• hgav

Är det fler än jag som tycker att det är lite konstigt?

Jag är lite besviken på ett par av mina vänner... Vi skickade i somras ut inbjudningar till vårt bröllop, och de skickades till personer som jag verkligen tycker om och som betyder något för mig. (Även om jag idag kanske inte har så frekvent kontakt med alla.) 2 par av dessa tackade nej till bröllopet vilket jag har full förståelse för, det jag nu tycker är lite konstigt är att de inte hört av sig alls efter bröllopet med ens ett grattis. Jag förväntar mig inte alls någon present eler så, men om det hade varit jag så hade jag åtminstone skickat ett kort eller något.(mail, sms ...) Vad tycker ni?

• Svar på tråden Är det fler än jag som tycker att det är lite konstigt?
  • Henriks älskling
    Livaa skrev 2008-10-21 20:27:52 följande:
    Enligt vett & etikett ska man till och med lämna en bröllopspresent till paret - även om man tackat nej!
    Va?? Låter skumt. Jag går med på kort, och jag kanske tom skulle ge present (har gjort det nån gång), men tycker det låter off att det ska vara enligt vett och etikett att ge present även om man tackar nej. Som att brudparet "är ute efter" att få presenter.
  • Livaa

Jo men visst, så är det. Kolla en vett&etikett-bok! ;)

• Henriks älskling

Usch, då är jag hellre ohyfsad.

• Vill nu

Henriks älskling skrev 2008-10-21 21:03:59 följande:

Va?? Låter skumt. Jag går med på kort, och jag kanske tom skulle ge present (har gjort det nån gång), men tycker det låter off att det ska vara enligt vett och etikett att ge present även om man tackar nej. Som att brudparet "är ute efter" att få presenter.
    Jag tycker egentligen inte att det är så konstigt! Måste ju inet vara nåt märkvärdigt! Men att man visar att man uppskattade inbjudan, typ... Och oftast så tackar man ju nej för att man inte kan gå, inte för att man inte vill, och då kan man väl ge nåt enkelt? Eller iaf skicka ett telegram?
    Vi har alltid varit med på nån present, som någon som ska gå ger... Då löser man det rätt billigt oxå!
    Och det är ju inte brudparet som "gjort reglerna", utan helt enkelt vad som är god ton.
  • anne på grönkulla

Det är god ton att höra av sig och uppvakta även om man inte kan komma själv, särskilt om man blivit bjuden och tackat nej.

Men jag tror inte man ska se för strängt på om folk missar det - iallafall inte om man inte har andra skäl att ta illa upp av den stackare som missat. Att säga upp en bekantskap bara på det känns ju ganska hårt...

• stinakina

Oj....jag är en sån som alltid uppvaktar, skickar kort och håller på, inte så mycket för att det är "vett och etikett" jag är uppfostrad så, man gratulerar, stort som smått och man visar att man bryr sig....men håll i er....

Min mans syster och hennes sambo är ett par ärtor för mycket...
    På vårt bröllop hade de egna öl med sig i en plastkasse ?? de hade inte köpt någon present! (vilket vi egentligen inte bryr oss i, hellre att folk kommer än presenter)

I veckan köpte svägerskan en vespa (hon har inget körkort) hon visade stolt upp den på kort då de kom och uppvaktade oss då vi båda fyller år inom en och samma vecka, vi fick en gemensam present...en otroligt ful bricka i trä (okej, jag tackade så hjärtligt, min man blev glad och jag uppskattar tanken att de kom osv)
    Vi har precis fått valpar, jag hade bäddat i valplådan med en massa udda påslakan som vi ändå inte använder...

Då säger svägerskan, har ni några lakan?
    va? säger jag...
    Ja vi har så dåligt med lakan hemma!

Jag trodde först att hon behövde till sina hundar eller så, men tänkte att de har ju en sån biabädd (ganska dyr hundsäng om ni frågar mig)
    Men nä, de ville ha till sin säng....
    Paff som en tok började jag rota i skåpet, hittade en uppsättning med två lika påslakan och örngott (underlakan är det däremot brist på här hemma )
    Senare på dagen for de glad i hågen hem med våra lakan....

