• nni

E Så Glad! Kefalonia, ska dit! Tips på hotell?

Nu har vi bestämt oss för vår smekmånad! 2 månader på vackra grekiska ön, Kefalonia!
    Någon som varit där? Tips på hotell?

Vi ska säkerligen boka Lassi på Lassi.

Ps: Bröllopsresa nr 2 går till...USA ett halvår efteråt.

Glaad!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-28 20:47
    www.apollo.se/Travelling+with+apollo/Catalogue/Grekland/Kefalonia/Lassi/Hotel+and+Apartments/Lassi.htm&

= hotellet "Lassi"

• Svar på tråden E Så Glad! Kefalonia, ska dit! Tips på hotell?
  • nni

Ser tyvärr inte vad du skickade, går inte att öpnna länken!
    Var det dyrt! Vi vill hålla oss närmre 15 000...

• Det stora Blå

Fritidsresor har 7 olika mål på Kefalonia, varav privata villor med egen pool är ett alternativ i Sarlata.
    Priser kan du kolla själv på deras webbsida.

Sarlata.
    Här kan du njuta av lugnet och de vackra omgivningarna från poolkanten på våra fina villor. Med hyrbil tar du dig lätt till stränder och tavernor i närheten.

Fiskardo.
    Fiskardo är belägen på den norra delen Kefalonia, känt för sin charmiga hamn med tavernor, fiskebåtar och stora eleganta segelbåtar.

Skala.
    En familjevänlig badort med en lång strand som fått utmärkelsen Blue Flag för säkerhet, faciliteter, bra miljö och rent vatten.

Agia Efimia.
    Agia Efimia är en vackert belägen by vid mynningen av Samibukten. Här finns en av Kefalonias mest betydelsefulla hamnar och under sommaren är det livligt och full aktivitet.

Karavomilos.
    Vid havet, ungefär tre kilometer utanför byn Sami och med utsikt över Samibukten ligger den lilla, charmiga badorten Karavomilos.

Lassi.
    Lassi ligger bara 2,5 kilometer från huvudstaden Argostoli, där du kan shoppa och äta romantiska middagar i gränderna kring hamnen.

Lixouri.
    Den charmiga småstaden Lixouri lockar med restauranger, shopping och nöjen. Samtidigt bor du i lugna omgivningar på ett all inclusive-hotell som gör din familjesemester extra prisvärd!

• Deja

Jag har varit där.
    Lassi har dom finaste sandstränderna på ön men är en ordinär turistort.
    Argostoli är ingen vacker stad. En del tycker dock att den är mysig.

Skala på östra sidan gillade jag bättre men det är en väldigt liten ort och ligger lite off från öns sevärdheter.

Bäst gillar jag Agia Efemia och Fiskardo, men där finns inga sandstränder, om man nu vill ha det - personligen så gillar jag kritvita klapperstensstränder och turkost vatten!(Som på Antisamos beach på Kefalonia).

Hyr bil och besök Assos och Myrthos. Om ni har tid ta färja från Fiscardo till Vassiliki på Lefkas, eller besök Ithaca!

(Kefalonia kommer inte bland mina tre Grekiska favoriter...Samos, Naxos och Lefkas!
    Jag har även besökt Santorini, Amorgos, Ithaca, Kos och Kreta)

• nni

Det stora blå och Deja;
    Vi tänkte oss Lassi pga av sandstränder, o nära till en större stad. Om det e lite mer folk blir vi bara glada. Men ska helst inte va fullt ös där vi bor.
    Snällt av er att berätta om alla ställen.
    Har ni varit på Lassi? Det ligger lite avsides, verkar toppen!

Ang pool, tror vi kollade det på Fritidsresor, har för mig att man måste vara minst 4 pers.
    Men har ni ngt att berätta om hotellet "Lassi"? Funderar nämligen på det alternativet.
    Eller hotellet Silo?!

Vi har bara varit på Kreta men vill till en stor grön ö med fina stränder, vackert skönt vatten, o utflyktsmöjlighter till andra öar. :) Så tror Kefalonia passar perfekt!

• nni

Alltså menar att hotellet Lassi ligger lite avsides...

• nni

Amen vad jag e trött, menar VILLA inte pool :P

• Det stora Blå

"Deja"

Amorgos, Ithaca, Kos, Kefalonia, och Rhodos har vi kvar att besöka (fast just nu går resorna bara till blå/vita delar av Tunisien).

Vår absoluta favoriter är annars Samos, Skiathos och Kreta hittills.

Lefkas och Zakynthos har fina ständer men trista turistorter.

• nni

Kanske e bra att vänta o boka så sent som januari. Om det e nedsatta priser då dvs.
    eller vad tycker ni?
    Hotellet Lassi känns fortfarande som ett mycket bra val :)
    men kom gärna med fler förslag!
    Kanske blir ngt helt annat hotell, men Kefalonia känns helt rätt!

• Det stora Blå

'nni"

Vi brukar välja typiska vita låga hotell i Grekland, helst familjeägda, för man får så många bra tips då av dessa familjer.

Sedan gäller det att välja mellan att bo direkt vid en strand, eller att bo i en stad eller mitt i byn. Skönt att slippa transport ToR på kvällen, när man är heltrött efter 1 dag i heta solen.

Generellt sett får man dra bort en * från hotell i Grekland jämfört med t ex hotell i Turkiet och i Tunisien.

• nni

Det stora Blå skrev 2008-10-30 18:33:47 följande:

'nni"Vi brukar välja typiska vita låga hotell i Grekland, helst familjeägda, för man får så många bra tips då av dessa familjer.Sedan gäller det att välja mellan att bo direkt vid en strand, eller att bo i en stad eller mitt i byn. Skönt att slippa transport ToR på kvällen, när man är heltrött efter 1 dag i heta solen.Generellt sett får man dra bort en * från hotell i Grekland jämfört med t ex hotell i Turkiet och i Tunisien.
    Ja precis, det e så vi osså gillar att ha det. Mindre o mysigare hotell, men ska ändå ligga bra.
    Det platsar in på det hotellet vi tänkt oss. Det ligger vid en strand, nära butiker o restauranger o 1,5 km till en större stad.
    Men tror inte du att hotellen i Grekland håller god standard? Vi har varit på 3 + på Kreta o det var verkligen en bra standard. Jämfört med Turkiet faktiskt...
Svar på tråden E Så Glad! Kefalonia, ska dit! Tips på hotell?