• Saralainen

    Ska er man få en ny ring?

    Hejsan!
    Vi har varit förlovade sedan en tid tillbaka och nu när vi gifter oss så har jag börjat fundera på ringarna.
    Jag kommer ju få en vigselring men vad ska stackars mannen få? Ger man honom hans vanliga förlovningsring i kyrkan eller köper man en ring till så han kommer ha två ringar?
    Hur ska ni göra?

  • Svar på tråden Ska er man få en ny ring?
  • Nalle Puh 40

    Min sambo vill bara ha en men vi fundrar på att göra den lite tjockare...

  • Persianbride2009

    Vi har inte riktigt bestämt oss vad gäller hans ring. Han har ju en från förlovningen. Jag ska få två nya, och den jag har haft nu som vart min förlovningsring ska jag göra om till ett halsband. Han kanske ska göra något med sin också och få en ny...
    Kul o se att det finns så nånga alternativ :)

  • Alla goda ting är tre

    Hihi! Samma här fast tror inte jag får nån i morgongåva utan köper den tredje ringen själv. Så romantiskt :/


    Snowieflickan skrev 2008-10-15 16:42:57 följande:
    Min m2b ska få en ny ring, ¨så han kommer ha två. Jag själv kommer ha tre eftersom jag ska få en ring i morgongåva, tror jag iaf ;) Eller snarare så vill jag gärna ha en extra ring.
  • Tooticki

    Min man har två ringar, vi tyckte båda att det var snyggare och kändes mer jämställt, varför ska det synas på mig men inte på honom att vi är gifta?

  • Persianbride2009

    Varför ser man inte på en man som bara har en ring att han är gift? Eller är det jag som har missuppfattat det hela, betyder en ring bara förlovning enligt svensk tradition?


    Tooticki skrev 2008-10-15 20:53:08 följande:
    Min man har två ringar, vi tyckte båda att det var snyggare och kändes mer jämställt, varför ska det synas på mig men inte på honom att vi är gifta?
  • SM09

    Vi kommer att skaffa nya ringar, vi förlovade oss när ekonomin kanske inte var den bästa, så ringarna är ganska tunna. Svårt att hitta en vigselring som passar till förlovningsringen och samtidigt liknar något.

  • minlycka

    Min m2b som är dansk är van vid att mannen vid vigseln också får en ring ,och vid detta tillfället så flyttar han över förlovningsringen till hö.ringfinger, så -så får det bli=)

  • Aleta
    Persianbride2009 skrev 2008-10-15 20:57:38 följande:
    Varför ser man inte på en man som bara har en ring att han är gift? Eller är det jag som har missuppfattat det hela, betyder en ring bara förlovning enligt svensk tradition?
    Det vanligaste är att mannen bara har sin förlovningsring hela tiden och alltså inte får någon vigselring. Med andra ord så ser man ju inte på ringen om han "bara" är förlovad eller om han har gift sig också, det får man gissa, eller fråga.
  • MulleNuh

    Ja men hur funkar det då? Han har bara ringen på sig hela tiden innan då?
    Eller träs förlovningsringen på i kyrkan?!
    Nää den sitter väl där?!


    Aleta skrev 2008-10-15 21:48:29 följande:
    Det vanligaste är att mannen bara har sin förlovningsring hela tiden och alltså inte får någon vigselring. Med andra ord så ser man ju inte på ringen om han "bara" är förlovad eller om han har gift sig också, det får man gissa, eller fråga.
  • Aleta
    MulleNuh skrev 2008-10-15 21:52:05 följande:
    Ja men hur funkar det då? Han har bara ringen på sig hela tiden innan då? Eller träs förlovningsringen på i kyrkan?! Nää den sitter väl där?!
    Den sitter bara där, det är bara tjejen som får en ring...eller...väl?
  • MulleNuh

    haha.. Jo så är det nog. Men kanske han VILL få en ring påträdd?! Man ska ju ändå skicka iväg sina förlovningsringar för upputsning. Kanske han kan vara utan den då tills vigseln!?
    Så får han också vara delaktig i ringandet!


    Aleta skrev 2008-10-15 21:56:44 följande:
    Den sitter bara där, det är bara tjejen som får en ring...eller...väl?
  • Persianbride2009

    Ok då förstår jag hur Tooticki resonerar =).


    Aleta skrev 2008-10-15 21:48:29 följande:
    Det vanligaste är att mannen bara har sin förlovningsring hela tiden och alltså inte får någon vigselring. Med andra ord så ser man ju inte på ringen om han "bara" är förlovad eller om han har gift sig också, det får man gissa, eller fråga.
  • JPerlestam

    Min ska också ha vigselring, han vill också att det ska synas att han är gift!!!

  • nni

    Min sambo fick själv avgöra, o han vill ha en. E lite ekonomiskt bättre för oss. Haha. Äsch jag tror folk ser att han e gift sedan, om han har en stor fin slät guldring?!
    Annars får de väl fråga

  • Robina67

    Vi köpte nya förlovningsringar, coh min man valde en bred ring, 7 mm, så nu har vi lika breda ringar. Jag har 2 ringar och han en. Båda är jättenöjda med det

  • Tooticki
    MulleNuh skrev 2008-10-15 21:58:41 följande:
    haha.. Jo så är det nog. Men kanske han VILL få en ring påträdd?! Man ska ju ändå skicka iväg sina förlovningsringar för upputsning. Kanske han kan vara utan den då tills vigseln!? Så får han också vara delaktig i ringandet!
    Man väljer själva, traditionen påbjuder att kvinnans ring välsignas och träs på men om man vill så kan även mannens göra det oavsett om han bara ska ha en ring eller om han ska ha två.
  • norpans mamma

    Vi kommer att skaffa helt nya ringar. Jag kommer att ha två och min blivande har valt att han vill ha en lite tjockare slät ring. Hur vi sedan gör i kyrkan det har vi inte tänkt på än.

  • mme Plantier

    Min blivande vill absolut inte ha mer än en ring, så han kommer behålla sin förlovningsring. Jag kommer nog att skaffa två nya ringar. Mycket rättvist tycker jag

Svar på tråden Ska er man få en ny ring?