• dfk

    Hur får man bort vårtor?

    Har fått en vårta på handen som inte vill gå bort.
    Hopplöst! Har ni någon bra behandling eller metod som hjälper den att försvinna?

  • Svar på tråden Hur får man bort vårtor?
  • Bobou

    Jag hörde någon gång när jag var liten att det skulle funka med bananskal... har varit nyfiken på att prova, men jag har inga egna vårtor! Enligt uppgiftslämnaren, vem det kan ha varit minns jag inte, hade han klippt en lagom bit bananskal och sovit med en socka på foten som höll skalet på plats. Skulle väl bli en vante i ditt fall då.

  • mab26

    Jag har fått bort vårtor med genomskinligt nagellack. De liksom kvävdes. Plus att jag filade som en galning. (Hade ca 20 pyttesmå på en hand så det var inte läge för frysning..)

  • gusdanima

    Det bästa för att få bort vårtor är att sätta fötterna i fotbad varje dag och sedan fila på vårtorna. De medel som finns att köpa ¨på apoteket finns inget bevis för att de gör att vårtorna försvinner snabbare. Vårtor orsakas av ett virus, och precis som med förkylningsvirus och andra virus, finns inget botemedel, tyvärr! Så det är bara att vänta ut det.
    Mitt tips är alltså fotbad+filning!
    Lycka till!

  • Frukenob

    jag har hört att man ska ta lite morgonsaliv var morgon och sätta på vårtan. Då försvinner det snart. Någon annan som okså hört det?

  • lillabruden

    hahaha ja då vågar man inte tungkyssas på morgonen mer, låter farligt....


    Frukenob skrev 2008-10-16 20:12:45 följande:
    jag har hört att man ska ta lite morgonsaliv var morgon och sätta på vårtan. Då försvinner det snart. Någon annan som okså hört det?
  • dfk

    För att hålla er uppdaterade så filar jag och och grejar, jag ska faktiskt testa lite bananskal tror jag innan de tyngre apoteksgrejerna.
    Har aldrig hört det där om morgonsaliven. Men som sagt det mesta är ju värt att prova.

  • didis

    Om jag skulle tippa är tvättvatten från lik mer effektivt än morgonsaliv.

    Tvättar man ens lik nuförtiden? Jag har varit med på obduktioner/dissektioner av lik men det var ingen som tvättade dem vad jag såg.

    Det vårtmedlen gör är att luckra upp vårtan så den lättare kan filas bort dvs det är inga mirakelmedel, man måste fortfarande jobba och ta bort så mycket "vårtvävnad" som möjligt.

    Ett garanterat tips, fullt i klass med gravstensdagg, är att knyta ett snöre runt handen/foten, knuten skall vara på vårtan. Snöret skall grävas ner norr om huset och när snöret ruttnat bort är vårtan borta (vilket antaglien stämmer eftersom vårot försvinner av sig själva efter ibland flera år).

  • monkay

    Man tvättar ju de döda innan man klär dem, räknas inte det som likvatten?

    Tycker det låter helt bissart att det skulle funka...men men

    Tror på apotekstipset ngn skrev om i tidigare inlägg, är ju ofta på tvreklam nu om ngn frysmetod från apoteket. Har aldrig haft ngn vårta, men den metoden verkar ju vara effektiv

  • lillabruden

    kan inte låta bli att skratta åt dessa 'hemmakurer'..... vem i allsindar började med att sätta likvatten på sin vårta?!?!?! i brist på rent vatten kanske? Låt oss hoppas att personen inte tvättade hela kroppen med det....*usch tanke bort*

    men visst förbereder man liken. många vill ju se sina kära efter döden på sjukhuset och dem förbereder kroppen inför det. Om det är ett moment som skippas inför obduktion vet jag inte.... men kan tänka mig att det används oljor eller dylikt som man smörjer liket med för att vävnanden ska bevaras bättre. Kan också vara att det inte sker på alla...

    Den tv reklam du pratar om Monkay, är nog Vartner. en pojke som springer hem till sin mamma, förtvivlad såklart och hon tar lugnt som en filbunke fram Vartner -mirakelkuren (mitt ord i all ironi) och sprayar på och VOILA poof väck!
    Men det gör ont att frysa vårtor så jag tvivlar på denna pojken i reklamen.....hhhmm...

    Och sedan är det inte alla vårtor som går att frysa bort, dem små t.ex.

    Håll oss uppdaterade DFK!

  • didis
    lillabruden skrev 2008-10-18 01:50:05 följande:
    men visst förbereder man liken. många vill ju se sina kära efter döden på sjukhuset och dem förbereder kroppen inför det. Om det är ett moment som skippas inför obduktion vet jag inte.... men kan tänka mig att det används oljor eller dylikt som man smörjer liket med för att vävnanden ska bevaras bättre. Kan också vara att det inte sker på alla...
    Kan vara så att efter obduktionen tar begravningsentreprenören över och förbereder kropparna och tvättar dem med "likvatten"(men då hade vi redan lämnat avdelningen).

    De som donerar sina kroppar efter döden och som används för anatomistudier etc läggs i formalin och bevaras faktiskt i några år innan de begravs "på riktigt". Alla organ får man med sig i graven också även om de vid det laget är ganska välundersökta.
  • monkay

    didis:

    Bevaras i några år?? Har varit på obduktion jag med, men aldrig hört talas om att liken skulle bevaras i några år pågrund av att de används för anatomistudier av oss studenter...Där jag pluggar så får vi se på obduktioner beroende på tillgång (usch låter illa) på lik. Har svårt att tro att anhöriga skulle gå med på att den döde inte begravs omgående efter sin obduktion på samma sätt som en avliden som inte obduceras.

    Jag kan såklart ha fel blev bara lite förvånad...

  • didis
    monkay skrev 2008-10-18 11:06:10 följande:
    didis:Bevaras i några år?? Har varit på obduktion jag med, men aldrig hört talas om att liken skulle bevaras i några år pågrund av att de används för anatomistudier av oss studenter...Där jag pluggar så får vi se på obduktioner beroende på tillgång (usch låter illa) på lik. Har svårt att tro att anhöriga skulle gå med på att den döde inte begravs omgående efter sin obduktion på samma sätt som en avliden som inte obduceras.Jag kan såklart ha fel blev bara lite förvånad...
    Jag var otydlig. De kroppar som bevaras är från de som själva, före döden, har donerat sina kroppar till vetenskapen och de kropparna kan bla användas för anatomistudier. Det är alltså personen själv, inte anhöriga eller personal som avgör om kroppen skall användas så. Eftersom det är ont om personer som donerar sina kroppar används de så länge som det går och förvaras därför i formalin (så var det ialla fall när jag gick grundutbildningen).

    Någon tjyvhållning på lik hoppas jag inte sker på obduktionsavdelningarna, trots den stora efterfrågan på likvatten.
Svar på tråden Hur får man bort vårtor?