• nässlan87

berätta eller inte, det är frågan

hej.

har ett litet problem.
    jag och min sambo håller på att planerar ett bröllop har kommit ganska långt, till sommaren ska det bli. men det lilla problem vi har är att vi inte har berättat för våra föräldrar ännu. vi har tänkt att vänta till jul med att berätta att vi ska gifta oss men jag har redan fått ångest över att vi ska berätta detta för dem.

varför kan man undra, jo det är så att mina blivande svärföräldrar säger väldigt mkt vad de tycker och att det ska bli som de vill och jag går för det mesta emot detta. har två hundar och ser redan hur mkt de lägger sig i om hur vi ska "uppfostra" dessa.

nu är jag rädd att mina svärföräldar kommer att lägga sig i allt det jag och min sambo har planerat och lagt upp för hur vi vill ha det. min sambo säger att de får ta det, det är vi som ska gifta oss och inte dem..

men jag vet inte ska vi verkligen berätta för dem eller ska vi bara skicka ut inbjudningar till dem och de får ta det då, för då är allt klart när vi skickat ut inbjudningarna?

tack för svar.

• Svar på tråden berätta eller inte, det är frågan
  • nennesjuttioåtta

om du känner så så tycker jag att du kan vänta. Ju mer som är fastställt ju mindre som de kan påverka (om ni inte orkar stå på er, vill säga). Särskilt om du tror de vill bestämma vilka som ska komma. Har ni redan skickat inbjudningar och bokat lokal där det bara får plats si och så många och budgeterat mat mm så har ni på fötterna om de protesterar.
    Vi berättade ganska tidigt, men de frågade inte eller lade sig i, men de VET att vi ändå inte hade ändrat oss. Jag berättade heller inte så mycket om våra planer, så då hade de inte så mycket att protestera mot, t ex oj vad dyrt, varför där, en sån klänning?!? behöver ni sånt.... Jag lät BT få veta all planering istället. Inte ens någon av våra vänner visste så mycket, förutom toastmadamen. Gillar överraskningar!

• RTBW

ojojooj, samma dilemma här.

Vi berättar för våra närmaste familjer,
    vi kommer inte att bjuda så många det betyder att
    vi inte bjuder någon på min mammas sida förutom min
    mormor, anledningen är att jag aldrig har umgåtts med den sidan av släkten inga fejder men under mina snart 30 år kanske vi har setts 10gånger. Vi vill dessutom bjuda på en hejdundrande fest med god mat, härlig lokal ja m.m.

Vad ska mamma säga????????

Men vi hoppas att vi kan stå på oss.

Jag försöker intala mig de orden jag skrivit så ofta här
    att det är vi som brudpar som bestämmer hur vi vill ha det.

Så vi kan väl försök lägga oron åt sidan.

/ReadyToBeWed

• nässlan87

ja du bra fråga, jag ville egentligen sätta ner foten har gjort detta många gånger spec ang mina och sambos hundar, vilket de anser att jag är väldigt sträng mot, tävlar med dem och då får det inte vara ngt gulligull med dem hela tiden, gör de fel ska de få veta det med, inte bara nonchaleras. jag och min sambo vill egentligen berätta för dem för vi är vuxna människor men de verkar inte se detta. min sambo tycker att vi ska berätta för dem men ja tvekar för det brukar sluta med att jag inte orkar med mer och går ut istället för att inte säga ngt dumt.

så det kanske är bra men samtidigt vill ja stå på mig. kyrkan är bokad och lokal nästan.

men känner ångest över det hela med berättandet

• Marie88
    RTBW skrev 2008-10-31 16:07:58 följande:
    ojojooj, samma dilemma här.Vi berättar för våra närmaste familjer, vi kommer inte att bjuda så många det betyder attvi inte bjuder någon på min mammas sida förutom minmormor, anledningen är att jag aldrig har umgåtts med den sidan av släkten inga fejder men under mina snart 30 år kanske vi har setts 10gånger. Vi vill dessutom bjuda på en hejdundrande fest med god mat, härlig lokal ja m.m.Vad ska mamma säga????????Men vi hoppas att vi kan stå på oss.Jag försöker intala mig de orden jag skrivit så ofta här att det är vi som brudpar som bestämmer hur vi vill ha det.Så vi kan väl försök lägga oron åt sidan./ReadyToBeWed
    Stå på er tjejer!

Är i en likadan situation, (spec. som din, RTBW) då jag bara bjöd mormor på mammas sida, eftersom resten aldrig har brytt sig tidigare, varför ska man plötsligt bry sig nu? Vi har bara med de vi tycker mycket om på bröllopet, och inte ens våra vänner är bjudna. Vi vill ha det litet.

Mamma blev inte glad, men stå på er! Det blev iskalla blickar mot oss på senaste kalaset, men härda ut. Det kommer förr eller senare ändå, ta tag i det medan det finns en öppning. Hon får respektera att det är ert bröllop och ni får nog höra en del, så som vi fick, men ni är starka tillsammans! Hejaheja!
  • nennesjuttioåtta

Men om de frågar om planerna så säg att det får de se när det är dags, att ni vill att det ska vara en upplevelse för alla och vill inte avslöja några detaljer.

Om de har önskemål om gäster så får ni säga varför ni valt dem och dem, och varför övriga inte är bjudna. Det kan ju vara budget, att ni bara vill ha de närmsta där, att ni aldrig träffat dem, att det är ERT bröllop och om svärmor vill ha sin vänninna eller kusin där så får hon ordna egen fest för det.

• nässlan87

sant sant det du säger nennesjuttioåtta.

de borde hon få göra då.

ska ja inte bjuda de som ja inte umgås blir det bara min sambos sida och 5 pers til från min sida för jag umgås inte ens med de andra men de bjöd mig på deras bröllop när ja var liten och seden är ju att man ska bjuda tillbaka. sedan får jag en sådan skuldkänsla om ja inte bjuder dem. de enda ja var riktigt säker på som jag ville bjuda var min mormor och farfar men farfar har avlidit, vilket jag är väldigt ledsen över. men jag har mormor iaf.

resterande ja så att säga bryr ja mig inte så mkt om med ett snällt uttryck:d på ena sidan har de inte pratat med mig på år, förutom nu när farfar gick bort då ska man försöka på ngt vis leka lyckliga släkten och på den andra trycker de bara ner mig i allt det ja gör och hur ja e så de vill ja inte men skuldkänsla åter.

sant sant får väl försöka stå på mig, min sambo funderade på om vi skulle berätta det på julmiddagen men det känns som om i kommer förstöra hela julmiddagen då.

tack för svaren de hjälper verkligen :d

• lolca

Vad är det med alla människor som tror att de har rätt att lägga sig i ens bröllop?! Jag har läst alla era inlägg och jag säger bara: STÅ PÅ ER! Det är ni som ska gifta er, inte er mamma, pappa, svärmor, svärfar, mormor etc.

Jag tror att min svärmor kommer att ha många och bestämda åsikter om hur det ska vara på mitt och min sambos bröllop. Men jag och min sambo vet precis hur vi vill ha det och det kommer hon att få reda på. Accepterar hon inte det, ja då gör hon inte det. Men jag känner att det är inte vårt problem, det är hennes i så fall. Det är inte deras dag, det är vår dag!

Gör som ni vill ha det och strunta i alla andra som vill styra och ställa med er! Det är er dag!!!

Svar på tråden berätta eller inte, det är frågan