• blomsterflicka

    Vilken är medelåldern för att gifta sig i Sverige?

    En nyfiken fråga bara - någon som vet vilken som är medelåldern bland svenska par när det kommer till giftemål?

    Vi kanske kan göra en egen intern undersökning här på BT om inte annat.

    Om jag börjar:
    Jag kommer vara 27, min blivande man 30 när vi gifter oss (förhoppningsvis nästa år!)

  • Svar på tråden Vilken är medelåldern för att gifta sig i Sverige?
  • Linda7608

    Hej, båda kommer att vara 32. Jag fyller 33 i Augusti och vi gifter oss i maj.

  • EmmaochMagnus

    Jag är 28, min sambo fyller 32 dagen innan bröllopet!

  • MrsWindh

    Medelåldern är ca 32 för kvinnor och 35 för män.
    Enligt SCB

    Själv kommer jag vara 31 och han 27!!!!

  • chokladflingan

    Då ligger man en bit under medelåldern då...

  • Ore

    Fast frågan är hur de gör den statistiken. Är det årsvis medel för alla som gifter sig under året?

    För man ska inte glömma att det finns de som gifter sig som höjer snittet en del.

    Om tio kvinnor som är 25 år, och en som är 50 år gifter sig, så blir medelåldern 27,3 år.

  • MrsWindh

    Det är nog räknat ett medelsnitt av alla som gift sig under det året. Men jag tror att runt 30 är en rätt normal siffra, några lite yngre och några lite äldre, men de flesta ligger nog där.

    Tror dock att BT användare är betydligt yngre..

    /A


    Ore skrev 2008-11-20 13:39:13 följande:
    Fast frågan är hur de gör den statistiken. Är det årsvis medel för alla som gifter sig under året? För man ska inte glömma att det finns de som gifter sig som höjer snittet en del. Om tio kvinnor som är 25 år, och en som är 50 år gifter sig, så blir medelåldern 27,3 år.
  • lillaj

    Jag hade precis fyllt 30 och mannen var 31, skulle fylla några månader senare.

  • Hemlig2009

    Jag hinner bli 32 och min sambo blir 30 senare under året.

  • Humlan66

    När jag gifte mig 1a gången va vi 33 år båda. Nu ska jag som sagt gifta om mig

Svar på tråden Vilken är medelåldern för att gifta sig i Sverige?