• CeciliaA

Har du varit på Sicilien, Sardinien eller Korsika?

Hur var det? Skulle jättegärna vilja veta mer om de här tre öarna och vad de har att erbjuda.

För er som varit på fler än en ö, vilken passar för den som vill ha:

*Vacker grön natur

* Mycket god mat och gott vin

* Inte allt för lång transfer med båt osv.

* I alla fall lite shopping

* Medelstor stad, alltså inte för litet och ödsligt. Det ska vara lite liv och en del att titta på.

* Det får gärna vara turistigt, vill inte att det ska kännas som vardag på semestern.

* Promenadvänligt/Vandra

Hoppas på många fina reseberättelser!

Mvh Cecilia

• Svar på tråden Har du varit på Sicilien, Sardinien eller Korsika?
  • Ms Beauty

Konstigt att vissa inte kan lära sig att alla inte kan tycka likadant om saker och ting utan att hoppa på någon det är bara så löjligt och dessa människor borde hålla sig till sandlådan helt enkelt.

En annan sak att bara sitta och oja sig över och tycka att det är tragiskt att det problemet finns i Italien är ju en helt annan grej och jag kan ju tycka att man ska ha lite mer kött på benen för att sitta och prata om sånt annars kan man ju alltid ta reda på fakta innan man börjar prata. Det går att läsa om Italiens historia på många ställen på internet om man vill förstås sen kan man ju alltid följa nyheter och sånt om man nu är så intresserad av det landet för då kommer man nog att förstå varför dessa problem råder där. Men som svensk tycker jag kanske att man ska göra något konstruktivt av alla de problem som råder i Sverige först innan man kastar glåpord på andra länder.

• J D

Jag ber er att fokusera på sakfrågan i det här fallet och inte hänfalla till enkla generaliseringar om folkslag varken inom Italien eller utanför. Tack!

• nennesjuttioåtta

Oj, jäklar vilken stämning det var här!

Jag har bara besökt Korsika men det var helt fantastiskt! Bodde i Calvi och hyrde en bil och åkte runt en dag (man hinner ju inte så långt, de mäter vägarna i tid och inte kilometer) men ligger man i så ser man ju en hel del iaf. Bra snorkling, god mat och vi åkte i slutet på september och då var det inte så mycket folk men fortfarande varmt och skönt i både vattnet och luften. Hade velat åka till Bonifaccio också men det får bli en annan gång!

• Det stora Blå

Sicilien, Sardinien, och Korsika är 3 olika skönheter som inte går att jämföra.

Sardinen och Korsika ligger så nära varandra så du kan göra båda öarna vid samma resa. Frittis åker till Sardinien, och gör t ex utflykter till Korsika. Till Korsika åker Langely resebyrå.

Algero på Sardinen har en romantisk och mysig "gamla stan" och härliga stränder överallt. På den östra delen av ön håller rika och kändisar till.

På Sicilien ska ska man bo antingen i Cefalu eller i Taormina.
    Taormina är oerhört vacker, men ett ganska dyrt "jet-set-ställe". Därifrån åker man "hiss" ner till stränderna.

Italien är generellt sett litet dyrare än t ex Grekland, och har en helt annan kultur.

Ett ställe som vi ganska nyligen besökt, och som verkade vara direkt skapat efter en ganska vanlig turist hela önskelista, är Port El Kantaoui i Tunisien.
    Vackra vita hus, fina och många lyxiga hotell, blommor, palmer och mycket grönska, mycket shopping, fina vita mjöliga sandstränder, golf, god och billig mat, djurpark, tivoli, båthamn med vackra båtar, flera typ skepp med Wasa som förebild, gåvänliga gator och torg, fontäner, ljusspel, etc, etc.

Om du befinner dig i norra Tunisien kan du se Sicilien vid klart väder.

• CeciliaA

Kanske ska vara lite närvarande i min egen tråd. Blir lite avskräckt att åka till Sardinien faktiskt kommer ju garanterat åka dit en dag men det föll lite på listan.

Är jättesugen att åka till Korsika och Sicilien har vi planerat sedan länge.

Vilka orter är bäst på Korsika resp. Sicilien och vilka ska man undvika?

Någon som har tips på prisvärda resor dit?

Mvh Cecilia

• Myrmor

Jag har kollat lite på langeys resor till korsika, och om man bor på langleyhotellen ingår trerättersmiddagar och frukostar varje dag för löjligt låga priser. Vi fungerar på att bo på hotel napoleon (eller vad det heter) när vi reser i maj. Datumet passar inte helt med vad vi vill bara, det är därför vi inte bestämt oss ännu.

CeciliaA skrev 2008-10-20 08:36:03 följande:
    Kanske ska vara lite närvarande i min egen tråd. Blir lite avskräckt att åka till Sardinien faktiskt kommer ju garanterat åka dit en dag men det föll lite på listan.Är jättesugen att åka till Korsika och Sicilien har vi planerat sedan länge.Vilka orter är bäst på Korsika resp. Sicilien och vilka ska man undvika?Någon som har tips på prisvärda resor dit? Mvh Cecilia
  • Ickaflicka