*suck* det är min makes enda syster, de har ingen mamma eller pappa....jag biter mig i läppen för makens skull....men ååååååh va fräck hon är.....

• anne på grönkulla

Jisses, lär dig säga nej! (även om man inte behöver vara ohövlig så måste man inte ge såna människor nåt... bara fär att de får för sig att vilja ha det - säg att det är billigt på IKEA eller nåt... )

stinakina skrev 2008-10-22 08:11:02 följande:
    Oj....jag är en sån som alltid uppvaktar, skickar kort och håller på, inte så mycket för att det är "vett och etikett" jag är uppfostrad så, man gratulerar, stort som smått och man visar att man bryr sig....men håll i er....Min mans syster och hennes sambo är ett par ärtor för mycket...På vårt bröllop hade de egna öl med sig i en plastkasse ?? de hade inte köpt någon present! (vilket vi egentligen inte bryr oss i, hellre att folk kommer än presenter)I veckan köpte svägerskan en vespa (hon har inget körkort) hon visade stolt upp den på kort då de kom och uppvaktade oss då vi båda fyller år inom en och samma vecka, vi fick en gemensam present...en otroligt ful bricka i trä (okej, jag tackade så hjärtligt, min man blev glad och jag uppskattar tanken att de kom osv)Vi har precis fått valpar, jag hade bäddat i valplådan med en massa udda påslakan som vi ändå inte använder...Då säger svägerskan, har ni några lakan? va? säger jag... Ja vi har så dåligt med lakan hemma!Jag trodde först att hon behövde till sina hundar eller så, men tänkte att de har ju en sån biabädd (ganska dyr hundsäng om ni frågar mig)Men nä, de ville ha till sin säng....Paff som en tok började jag rota i skåpet, hittade en uppsättning med två lika påslakan och örngott (underlakan är det däremot brist på här hemma )Senare på dagen for de glad i hågen hem med våra lakan....*suck* det är min makes enda syster, de har ingen mamma eller pappa....jag biter mig i läppen för makens skull....men ååååååh va fräck hon är.....
  • stinakina

anne på grönkulla skrev 2008-10-22 08:19:49 följande:

Jisses, lär dig säga nej! (även om man inte behöver vara ohövlig så måste man inte ge såna människor nåt... bara fär att de får för sig att vilja ha det - säg att det är billigt på IKEA eller nåt... )
    Jag måste säga att jag är ganska bra på att säga nej...numera...men just till henne är det svårt då min make mer eller mindre fått tagit hand om henne sen deras mamma dog..Och han ser verkligen inte hennes "brister" han tycker bara synd om henne, ang vårt bröllop,vi har inte en enda gång pratat om att de kom med egna öl (vi hade ju betalbar, tjuga i baren) och att de inte hade med sig något...grejen är ju den att vi faktiskt skrivit en önskelista bla skrev vi dit "trisslott", presentkort på hundvakt osv....OM det nu var så att de var ebb i deras kassa hade de ju kunnat knåpa ihop nåt sånt....men jag tror att de mest ligger i deras sätt, de är väldigt osociala och något "egna" (för att utrycka det milt)
  • Henriks älskling

Jag förstår mycket väl att det inte är brudparet som gjort reglerna. (Och vad gäller regler så tycker jag att många kan vara rubbade). Som jag skrev så har jag själv gett presenter då jag inte kunnat/velat närvara vid bröllop jag blivit bjuden på. Däremot kommer jag inte förvänta mig att få presenter av dem som tackar nej till att komma på mitt bröllop. Ett grattis räcker gott och väl. För mig är mitt bröllop en fest för att fira att jag och min älskling ska leva tillsammans resten av våra liv. Ärligt talat struntar jag i presenterna. Vi har önskat oss pengar och de kommer gå till ett barnhem i Rumänien.
    Så jag vidhåller att jag tycker det är konstigt att man bör ge present fastän man inte närvarar. Så det så.

