• millanros

mamman överlämnar brudgummen ;-)

Kom på de klockrena här nysss....

Det är ju så mycket prat om att pappan inte får överlämna bruden osv.. jag köper de resonemanget helt..

Men egentligen.. Varför ska inte brudgummens mamma lämna över sin son Det är ju oftast hon som inte kan släppa sonen..

Ta de hela med lite ironi.. men min svärmor skulle behöva det ibland

• Svar på tråden mamman överlämnar brudgummen ;-)
  • valkyriana

ha ha, det känns nästan ännu mer konstigt. Hon lämnar över honnom till nästa omhändertagande kvinna...

• Troll1

Jag förstår egentligen inte varför just seden med att pappan överlämnar bruden har blivit så stor här i Sverige? Känns som ngt gammalt, förlegat och Amerikanskt.
    Hade varit passande att modern lämnar över brudgummen, gärna med ett talande ögonkast till bruden. Kanske skulle hon baxa in hans smutstvätt också?

• svartvitabruden

Skulle det vara så skulle aldrig min karl komma till altaret Svärmor skulle hålla hårt i karln!

• brud080808
    svartvitabruden skrev 2008-10-13 10:44:06 följande:
    Skulle det vara så skulle aldrig min karl komma till altaret Svärmor skulle hålla hårt i karln!
    haha min med!
  • Silla69

hahahahah, jag kännde mig träffad direkt... skrattar...
    Min son är 22 o jag är 38. o när jag läste detta tänkte jag fasiken jag är ju en av dom..LOVAR att ändra mig. hahaha

• LirreMagic

det vore verkligen klockrent!
    Ska nog föra saken på tal här hemma :)

• Troll1
    Silla69 skrev 2008-10-13 11:32:07 följande:
    hahahahah, jag kännde mig träffad direkt... skrattar...Min son är 22 o jag är 38. o när jag läste detta tänkte jag fasiken jag är ju en av dom..LOVAR att ändra mig. hahaha
    Jag är 41 och min son 21, men jag håller inte hårt i honom (längre )
  • millanros

Ni "svärmödrar" kom ihåg att jag skrev "oftast" gäller ju inte alla...

• Duchess

Det är faktiskt intressant att det i den obligatoriska bibeltexten vid kyrklig vigsel står "Därför skall en man lämna sin far och mor..."

Det står ingenting om att kvinnan ska lämna sin far och mor. Kanske var det redan på Bibelns tid svårare för mannen att inse att lojaliteterna skiftar när man gifter sig?

Svar på tråden mamman överlämnar brudgummen ;-)