Langley på Korsika är trevligt, även om det kändes lite för mycket charter för min smak... Frukostarna är jättebra, och utflykterna är varierade, men middagarna var alldeles för "försvenskade" tyckte jag! Jag rekommenderar att ta flygstol med Langley istället (vi bodde i Calvi på Langley en vecka, sedan bilade vi runt en vecka själva, och sedan flygstol med Langley hem). Det är prisvärt att bo på Langley, men också att ta flygstol och sedan bila runt, det är inte långt mellan orterna så det går inte åt så mycket bensin... På Korsika beror val av ort mycket av hur du vill bo (charter eller charmigt b&b) och vad du vill göra, samt när du åker! Vill du bara strosa i stan och bada så passar Calvi jättebra, vill du se mer av ön, köra bil runt så är östsidan en bättre utgångspunkt. Västsidan är väldigt bergig och vacker, men det tar lång tid att köra på de slingriga vägarna, östsidan är platt med fina stränder, men också mer full med turister. Om du åker sent på säsongen så kan öst och sydsidan vara fullsmaockad med italienare, medan östsidan är rent öde... Jag gillade sydsidan med Bonifacio, och norrsidan från Calvi till Bastia bäst! Jag tycker inte direkt att det finns något att undvika, men om det är stränder ni är ute efter, så tänk på att runt de finaste, som Rondinara till exempel, kan det vara svårt att hitta boende eftersom många ställen är italienska resorter med bara veckoboende och området är dyrare. Men de stränderna kan man nå med bil över dagen från Bastia istället...

• lillapinglan

jag rekomenderar gärna sardinien.. Vi åkte med fritidsresor till Alghero. Väldigt mysig stad med fina stränder och goood mat (om man gillar skaldjur) Är supernöjd med resan och åker väldigt gärna dit igen!

• nennesjuttioåtta

Vi åkte med Langley till Calvi och visst rä det lite charter över det. Men vi vandrade i bergen helt själva (ooohhhh) och åkte ut på lite snorkelturer som vi hittade i hamnen (men där fick man kränga på sig en våtdräkt så vi flöt omkring som korkar och jag som är av den smalare sorten fick en något för stor dräkt så hela min röv flöt ovanför ytan som en boj och hindrade mig effektivt från att kolla närmare på det under ytan). Dessutom kan man, om man vill, byta ut middagen mot ett lunchpaket (ganska trist macka). Det gjorde vi och åt ute någon kväll istället. Hade gärna besökt Bonifacio för det ska visst vara väldigt fint! Men om ni kombinerar med Sardinien så är det ju i rätt ända av ön!

• Det stora Blå

Sicilien.
    Taormina på Sicilien är ett "gammalt" turistmål, och litet exklusivare och litet dyrare, men vackert.
    Naxos på Sicilien är i första hand "de vanliga" charter-turisternas mål.
    Cefalu på Sicilien är ett ganska nytt resmål för de svenska turisterna, och är genuinare än de övriga två.
    www.tripadvisor.com/Tourism-g194726-Cefalu_Sicily-Vacations.html

Sardinien.
    Fritidsresor har flera resmål till Sardinien. Vi bodde i Alghero, och det enda negativa var att hotellen låg en bit från den mysiga romantiska gamla stadsdelen.
    Stränderna där var oerhört fina och välskötta, och vattnet turkos kristallklart. Bilar man runt där kan man ta in på bondgårdar och få toppenmat.

• GoS09

Låter sammantaget hittills som vilken av öarna du än väljer kommer ni få det riktigt underbart och att det ni efterfrågar finns på alla de öarna. HAr själv varit på Sicilien och rekomenderar det väldigt mycket. Har dock inte varit på de andra öarna så svårt att jämföra. Jag var supernöjd. Taormina och Catania e jättefiiiint! Har en vän som är född o uppväxt på Sardinien och nu flyttat tillbaka och berättar mycket gott om ön. Har sett massor med bilder därifrån o sååå fint! Från Sicilien kan ni även ta katamaran som tar 90 min till Malta om ni vill göra dagsutflyckt eller liknande dit :D Lycka till med valet och ha en trevlig, mysig o romantisk resa!

• ullis33

KORSIKA är det vackraste jag sett!
    Vi reste till calvi med langley och var där i 2 veckor, jättemysig stad med underbar låååååång sandstrand ett vackert fort och fin hamn, mysiga gågator med butiker. Underbar mat (speciellt vildsvinsgrytorna och musslorna
    Vi hyrde bil i en vecka och körde över halva koriska till ajaccio, genom mysiga byar och underbart landskap. Vi var bjudna på bröllop där
    Vi skall definitivt tillbaka till korsika.

• ullis33

Glömde något mkt viktigt, De har underbart gott rosévin på korsika,jag är helt såld på rosé efter vi varit där
    Köp med hem,finns inte att köpa här hemma

• MolsonCanadian

Sardinien är något av de vackraste och skönaste ställen jag varit på. Vi bodde dock inte på något turistställe utan i en liten by som heter Cannigione. Vi hyrde båt och åkte ut till random små öar för att sola och bada ostört. Urmysigt att åka runt och hitta "sin" lilla ö. Underbar natur också, med all sorts natur; berg, öken, skog osv. om vartannat. Så jag får väl vara undantaget här då, och varmt rekommendera Sardinien.

• sarling

Är det någon som vandrat på Korsika och/eller Sardinien? Vilka tips har ni? Finns det drickbart vatten i tex bäckar eller behöver man ha med vattenrenare? Tar man dagsturer eller tältar man? Har bara vandrat i svenska fjällen och där är ju allt "enkelt och gratis", har ingen koll på hur det är utomlands. Tips på nån sida på nätet?

Svar på tråden Har du varit på Sicilien, Sardinien eller Korsika?