• brud080808

Fria på Fars dag?

Jag friade till min sambo på vår 8års dag i feb 2008. Då svarade han ja, men ville inte gifta sig i år, jag ville 080808. Han var mer realistisk och ville spara pengar, dessutom tycker han att det är viktigare att lägga pengar på huset (ingenting akut, bara "skönhetsfel"). Men nu vill jag verkligen att det ska bli av, han tror nog att det har runnit ut i sanden nu, men jag planerar ett nytt "Frieri-försök".

Vi har varit ett par i snart 9 år, har ett barn tillsammans som är dryga 3år. Vi har hus, han har ett fast jobb (sen 2000) (som dock resulterar i 3mån arbetslöshet,pga säsong, men han har bra betalt annars). Jag studerar och är klar i juni 2009, studerar till ett efterfrågat yrke och tror att mina jobbchanser är goda. Vi älskar varandra och vill dela våra liv tillsammans. Men han tycker inte det är någon brådska att gifta sig.

Brådska är det väl heller inte direkt, men jag vill, och är säker på att han oxå vill, att våra äldre släktingar ska få vara med om denna stora dag, och även att min far ska få vara med (han har njurproblem). Sen vill jag gifta mig för tryggheten, för att vi ska bli en familj med samma efternamn och känna känslan av att få kalla honom min man istället för pojkvän/sambo

Ekonomin har varit ett problem hittills, men jag har sänkt mina krav på att sitta på restaurang och bli uppassad, ska föreslå att vi hyr en bra lokal istället och gör mycket själv och med hjälp av frivilliga närstående.

Funderar på att fria på Fars Dag. Men jag vill göra det speciellt, utan att det blir för dyrt. Har ni några tips att ge? Eller presenter att ge vid frieriet?

• Svar på tråden Fria på Fars dag?
  • DanKat

Läste en annan tråd häromdagen där någon planerade att ge en fotobok. Det skulle du ju kunna göra, och ha en massa bilder (med text till) från er tid tillsammans, och på sista sidan skriva din fråga? Fast dom där fotoböckerna är väl oftast inte så billiga, men det var en idé jag kom på iaf

• brud080808

Ja tack, det var en bra idé Har faktiskt beställt sådana böcker tidigare, men då med bilder på vårt barn. Men det vore en kul idé!

• chamor

Ja det kan du ju göra.. Men känns det inte lika kaka på kaka med två frierier? Du kan inte bara förklara vad det betyder för dig och få honom att förstå vad det betyder för dig?

• brud080808
    chamor skrev 2008-10-23 11:01:49 följande:
    Ja det kan du ju göra.. Men känns det inte lika kaka på kaka med två frierier? Du kan inte bara förklara vad det betyder för dig och få honom att förstå vad det betyder för dig?
    Hm, jo det kanske är bättre. Kändes som att jag ville göra något perfekt nu, sist blev det fem i tolv på natten medan vi åt rostade mackor och drack the haha Funderar på att bjuda honom på vår favoritrestauran, skaffa barnvakt så vi kan äta i lugn och ro, men jag vill inte ta upp detta på restaurangen, utan före eller efter (vad är bäst?) men hur tar jag upp det på ett bra sätt? Vill gärna ge honom något, eller göra något för honom. Han är absolut ingen romantiker, men jag tror nog han skulle uppskatta en romantisk gest från mig ändå.
Svar på tråden Fria på Fars dag?