• MissLovely82

Håller på att bryta ihop, vet inte hur jag ska göra med bröllop/dop. Hjälp!

Vet inte vart detta passar in men jag hoppas någon kan hjälpa mig!

Jag och min M2B började planera kombinerat bröllop/dop i samband med att vi blev gravida igen. Har haft dessa funderingar hela tiden och försökt planera nu i flera månader. Hade inte tänkt ha hemligt bröllop utan att gå ut med i inbjudan att det är kombinerat bröllop och dop. Men IDAG slog det mig då jag läste i olika forum på FL och BT att jag vill ju att både vi som brudpar och barnet ska få lika mycket uppmärksamhet. Vet att många brukar bjuda in till dop och sedan överraska med bröllop för att inte det ska ta över dopet, men vi vill inte ha det så, är vi ego?

Vi vill bli uppmärksammade som brudpar likaväl som vi vill att barnet ska känna sig i centrum på sin dopdag.

Vi väntas ha BF i slutet på mars vilket hade betytt att det vore rätt smidigt att ha dopet i juli/aug. Vi vill även ha ett sommarbröllop och är ju inte så många varma sommarmånader i vårt kalla land, bor i västernorrland.

Känns tokigt att ha bröllopet på en lördagen och dopet på söndagen också, för kan ju bli sent på bröllopsfesten och dagen efter med dop kanske mer känns som en plåga än något positivit.

Att ha en månad eller så emellan bröllop och dop känns ju lite galet också, helst om man har några få gäster som har längre att åka, risken är ju att de inte kommer isf.

Vi känner att vi vill gifta oss nästa sommar, både för våran kärleks del och för våra barns, ifall det skulle hända oss något.

Snälla hjälp mig, hur ska man lösa detta i-landsproblem

*kramar om er alla*

• Svar på tråden Håller på att bryta ihop, vet inte hur jag ska göra med bröllop/dop. Hjälp!
  • MissLovely82

Blivande maken är på väg hem på lunchen nu, ska prata om detta nu så återkommer jag i e.m...

• 2time

Det är väl klart att man inte slår ihop presenterna. Men det blir säkert billigare presenter, dels för att man måste köpa två saker på samma gång och dels att man köper i proportion till vad man blir bjuden på/till. Det låter ju som om ni vill ha kombinerat så kör på det. Sen får ni väl välja inbjudningskort, dekoration och upplägg efter att det är en kombination. Kanske dela upp dagen lite så att det först blir en fika med dop-presents öppning och sedan bröllopsfest?

• Luucie

Helt ärligt tycker jag att ni ska vänta med dopet. Minst ett halvår efter bröllopet. Folk har inte hur mycket pengar som helst...och man kan verkligen inte säga till folk att man vill ha separata presenter om man väljer att ha dop/bröllop på samma dag, det spelar ingen roll hur man formulerar det...

• lillabruden

jag kan tycka att om man vill ha ett bröllop på ett sätt, och ett dop på ett sätt, men slår ihop dem,så är risken att man blir besviken trots att allt går bra...

men jag tycker att kombination dop/bröllop är jättefint och när det gäller presenter så kan man ju isåfall sprida muntligt att barnets doppresent är viktigare och bidrag till resan uppskattas.

det är egentligen bara ni som vet hur ni verkligen vill ha det.. om man tänker på vad barnet skulle vilja, så tror jag att när h*n är gammal nog att förstå, så ser h*n det som något fint och roligt att det var kombinerat.

Men välj det som ni känner att ni vill.

• bea4

Hej!

Planerar just nu bröllop och dop . Vi har tänkt oss vigseln som en överraskning och sedan ha en trädgårdsfest i sommar med alla vänner.

Då får lilltjejen sina presenter nu och de som vill ge oss något i bröllopspresent kan göra det i sommar. Festen blir såklart lite enklare men i vårt tycke mkt mer avslappnad och roligare.