Vill nu skrev 2008-10-22 07:52:36 följande:

Henriks älskling skrev 2008-10-21 21:03:59 följande:
    Jag tycker egentligen inte att det är så konstigt! Måste ju inet vara nåt märkvärdigt! Men att man visar att man uppskattade inbjudan, typ... Och oftast så tackar man ju nej för att man inte kan gå, inte för att man inte vill, och då kan man väl ge nåt enkelt? Eller iaf skicka ett telegram?Vi har alltid varit med på nån present, som någon som ska gå ger... Då löser man det rätt billigt oxå!Och det är ju inte brudparet som "gjort reglerna", utan helt enkelt vad som är god ton.
  • hgav

Jag förväntade mig verkligen inte någon present eller så, jag är mest förvånad över att det är helt tyst...
    ett Grattis sms, mail eller nå't hade jag uppskattat. Men men... förstår att alla inte är som jag, och det är ju inte så mycket mer att fundera på

Henriks älskling skrev 2008-10-22 10:24:06 följande:

Jag förstår mycket väl att det inte är brudparet som gjort reglerna. (Och vad gäller regler så tycker jag att många kan vara rubbade). Som jag skrev så har jag själv gett presenter då jag inte kunnat/velat närvara vid bröllop jag blivit bjuden på. Däremot kommer jag inte förvänta mig att få presenter av dem som tackar nej till att komma på mitt bröllop. Ett grattis räcker gott och väl. För mig är mitt bröllop en fest för att fira att jag och min älskling ska leva tillsammans resten av våra liv. Ärligt talat struntar jag i presenterna. Vi har önskat oss pengar och de kommer gå till ett barnhem i Rumänien. Så jag vidhåller att jag tycker det är konstigt att man bör ge present fastän man inte närvarar. Så det så. Vill nu skrev 2008-10-22 07:52:36 följande:
  • Henriks älskling

Nä, ett grattis är väl det minsta man kan förvänta sig. Om jag får en inbjudan till ett bröllop känns det väl naturligt att ringa upp och gratta. Att inte ens höra av sig efter ett bröllop är ju helt otroligt rude. Vad är det med folk??
    Vi skickade ut inbjudningarna för över 1 månad sen och det är inte många som hört av sig och grattat. Har svårt att fatta och kan nästan ångra att jag bjöd vissa, faktiskt. Vill gärna ha folk på bröllopet som glädjs med en och bryr sig.

Aja, nog ältat. Får väl vara deras förlust.

• Aleta

Men folk är så olika. En del skickade tal som lästes upp, andra tackade nej och passade på att säga grattis då men har inte hört av sig efteråt.

Då retar jag mig mer på folk som inte svarar alls på inbjudningar.

• Henriks älskling

Jag måste erkänna att jag läste lite fel i trådstarten. Trodde att det handlade om att personer som blivit bjudna inte hade hört av sig ALLS, inte ens när inbjudan gått ut. NU förstår jag.

Håller med om att det är värre med dem som inte alls svarar på inbjudningar.

• Ore

Jag har inte ägnat en tanke åt att fundera över om de som är inbjudna, men tackade nej, har gratulerat eller inte...

De flesta har nog det... Ett par har inte gjort det. Men det är väl bara att konstatera att den vänskapen har runnit ut i sanden litet, eftersom vi båda är dåliga på att höra av oss. Anser dock att bollen ligger hos henne, eftersom jag gjorde senaste ansatsen till kontakt genom att bjuda in till bröllopet.

Men sak samma, om vi bor närmare varandra i framtiden så tar jag gärna upp kontakten igen. Bröllopet var absolut inget test av vänskap på det sättet att jag inte kommer umgås med folk som inte kom ihåg att säga grattis... Jag är själv glömsk!

• Henriks älskling

Måste säga att jag beundrar folk som kan släppa det bara sådär. Vill kunna göra det, men det är ganska svårt. Tycker att det är konstigt att man kan "råka glömma" att höra av sig till nån som bjudit en till ens bröllop. Vet inte om det är en test av ens vänskap, men tycker ändå att det visar lite hur mycket man bryr sig.
    Men som sagt, detta är väl något jag måste jobba på hos mig själv. Jag är definitivt inte perfekt och bör väl inte förvänta mig perfektion hos andra.

