• Macecrush

Blivande svärmor =(

Jag och min sambo berättade för våra föräldrar att vi skall gifta oss igår och det var positiva reaktioner från alla utom svärmor. Min sambos mamma har varken sagt grattis eller någonting. Hon undrade om jag var gravid, precis som att det var enda anledningen till bröllopet och frågade även om vi inte skulle hålla det hemligt... Idag så pratade min sambo med henne och då så frågar hon om han inte ångrat sig, och att det kommer att bli mycket svårare att göra slut?! om vi gifter oss. Har alltid känt på mig att hon inte gillar mig, och jag har inte gjort ngt åt det, men detta är ju absurt... Vi har ändå bott ihop i snart 6 år *suck*. Hon är dessutom väldigt knäpp på sätt jag inte orkar förklara. Någon som har något förslag på hur man kan hantera en konstig och ogillande svärmor?

• Svar på tråden Blivande svärmor =(
  • Teapot

Usch, och jag som tyckte jag hade det tufft med min stela och formella svärmor. Det här låter riktigt sorgligt. Vad annat kan man göra än att vara trevlig? Ni kanske får sätta er ner och prata om saken, hon behöver uppenbarligen inse att ni älskar varandra och tänker spendera resten av era liv tillsammans.

• En till präst

Oj! Det var en riktigt sorglig historia.
    Tyvärr är det så där ibland.
    Om hon inte har accepterat Din M2Bs val av partner under så lång tid som ni har haft varandra så kanske hon aldrig kommer göra det.
    Mitt enda råd i så fall är att se till att begränsa hennes möjligheter att påverka dagen så mycket det bara går.

Vad säger Din blivande make?
    Det måste ju vara jätteknepigt för honom!

• didis

Undrar också vad din man tycker - situationen är ju nästan ännu knepigare för honom!

• Sebastiána

Vilken otrevlig och egoistisk svärmor. Vill hon inte se sin son lycklig? Det spelar ju ingen roll om hon inte gillar dig - det är ju så med personkemi, vissa fungerar man bara inte med - det borde räcka med att du gör hennes son lycklig.

• carljohan

Har lite utav samma problem som dig.
    Svårt att handskas med en svärmor som är emot bröllop!

• Sommargrönt

Min svärmor gjorde klart för oss att vi kommer brinna i helvetet om vi gifter oss, om inte jag funnit Jesus innan dess. (Jag är döpt och konfirmerad och typiskt svenssonkristen men inte frikyrkligt aktiv eller går i kyrkan varje söndag och det duger inte).

Det finns bara en sak att göra. Strunta i henne. Har de väl bestämt sig så är det inte värt att lägga energin på det. Och det är enda sättet att få respekt någon gång att våga vara sin egen och inte bry sig. Tro mig. Kramar på dig!

• sarling

Hmm folk som är sådär... jag brukar tänka att de är korkade. Att vara korkad är ett handikapp. Stackars människa som inte förstår bättre, typ. Inte nedlåtande utan mer förlåtande. Den här människan är inte på en plats i livet där de har möjligheten att hantera det här på ett vettigt sätt. Därför kan jag inte bli arg, de fattar helt enkelt inte bättre. Ingen idé att ödsla energi på dom då Då kan man bara stå där och iakta, utan att brusa upp eller känna sig sårad.

• MadTezz

Känner igen det du skriver. Har själv en svärmor som har varit så, är väl lite så än.
    Men hon och jag har en väldigt bra rellation till varandra. Jag och min sambo berättade först för hans syskon att vi skulle gifta oss.

Dagen efter så kom jag till min svärmor och hade tänkt berätta för henne. Då säger hon spydigt "en fågel viskade i mitt öra att det skulle bli bröllop". Hon va inte alls glad åt det. Hon sa inte äns "gud vad roligt, det är väl på tiden efter 8 år tillsammans".
    Jag tror hon blev sur för att inte hon fick veta först. Men vi tänkte ha de som överaskning till henne. Men hans bror han före o berätta.

Min svärmor har inte äns frågat hur det går med bröllopsplanerna eller om hon kan hjälpa till på något vis. Oxh när jag försöker prata om våra planer så pratar hon bara bort det. Förstår inte varför, men jag orkar inte by mig.

Oj..vad långt det blev=)

Svar på tråden Blivande svärmor =(