• hoppaloppa

engelbert- eller classicringar

vi väljer mellan smyckas classicringar och engelberts ringar.

vilka är bäst?
    classic är lite billigare än engelbert. men priset spelar ingen roll (inte för dyrt givetvis), det ska vara en ring som vi ska trivas med.

vilka skulle ni valt? har ni ringar från ovanstående tillverkare? varför valde ni dom?

• Svar på tråden engelbert- eller classicringar
  • JagPåMoln

När jag och min sambo började prata om förlovning så går man ju in i ALLA smyckesaffärer för att kolla runt och få ett humm om vad man är ute efter. Vi kikade på classic-ringarna och kände att det inte direkt fanns något som passade oss (vi ville ha något annorlunda, gärna ringar som passade ihop, som pusselbitar och något som inte alla andra har). Jag var en otroligt flitig internetsurfare under den tiden. Hängde mycket på BT. Till slut hittade jag en länk härifrån till engelbertstockholm.com. Jag surfade så klart in där och gissa vad jag hittade. Våra förlovningsringar. Det sa bara klick. Berättade för min sambo och när han såg dem så var det bestämmt. Jag ringde den lokala juveleraren och som tur va kunde de ta hem en ring så vi kunde kika på den, känna på den osv. Detta var tidigt i våras. Förlovningen ägde rum den 27 september. Vi hade alltså lång tid på oss at hitta något bättre innan det var dax att beställa men vi hittade inget.

Det som gjorde att vi fastnade för dem var att de var rejäla. De kändes så gedigna (och gör fortfarande ;)). Visst de var dyra. Vi landade på 10.140 kr totalt men vi är jättenöjda. Vi har Engelberts New Wave, 4mm i rött guld. Ringarna när vågiga (kolla i mitt galleri). En annan sak som vi är glada över idag är att just våra ringar blev hadgraverade. Eftersom de är vågiga kan man inte sätta in dem i en maskin som graverar, utan det satt en människa och verklige gjorde ett hantverk.

Mitt tips: Köp Engelbertringar. De är mer unika och något som inte alla andra har.

PS. Asken som ringarna kom i ver helt otrolig, jättefin och annorlunda.

//Therese

• hoppaloppa

åh vad roligt att höra att ni hittade något som passade er såå bra. det blir man glad av att höra!

vi var och kollade idag. engelbert var en kandidat då hallbergs har 25% på dom nu. men det klickade inte jättemkt och peronalen var inte jättebra. jag ville så gärna prova med en vigselring men det hade dom inga som passade till och erbjöd sig inte att ta hem för att prova.

så pga det så åker engelbert ner en bit, trots rabatt, för, för oss är service också jätteviktigt. att personalen kan hjälpa oss.

så vi vandrade vidare. tittade igen på classic, och dom kan man ju få gjorda lite som man vill. vi tittade också på hand. och där är jag helt såld, jag fullkomligt älskar dom! men liite dyrt. men så sa personalen att man kan få classicringarna gjorda ungefär som hand och det skulle bli lite billigare.

så nu har vi lite att fundera på. det gör lite ont att vi inte utnyttjar rabatten på hallbergs men å andra sidan så ska det ju vara ngt man verkligen vill ha. så nu ska vi fundera och dividera. haha. känns lite som om att vi är tillbaka på ruta ett igen men ja, man får väl tänka att det är ju förhoppningsvois en ring man ska ha i många många år.

usch vad svårt ;.)

• JagPåMoln

Ja service är jätteviktigt. Där vi köpte våra ringar var de jättetrevliga. Hade samma expidit hela tiden, det kändes tryggt. Men ring någon annan smyckesaffär och fråga om de kan ta hem så du kan få kika på ringarna ihop, med en vigselring.

Det som tyvärr gör att de drar sig för att ta hem just Engelbert är att de skickar bara riktiga ringar. Alltså inga attrapper. Och om en sån ring skulle försvinna så är det en ganska stor förlust för en liten butik. Men samtidigt, om man inte vågar så kan man inte vinna något heller.

Det är även precis som du säger, ringarna kan man inte göra om som man vill. De är designade ringar så förändringar inkräktar på patentet. Lite synd.

