• soffan81

Inbjudningskort

Har en fråga angående dubbelvikta kort. Ni som har tryckt era egna hur har ni tryckt er text på de dubbelvikta korten?
    Jag vill gärna trycka texten direkt på korten och inte på ett annat papper som jag klistrar på. Funkar det eller blir det problem i skrivaren.
    I vilket program gjorde ni texten?

• Svar på tråden Inbjudningskort
  • Cltsp

Det borde inte alls vara svårt att göra som du menar i word så länge du har papper som man man kan skriva ut direkt på.

Välj ett liggande utskriftsformat i word. Ställ in så du har två kolumner i dokumentet och skriv all text i den högra kolumnen. Skriv ut och vik ihop pappret.

• Mirri

Jag använde mig av ms publisher eftersom jag tyckte marginalerna blev fel i word så att texten inte hamnade centrerat. Vi tryckte texten med vår egen skrivare och sedan tryckte vi ett mönster på utsidan med embossat stämpelmönster. Blev hur snyggt som helst.

• mikekarro

Hejsan!
    Vi har provtryckt våra kort idag, och det fungerade alldeles utmärkt att trycka i word. Vi tryckte våra namn på framsidan, och i innersidan, det var bara att vända på kortet liksom senare. Lite krångligt med inställningarna, men senare så fungerade det alldeles perfekt. Jag kan ge utförligare beskrivning i din gästbok om du önskar så.

Lycka Till!

• celtic

Indesign är annars ett jättebra program gjort för textdesign

• Kirsto

Det brukar gå fint, bara skrivaren klarar kortets tjocklek. Det kan därför vara en god idé att köpa ett eller ett par provex först om det är viktigt för er att skriva direkt i kortet.

Det brukar också vara bra att låta bli att vika korten innan utskrift, hjälper till att matningen blir snygg.

• soffan81

Jag har redan köpt färdiga kort (dubbelvikta, ca 13*13 cm) och tänkte trycka på dessa men har lite problem med att veta hur det blir rätt tryckt...men jag får väl helt enkelt prova mig fram..=)

Tror jag kommer använda mig av Indesign eftersom jag jobbar mycket med det programmet i jobbet.

mikekarro: En utförligare beskrivning hade varit toppen. Jag är väl inte den mest tekniska i världen och inte min m2b heller...=)

• Kirsto

soffan81: Skär ut några vanliga papper i rätt storlek och testa på dem först! Det är lite olika hur olika skrivare matar pappret, så markera framsidan med en penna (några enkla streck eller text duger fint!) och notera hur du lägger pappret i skrivaren. Du kan behöva ändra skrivarens inställningar (papprets storlek, ev. även tjocklek senare med de riktiga korten) också så att den tar emot pappret som den ska. När du har fått kläm på hur du ska lägga korten så går det mycket enklare!

• soffan81

Tack så mycket för tipset Kirsto, det får bli lite pill med det innan allt ser ut som det ska...men jag lägger gärna ner lite tid på det för att det ska kännas personligt..=)

• Kirsto

soffan81: Jag håller tummarna för att det ska gå så smärtfritt som möjligt för er!

Svar på tråden Inbjudningskort