Har också tänkt på det här med om fokus hamnar på bröllopet eller dopet men det spela inte så stor roll tycker jag. Vi börjar med vigseln och avslutar med dopet. Sedan dukar vi med doptema men planerar lite sånghäfte, tipspromenad osv med både dop och bröllopstema. Salig blandning alltså.

Tänker bjuda på buffe och bröllopstårta.

Lycka till!

• J D
    MissLovely82 skrev 2008-10-15 11:40:41 följande:
    jo sant iofs.. men läste i nån tråd som en gäst skrev som skulle på ett kombinerat.. de visste inte vad de skulle köpa.. en present åt brudparet och ett till barnet, eller om de skulle kombinera det. Själv skulle jag uppskatta mest om gästerna inte slog ihop present... För vi kommer önska oss bidrag till resa då vi har allt och doppresenter är ju något man vill spara till barnet då det är äldre. Man vet ju att vissa verkligen vill ge något till alla.. därför jag spånar
    Knäpp gäst säger jag. Självklart köper man två presenter!
  • Smiiilla

Varför inte ha bröllopet på lördagen och sen bjuda in till dop-bruch på söndagen?

• bea4

Hejsan!
    Nu är vi gifta och vår lilla flicka blev döpt
    Blev jättefint och mysigt att kombinera dop och bröllop. Flera av gästerna sa efteråt att det var verkligen en fin gest att gifta sig på dotterns dop, ingen som tyckte att vi tog fokus från dopet trots att bröllopet självklart tog mycket uppmärksamhet. Vi är iaf jättenöjda. Lycka till ni andra som planerar dop/bröllop!

• Ningus

Var på Bröllop/dop i oktober och det fungerade så att kl.14 var vi i kyrkan. Först vigselakt och sedan dopet. Dopkaffe i bygdegård kl.15-ca 17. Då var alla bjudna( barn o vuxna) sedan kl.19 var det bröllopsfest i en annan lokal och då bara fest för vuxna (brudparets två barn fick vara med). På detta sätt var det tydligt vilken "fest" som var för barnet och vilket som var för att fira brudparet.

• 2time

Kul upplägg. Fast det lät dyrt och mycket jobb för brudparet.

Ningus skrev 2008-11-19 14:44:02 följande:
    Var på Bröllop/dop i oktober och det fungerade så att kl.14 var vi i kyrkan. Först vigselakt och sedan dopet. Dopkaffe i bygdegård kl.15-ca 17. Då var alla bjudna( barn o vuxna) sedan kl.19 var det bröllopsfest i en annan lokal och då bara fest för vuxna (brudparets två barn fick vara med). På detta sätt var det tydligt vilken "fest" som var för barnet och vilket som var för att fira brudparet.
  • Loowwe

Ärligt talat tycker jag att ni inte ska kombinera, då jag har läst andra inlägg du har skrivit och vad jag förstår vill du egentligen ha ett "vanligt" bröllop? Eller har jag fel?

För du skriver att ni vill gifta er i samband med dopet på grund av era barns skull? Men varför gifte ni inte er då ni fick ert första barn? Sedan är ett giftemål inte en föresättning för trygghet till era barn, utan det är er kärlek och den består ändå vare som med bröllop eller inte!

Jag tycker bara att ni ska döpa ert barn i sommar som planerat men vänta med ert bröllop till 2010, då ni har fått mer pengar (för i en anna tråd du har skrivit skrev du att ni ville få ett bröllop som inte känns som ett "secondhandbröllop" och för att ni ska få ert drömbröllop som blir ett vackert minne, är det risken annars att ni blir besvikna.... Därför tycker jag bara att ni EGENTLIGEN ska göra det ni känner för, och inte det ni förväntas av. Blev lite brydd då du skrev att först ni blev gravida skulle ni gifta er. Varför då?

Vill bara hjälpa er då jag läser mellan raderna på dina inlägg vad ni egentligen verkar vilja ha, och att ni ser bröllop och dop som ett problem med allting, istället för att se fram emot, för alla dina inlägg beskriver du alla fel och så... men visst jag kan ha fel och tolka dig helt tokigt nu.
    Våra bröllopsplaner baserar enbart på lycka och stöter vi på problem är det inte hela världen, för vi är ändå lyckliga och glada att vi har varandra!!!!

