigsel kan också gå fort att ordna om man exempelvis kan tänka sig vardagar). Sedan vill man gifta sig "på riktigt" i kyrkan och få Guds välsignelse över äktenskapet. Vissa tänker sig säkert att det bara är i kyrkan man kan få det pampiga, det är förstås fel. En borgerlig vigsel kan göras pampig och en kyrklig vigsel mycket enkel.
  • En till präst

Jag har haft kyrklig vigsel över borgerligt ingånget äktenskap. Det är fint och viktigt för dem det gäller.
    I ett fall var det ett par som firade guldbröllop, och som gift sig borgerligt en gång i tiden för att kvinnan var med barn då de skulle gifta sig. För dem var det jätteviktigt att få göra det på riktigt inför Gud, även om de hade haft varandra som man och hustru i 50 år då.

• Morticia

Jag vill väldigt gärna bli vigd av en speciell präst, och omständigheter och avstånd gör det svårt. Därför tar vi enkel variant nu och "på riktigt" senare.

• marsros

För oss är det väldigt enkelt:
    Vi bor långt från familjen och vi har köpt hus precis. Huset gjorde att vi behövde skriva papper , testamenten för att vi skulle vara tryggade om något skulle hända. Allt detta finns i äktenskapet så det blev lättare att gå till tingshuset och skriva på ett papper.

Men vi vill ha en ceremoni med familjen där all den svenska traditionen ingår. Nej, jag är inte direkt kyrklig men i stora ögonblick i livet känns det tryggt med Svenska Kyrkan och det räcker för mig.

Vi har diskuterat lite med vår präst och kommer lägga upp det väldigt likt en vanlig vigsel. Den juridiska delen av vigseln kan omformuleras att man inför Gud vill lova varandra trohet osv. Välsignelse av ringarna och psalmer är också viktiga för oss.

• Morticia

Ungefär så är det för oss med, marsros. =)

Svar på tråden Välsignelse av borgerlig vigsel?