• lillesessan

    Måste brudgummens & bestmans kläder vara lika?

    Måste Brudgum och bestman ha likadana kläder eller har jag fått det om bakfoten?

  • Svar på tråden Måste brudgummens & bestmans kläder vara lika?
  • Brud 08

    Nej, de behöver inte ha likadana kläder. Om t.ex brudgummen har frack och klädkoden är mörk kostym ska bestman enligt etiketten ha mörk kostym. Det förekommer ju också att bestman har frack som brugummen men han behöver som sagt inte ha det enl. etiketten.

  • anja1661

    nej...min m2b ska ha en kritstrecksrandig kostym och bestman har en svart eller mörkgrå..

  • lillesessan

    Tack! Ja jag tycker nog att dem inte ska se likadana ut så om etiketten säger att dem inte måste är det kalas bra:D Tackar

  • bridesilly

    Jag tycker inte att dom ska ha lika, det hade inte min man och hans bestman. Ville att min blivande skulle vara finare än alla andra och att det skulle synas vem som skulle gifta sig Mannen hade alltså kostym väst (silver) och plastrong (grön) med vit ros på slaget som var fint dekorerad. Bestman bar kostym, vitskjorta och silverslips med en mindre vit ros på slaget. Matchande med det syntes ändå vem som var brudgum

  • lillesessan

    Håller med dig bridesilly. Vill ju som jag själv(mina tärnor) att min man skall vara finare än sina bestman ;)

  • bridesilly

    Ja tärnorna får inte heller överglänsa bruden men det gör dom sällan för som brud är man sitt vackraste jag

  • Susanna och Fredrik

    Det anses som en ära att bli vald till marskalk, och marskalken betalar därför oftast sin egen klädsel och tillbehör denna dag. Om det däremot krävs lite mer speciella kläder kan man komma överens med brudparet om utgifterna. Marskalken bär nämligen oftast likadana kläder som brudgummen.

    Så står det på BT:s sida ang marskalk...och det såtr likadant om tärnornas kläder faktiskt.....

  • anja1661

    vi kommer vara med o betala tärnans klänning och bestmans slips, kalsonger (med eget tryck) och corsagen....kostymen har han redan...fast han fundera rpå att köpa en ny nu på dressmanns rea!!
    999kr för jättefina kostymer, batistini!!

    (oj detta räknas kanske som reklam...tror ni?)

  • Susanna och Fredrik

    Haha...det vet jag inte om det gör...räknas som reklam alltså.
    Jo slips och näsduk eller vad det kan kallas kommer vi att stå för eftersom att vi vill ha dem i en speciell färg.
    Jag ska ha 3 brudnäbbar och känner att jag får såt för deras klänningar om det ska vara några särskilda...svårt detta, svårt att säga: Jag vill att det ska vara de här kläderna men jag vill att du ska betala dem själv!!?? Eller? Jag vet inte...har inte ens bestämt om jag vill ha tärnor...

  • bridesilly

    Javisst anses det som en ära att få vara marskalk och tärna Mina tärnor köpte sina klänningar själva genom mig, jag beställde dom från usa jättebilligt Dom ville ha kvar dom som minne och istället fick dom jättefina pärlhalsband av mig som present. Marskalken fick sin slips eftersom det var i färgtema och han skulle iaf köpa sig en ny kostym hade han tänkt så den köpte han. Även han fick en jättefin present, slipsnål och manschettknappar i silver

  • Sebastiána

    Enligt engelsk tradition ska bestman och brudgum ha samma kläder, vanligast i Sverige är väl ändå att man har marskalk?!!! Varför kalla det bestman om man inte ska ha ett engelskt/amerikanskt bröllop?

    Se mer info på: www.vigselringen.com/andralander.html

  • Burre Präst

    Marskalk ska vara klädd på samma nivå som gästerna i övrigt, han är ju ingen "reserv-brudgum" eller hur?

    Om ni å andra sidan gifter er i USA så är det väl smoking för alla som gäller, men jag antar att det inte är frågan om här.

  • lillesessan

    Sebastiana. Bestman och marsalk är väl samma sak. ...Nog därför

Svar på tråden Måste brudgummens & bestmans kläder vara lika?