• Blombruden

Vad ska man tänka på innan man gifter sig? Juridiskt, ekonomiskt m.m...

Vi träffades för 5 månader sedan och har redan börjat prata om att gifta oss nästa år. Vi är båda i 30-årsåldern och känner att vi verkligen hittat rätt nu. Att det är tidigt att prata bröllop efter några månader vet vi, men det är inte det vi ska diskutera nu

Jag har lite funderingar på vad skillnaden bli att leva som sambos resp. gifta. Han har ett barn sedan tidigare, vi har henne varannan vecka. Antar att de har gemensam vårdnad då?

Vad innebär försörjningsplikten egentligen? Alltså mellan oss makar?

Har jag försörjningsplikt för hans barn? Det är inga problem med det, är bara intresserad av vad som gäller.

Är det bättre för min del att vi är gifta, med tanke på att han har barn sedan tidigare, om något skulle hända honom? Arv osv.. Blir det nån skillnad den dagen vi skaffar gemensamma barn?

Många frågor blev det! Om ni inte kan svara så kanske ni har tips på nån bra sida där jag kan läsa själv. Tack på förhand!

• Svar på tråden Vad ska man tänka på innan man gifter sig? Juridiskt, ekonomiskt m.m...
  • Tooticki

Ja, det blir bättre för dig om ni är gifta (utan testamente ärver annars dottern allt) men det kan vara bra att komplettera med testamente just pga att det finns utomäktenskapliga barn.

• mab26

Den stora skillnaden på att vara gift och sambo är att man som sambo vid en eventuell bodelning (alltså dödsfall eller separation) endast delar på bostad och bohag införskaffat för gemensamt bruk. Alltså ingår inte bilar, pengar, djur eller övriga personliga ägodelar i en sambodelning. Sambor ärver ej heller varandra.

Om man gifter sig förvandlas all egendom till giftorättsgods. Man äger all egendom och alla tillgångar tillsammans. Man kan dock ändra på detta genom att skriva äktenskapsförord. T.ex att huset är ditt, bilen är hans etc. Det kan också vara så att ena parten har fått något genom gåva eller arv med förbehåll om att det ska vara dennes enskilda egendom. I så fall kommer den egendomen att förbli just den personens även ifall ni gifter er.

Om ni gifter er och det händer honom något sitter du givetvis i en bättre sits än om ni bara skulle vara sambor. Du ärver då honom. Dock kan hans barn kräva ut en minimidel av sitt arv, den s k laglotten.

Skillnaden med barn om ni är gifta är att din man presumeras vara far till barnet, är ni sambor får du intyga att barnet är hans. (Mycket ålderdomligt !.....)

Rent ekonomiskt och juridiskt är det nästan alltid bättre att vara gift!

• Silla69

Han har ett barn sedan tidigare, vi har henne varannan vecka. Antar att de har gemensam vårdnad då?
    Behöver inte vara så, min son bor hos sin pappa varannan vecka men jag har hela vårdnaden.

Blombruden skrev 2008-10-13 13:16:25 följande:
    Vi träffades för 5 månader sedan och har redan börjat prata om att gifta oss nästa år. Vi är båda i 30-årsåldern och känner att vi verkligen hittat rätt nu. Att det är tidigt att prata bröllop efter några månader vet vi, men det är inte det vi ska diskutera nu Jag har lite funderingar på vad skillnaden bli att leva som sambos resp. gifta. Han har ett barn sedan tidigare, vi har henne varannan vecka. Antar att de har gemensam vårdnad då?Vad innebär försörjningsplikten egentligen? Alltså mellan oss makar?Har jag försörjningsplikt för hans barn? Det är inga problem med det, är bara intresserad av vad som gäller.Är det bättre för min del att vi är gifta, med tanke på att han har barn sedan tidigare, om något skulle hända honom? Arv osv.. Blir det nån skillnad den dagen vi skaffar gemensamma barn?Många frågor blev det! Om ni inte kan svara så kanske ni har tips på nån bra sida där jag kan läsa själv. Tack på förhand!
  • 090208

Man ar tydligen forsorjningsskyldig. For oss t.ex, sa kan min man (tydligen...) inte ansoka om nagra bidrag nar vi flyttar till Sverige. Eftersom han inte ar svensk kan det vara segt i borjan med jobb. Men da maste alltsa jag forsorja honom. Great...

• Blombruden

Tack för era svar!
    Vi kontaktar nog en jurist och kollar läget innan vi slår till

• 090208

Las Aktenskapsbalken! Sok pa internet bara, den finns dar. Laste jag innan jag gifte mig.

Svar på tråden Vad ska man tänka på innan man gifter sig? Juridiskt, ekonomiskt m.m...