Ore skrev 2008-10-22 17:20:08 följande:
    Jag har inte ägnat en tanke åt att fundera över om de som är inbjudna, men tackade nej, har gratulerat eller inte... De flesta har nog det... Ett par har inte gjort det. Men det är väl bara att konstatera att den vänskapen har runnit ut i sanden litet, eftersom vi båda är dåliga på att höra av oss. Anser dock att bollen ligger hos henne, eftersom jag gjorde senaste ansatsen till kontakt genom att bjuda in till bröllopet. Men sak samma, om vi bor närmare varandra i framtiden så tar jag gärna upp kontakten igen. Bröllopet var absolut inget test av vänskap på det sättet att jag inte kommer umgås med folk som inte kom ihåg att säga grattis... Jag är själv glömsk!
  • Henriks älskling

... och tänk om inbjudan råkar komma bort i posten. Att den inte kommer fram, att man råkar kasta den, att adressen inte stämmer... och en fin vänskap går åt pipan pga det... Det KAN ju faktiskt hända.

• Aleta

Henriks älskling skrev 2008-10-22 17:26:14 följande:

Måste säga att jag beundrar folk som kan släppa det bara sådär. Vill kunna göra det, men det är ganska svårt. Tycker att det är konstigt att man kan "råka glömma" att höra av sig till nån som bjudit en till ens bröllop. Vet inte om det är en test av ens vänskap, men tycker ändå att det visar lite hur mycket man bryr sig.Men som sagt, detta är väl något jag måste jobba på hos mig själv. Jag är definitivt inte perfekt och bör väl inte förvänta mig perfektion hos andra.
    Man kan ju faktiskt ha glömt det själv i bröllopsröran, i alla fall om det var muntligt.
    Ett kort kan även lätt försvinna, jag vet t ex att vi fick en bok av någon, men jag har fortfarande inte sett den tre månader senare.
    (Har i och för sig inte letat efter den heller. Den dyker säkert upp tänker jag.)

Det är gulligt och omtänksamt att skicka kort men jag sorterar inte bort dem som inte gör det.
    Det är först när en riktig katastrof sker i ens liv som de riktiga vännera dyker upp och de kan ofta vara urusla på att hålla kontakten till vardags.
  • Henriks älskling

Det är nyttigt att höra från er som är "de glömska". Det är så lätt att bara se sin egna lilla värld och sin egna standard. Och det stämmer att de riktiga vännerna är ganska usla på att hålla kontakten.
    Verkar som att så många är bra på att träffas, prata, etc, att man börjar jämföra och tror att man har en onormal situation. Men det är nog bra att tänka om lite ibland. Alla har ju fullt upp med sitt liv.

• Ore

Henriks älskling skrev 2008-10-22 17:26:14 följande:

Måste säga att jag beundrar folk som kan släppa det bara sådär. Vill kunna göra det, men det är ganska svårt. Tycker att det är konstigt att man kan "råka glömma" att höra av sig till nån som bjudit en till ens bröllop. Vet inte om det är en test av ens vänskap, men tycker ändå att det visar lite hur mycket man bryr sig.Men som sagt, detta är väl något jag måste jobba på hos mig själv. Jag är definitivt inte perfekt och bör väl inte förvänta mig perfektion hos andra.
    Nja, jag glömde det nog den dagen (från mitt exempel där jag inte hörde av mig på ett bra tag). Jag gjorde ju annat, det var ju därför jag inte kunde komma på bröllopet!

Sedan fick jag inte tag på dem (de var bortresta ett tag). Och sedan glömde jag bort det, och när jag kom på att jag inte gratulerat kändes det litet löjligt att komma och gratulera två månader efteråt, när jag inte gjort det det tidigare...
  • Henriks älskling

Hahah... ja, ok, jag förstår. Ju längre tiden går, desto dummare känns det ju att dra upp det.

Svar på tråden Är det fler än jag som tycker att det är lite konstigt?