Hoppas verkligen att ni hittar de perfekta ringarna. Och att ni får ypperlig service.

Lycka till!!

• MulleNuh

Jag har valt min på Smycka. dock vet jag inte vem som gjort min ring!
    Har bild i galleriet. Kanske ni vet vad det är?? Det är den näst längst till höger.

• ElinPierre

Hur mycket ct bör det vara på diamanterna? Kan det vara hur lågt som helst? Hittade en med 0,04 ct, hur mycket är vanligt?

• hoppaloppa

jag har tittat på tre st, alla med olika ct. den ena är 0,14, en annan 0.17 och den jag helst vill ha 0,20.

• Norrlandstös

Håller med om att ringen är viktig. När dagen är slut ör det ju den, fotografierna och minnena man har kvar :)
    Jag har ring från Smycka's Classic serie som förlovningsring och kommer ha det även som vigselring (kollade ut dem samtidigt!).
    Vi stod också och valde mellan just Engelbert och Classic. För oss landade vi i att vi inte bryr oss om märke. Och på Smycka kunde deras egna guldsmeder göra exakt likadana ringar som den Engelbert-ringen jag gillade bäst. Min vigselring kommer nog kosta 9 000 istället för 14 000. Bra pengar att använda till något annat :)

• hoppaloppa

det är precis så som vi tänker göra
    fast vi har helt uteslutit engelbert nu och dom ska göra classicringarna efter HAND's mått. sparar också en massa pengar som man kan ha till annat för märket på ringen spelar ju absolut ingen roll, det är ju betydelsen av ringen som är det viktiga, eller hur

Norrlandstös skrev 2008-10-20 15:09:12 följande:
    Håller med om att ringen är viktig. När dagen är slut ör det ju den, fotografierna och minnena man har kvar :)Jag har ring från Smycka's Classic serie som förlovningsring och kommer ha det även som vigselring (kollade ut dem samtidigt!). Vi stod också och valde mellan just Engelbert och Classic. För oss landade vi i att vi inte bryr oss om märke. Och på Smycka kunde deras egna guldsmeder göra exakt likadana ringar som den Engelbert-ringen jag gillade bäst. Min vigselring kommer nog kosta 9 000 istället för 14 000. Bra pengar att använda till något annat :)
  • Norrlandstös

Precis!
    Blir så nufiken! Har du någon bild på din ring som du vill ha??

• MulleNuh

Men ni verkar så duktiga på deras ringar!! Kan ingen kolla i mitt galleri på ringen näst längst till höger o se vad det är för ring jag beställt!?

• aguila86
    MulleNuh skrev 2008-10-20 16:06:35 följande:
    Men ni verkar så duktiga på deras ringar!! Kan ingen kolla i mitt galleri på ringen näst längst till höger o se vad det är för ring jag beställt!?
    Jag skulle tro att det är en ring från classic.
  • MulleNuh

Hur är deras priser jämfört med de andra? Min kostar ca 13.000:-

aguila86 skrev 2008-10-20 16:15:23 följande:
    Jag skulle tro att det är en ring från classic.
  • Dandy

Hittade och beställde just min drömring (konkav med kanalfattning)från Engelbert.
    Hallbergs Guld har 25% rabatt på allt just nu så min ring kostade 7350kr i vitguld och 5 små diamanter!!
    Lycka till

• Norrlandstös

Min kommer kosta ca 9000 och ha 15 små diamanter, "raka" kanter (vad svårt att förklara) och vara i rött guld.
    Samma ring kostar ungefär 4-5000 kr mer i Engelbert serien.

• hoppaloppa

pratar ni förlovningsringar ni eller vigselring?

vigselringen från hand som jag vill ha (min dröm) kostar strax efter 22000 och förlovningsringen kostar 12500. Men gör classic ungefär samma skulle det kosta ca 14000 för vigselringen och 9000 för förlovningsringen. kanske inte jättestor skillnad men lite...

såg också att hallbergs hade 25%, gällde till den 28/10, va? Men här har de inte så stort urval av engelbert...och shalins är ju inte så kul, tycker jag.

Svar på tråden engelbert- eller classicringar