• Tooticki

Jag har inte läst alla inlägg så jag vet inte om jag upprepar vad någon redan skrivit.

Det är inte ovanligt att brudpar väljer att ha frukost/brunch/lunch med eller utan presentöppning dagen efter bröllopet. Kanske kan ni lösa det så!

Bröllop på lördagen med allt vad ni önskar det ska innehålla och dop dagen efter. På så sätt får bebisen sin ceremoni och sin uppmärksamhet och ni behöver inte göra avkall på ert bröllop. Långväga gäster kan övernatta. Vad gäller presentöppning föreslår jag att ni skippar det på bröllopet (det är en riktig partydödare) men ni kan gärna ha det på dopet. Om ni är oroliga för att få mindre/färre presenter så tycker jag att ni ska skippa dresscode, då har folk färre andra utgifter runt omrking.

• MrsWindh

Oj..

Jag hade tyckt det var jobbigt att bli bjuden på dop + bröllop på samma dag. Det är lång tid i kyrkan!!!!

Dop är så tråkigt tycker jag, och bröllop är förvisso underbart, men ihop med dop så hade jag bara tycket att det blivit för mycket.

Någon som håller med mig?

Hoppas ni hittar en bra lösning.

/A

• MrsWindh

Kan säga att jag troligen skulle kombinerat presenterna så att det blev en "familje gåva"..

• Lovecats
    MrsWindh skrev 2008-11-21 13:56:40 följande:
    Oj..Jag hade tyckt det var jobbigt att bli bjuden på dop + bröllop på samma dag. Det är lång tid i kyrkan!!!!Dop är så tråkigt tycker jag, och bröllop är förvisso underbart, men ihop med dop så hade jag bara tycket att det blivit för mycket.Någon som håller med mig? Hoppas ni hittar en bra lösning./A
    Det behöver det inte alls bli! Beror ju på upplägget.

Ni får ha två presentbord på bröllopet Ett märkt "Brudparet" och en märkt med barnets namn.
  • Loowwe

Jag håller absolut med dig. Man går bara på dop för att man känner sig tvugen! Dop är mer till för familjen och släkten och inte för vännerna. Men det är bara att hålla god min...

Oj..Jag hade tyckt det var jobbigt att bli bjuden på dop + bröllop på samma dag. Det är lång tid i kyrkan!!!!Dop är så tråkigt tycker jag, och bröllop är förvisso underbart, men ihop med dop så hade jag bara tycket att det blivit för mycket.Någon som håller med mig? Hoppas ni hittar en bra lösning./A
  • En till präst
    Men om dopet och vigseln sker i samma gudstjänst blir det inte så väldigt mycket längre än enbart vigsel eller enbart dop. Om nu någon tycker det är svårt att vistas en längre stund i kyrkan.

"Bara vigsel" tar ungefär 25 minuter
    "Bara dop" tar detsamma.

Sammanslaget skulle jag gissa på 35.
  • ElinPierre

Jag är döpt samtidigt som mina föräldrar gifte sig.. Och jag har då inte fått några men från det..

I somras var vi på ett kombinerat dop/bröllop för våra nära vänner. Själva "kyrktiden" var absolut inte lång.. Max 30 minuter skulle jag tro! Jag tyckte det var jätte bra! Sen hade de varsitt presentbord. Vi köpte separata presenter som de allra allra flesta (såg inte en enda gemensam).

Sen det här med att dop är till för familj och släkt håller jag inte alls med om. Vi har blivit bjudna på och varit på alla dop som våra vänner haft. Och inte är det nåt man genomlider- tänker man så är man dum om man går!. Mysiga tillställningar där man får möjlighet att träffa massa människor, dricka kaffe tillsammans och goa med nykomlingen... Tycker verkligen det är mysigt med dop!

Svar på tråden Håller på att bryta ihop, vet inte hur jag ska göra med bröllop/dop. Hjälp!