• lingonskogen

Förlovning efter två år

Jag har varit ihop med min kille i ett och ett halvt år, vi bor ihop och är båda 19 år. Och nu har jag börjat fundera på en förlovning om kanske ett år. Han är verkligen någon som jag vill leva mitt liv med och så småningom också gifta mig med, så det är inget fånigt bevis på hur kär jag är det här handlar om, som det ofta är när det gäller tonåringar som förlovar sig utan att riktigt veta vad det betyder, utan jag vill förlova mig för att jag ser en framtid med honom och älskar honom otroligt mycket. Men nu undrar jag om det är att rusa fram med förlovning efter två år? Hur lång tid väntade ni innan ni förlovade er?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-23 21:24
    Jo, och vad tycker ni om att man förlovar sig när man bara är 19år? /Sandra

• Svar på tråden Förlovning efter två år
  • Emmas syster

Jag tycker man ska förlova sig när man tänker gifta sig inom en överskådlig framtid

oavsett om man är 19 eller 94 så gäller det ju att man hittat den man vill leva med

• Lissdaniels

Vi var snabba med förlovning och jag var 19 när vi förlovade oss men fyllde 20 ett halvår senare. Sedan finns det de som gifter sig snabbare än 2 år men känns allt rätt så är det väl bara att förlova er, gifta er och leva lyckliga i alla era da'r?

• LT2B

Jag håller med ovanstående talare. Förlova er när ni bestämt att ni ska gifta er, det är ju precis vad en förlovning innebär. Jag tycker att det är strunt sam om det sker inom ett år. Vi kommer att gifta oss två år efter förlovningen och vi hade varit tillsammans i tre år när min sambo friade.

• sokkerstruten

om ett år är du 20 år. inte direkt någon tonåring. Du är gammal nog att göra egna vuxna beslut!

Att man ska förlova sig när man ska gifta sig det gör man som man vill, finns dom som är fölovade i tio år innan man gifter sig!

Vi förlovade oss efter att varit ihop i ett år. Då var jag 23 och han 29!

Om ni vill förlova er nu så går ju det bra det med såklart!

• sokkerstruten

vi förlovar oss när vi varit förlovade i ett år och nio månader..

• sokkerstruten

jag menar gifter oss när vi har varit förlovade i ett år och nio månader!

• Nephele

Jag var 21 när vi förlovade oss, och då hade vi varit tillsammans mindre än 2 år (bott ihop nästan 1 år)

• Theka

Jag och min sambo är förvisso äldre än du men förlovade oss på 1½ årsdagen och gifter oss nästa sommar, en dag innan vi firar 2 år som förlovade. Vi har hela tiden pratat i 2-årsperioder men kunde inte hålla oss gällande förlovningen - känns det rätt så gör det!

• JPerlestam

Vi förlovade oss utan att vara säkra på när och hur vi skulle gifta oss. Det hände redan efter ett halvår och vi bodde inte ens ihop och nu 4 år senare ska vi gifta oss. Vi var 22 o 25 år gamla när vi förlovade oss, så gör precis som ni vill, ingen annan än ni själva vet vad som är rätt för er!!! Lycka till!

• ElinDLB

Vi förlovade oss efter ett år och kommer att gifta oss efter 5 år ihop dvs nästa år. Tror jag var 17 eller 18 då hehe matten i huvudet krånglar lite men är man säker på sin grejj så spelar det ingen roll tycker jag.

• mysifer

vi förlovade oss efter 1½ år och kommer att gifta oss 2½ år efter förlovningen, på dagen, när vi har varit tillsammans exakt 4 år. känns det rätt så är det väl bara att tuta och köra

• chokladflingan

Vi förlovade oss efter bara nio månader, och det var det bästa jag nånsin gjort. Nu ska vi gifta oss i november och kommer då ha varit förlovade i nästan två år.

• ogiftnickenyfiken

Vi kommer att förlova oss i februari och då har vi varit tillsammans i 10 år.
    Så här har vi inte gjort nåt förhastat känns det som

Men många av våra vänner tycker att vi gör allt i fel ordning.
    Köper hus, skaffar 2 barn och ändå är vi inte förlovade.
    Men vad sjutton...
    Man gör ju det som känns bäst för än själv.

• Ore

Nej, du rusar inte fram. Känner du att det här är långvarigt kan ni absolut förlova er.

Personligen valde vi att förlova oss som ett "startskott" på planering av bröllop, men det är inte fel att göra på något annat sätt.

Vi träffades när vi var 17, flyttade ihop när vi var 19 och förlovade oss när vi var 26 och gifte oss när vi var 27. Det var rätt för oss, en förlovning tidigare hade inte gett oss någonting, utan det var något vi gjorde när vi studerat klart, fått jobb och kände att vi hade förutsättningar för att fortsätta leva tillsammans, och fixa det bröllop vi ville ha.

• MulleNuh

Jag var 19 år när jag förlovade mig med mitt livs kärlek! Då var han det. Vi gjorde slut när jag var 20.

Vi hade varit bästa vänner i ca 5 år innan vi blev ett par.

Idag är jag förlovad på nytt och vi ska gifta oss i sommar. Blir 30 år denna gång. Jag kan känna att det SUGER att jag redan varit förlovad en gång innan, men samtidigt ser jag det inte som riktigt just för att jag var så ung då. Men DÅ var det ju på riktigt.
    Men iaf. Jag "ångrar" att jag förlovade mig så snabbt och så ung.

• kiane

Jag och min sambo hade varit tillsammans drygt 6 år (jag är nu 25 och han 27) och förlovade oss ca 2 månader innan vår bebis föddes. Lillkillen har hunnit bli drygt 3 månader och vi ska gifta oss i Juli 2009. Självklart kan man förlova sig när man är ung, alla är vi olika och det är bara ni som kan bestämma om det känns rätt för er!

• rosesarered

Vi var 21 och 23 när vi förlovade oss efter tre år tillsammans
    För oss var det precis lagom att göra det efter den tiden ihop!

Men förlova er inte om det inte känns helt rätt. det spelar ju i slutändan ingen roll vad alla andra tycker.. jag reagerar på att du ställer frågan på ett forum, du kommer aldrig få ett riktigt svar här-bara en massa olika åsikter från olika människor. Du kanske ska lyssna inåt istället på vad DU vill!

• lingonskogen

Tack för alla inlägg, det är kul att läsa alla andras historier! Och som svar på det sista inlägget från rosesarered så ja, självklart lyssnar jag på mitt eget hjärta. Jag ville mest bara få diskutera ämnet och höra lite andras åsikter här, jag letade nån sida att diskutera ämnet på bara för att få prata av mig och klara ut lite funderingar, men du har självklart rätt om att man inte ska göra nåt förens det känns rätt för en själv. Jag tycker än att det är lite tidigt och vill se hur vi funkar att bo ihop först, så därför tänkte jag vänta och se vart vi står om kanske ett halvår innan jag tar upp ämnet.. Känner mig ganska mogen och inte förhastad med det beslutet :)

• pojomo

du känner själv om du tycker att de är dax. Finns INGA riktlinjer att gå efter. Själv förlovade jag mig efter 2 mdr och jag var 16 år. Det är nu 12½ år sen

• rosesarered

Ja absolut har man ibland behov av att höra andras tankar och åsikter
    Jag tycker att du resonerar klokt och moget med att vänta ett tag till tills du känner dig mera "redo". Passa på att njuta av samboskapet istället, det är stort det med.

All lycka till er!

Svar på tråden Förlovning efter två år