• LindaMattis

Din Bild...

Någon som har erfarenhet av din bild i helsingborg?
    Undrar om man får rättigheterna till alla bilder där?

• Svar på tråden Din Bild...
  • Comfortably numb

rättigheterna är nog svårt att få, de tillhör ju upphovsmannen... men vissa fotografer säljer ju bilderna högupplösta, jag skulle maila dem o fråga!

• J D
    Comfortably numb skrev 2008-10-17 23:38:17 följande:
    rättigheterna är nog svårt att få, de tillhör ju upphovsmannen... men vissa fotografer säljer ju bilderna högupplösta, jag skulle maila dem o fråga!
    Eh? De ekonomiska rättigheterna kan överlåtas men ej de ideella. De ideella vill man ju antagligen inte ha ändå som bröllopspar med tanke på att man knappast vill manipulera/sätta sina bröllopsbilder i ett sammanhang där fotografen kränks (det är ju ändå bilder på en själv man talar om ).

Sedan är det en viss skillnad att bara ge bilderna i högupplöst form och samtidigt överlåta de ekonomiska rättigheterna men jag undrar om inte fotograferna de facto antar att de upplåtetr sina ekonomiska rättigheter i och med detta eftersom det är det största sättet för dem att tjäna pengar på. Det kan ju dock vara så att bilderna upplåts med förbehll om att ingen vidare upplåtelse får ske (och då är ju de ekonomiska rättigheterna inte i sin helhet upplåtna).

Hoppas ni hängde med .
  • Vitt guld

LindaMattis skrev 2008-10-15 23:39:11 följande:

Någon som har erfarenhet av din bild i helsingborg?Undrar om man får rättigheterna till alla bilder där?
    Jag vet inte hur just det där företaget jobbar, men det är upp till fotografen om han/hon vill överlåta rättigheterna helt. Det brukar dock bli väldigt dyrt och är ovanligt att man gör så.
Svar på tråden Din Bild...