• Småland09

vad kan sänka kostnaderna?

Smålänning som jag är (haha, nej det ÄR ingen myt, iaf när det gäller mig) så är jag lite snål o vill gärna hålla nere kostnaderna litegrann. Min M2B är likadan (fast han inte är från Småland ) och vi funderar lite på vad vi kan sänka kostnaderna på.
    Jag har tänkt göra inbjudningskorten själv, likadant placeringskorten - man kankse kan göra vigselprogram osv själv också, men har någon lite fler tips på vad som kan spara in litegrann på den enorma kostnaden det kommer innebära att gifta sig Vill inte SPARA, men heller inte slösa.. hoppas ni förstår hur jag menar

• Svar på tråden vad kan sänka kostnaderna?
  • millanros
    just det.. vi har två vänner som både sjunger i kyrkan och på festen.. Gratis.. (fast de ska få en liten present var )
  • valkyriana

Ja musiken på festen... Skippa liveband och dj, fixa musik till datorn och be någon teknikkunnig kille eller tjej fixa till det.

Ta er tid och leta upp en duktig amatörfotograf. Det är en stor post

• Småland09

Valkyriana: precis vad jag funderade på att ställa en fråga om haha... tänkte att det måste vara smidigare att sätta ihop ett par musiklistor o sedan koppla till en musikanläggning.. DJ-kostnaden är ju rätt stor.. (iaf vad jag sett vad de tar häruppe).
    Fotografen funderar jag på att be min bror som är jätteduktig fotograf.. men man vill ju ha något fint bröllopskort också, så frågan är om det är en post vi är beredda att ta kanske.. åh vad svårt haha..

Tack för alla tips jag suger åt mig dem som en svamp!

• agtiwi

Viktigt är att spana in festlokalen, för där kan det finnas massor man kan använda sig av. Tex så hade jag tänkt handla vita dukar och blå ljuslyktor för att det skulle passa vårt tema, sen när vi var och tittade på lokalen så gick jag igenom vartenda skåp. Döm till min förvåning när det fanns både vita dukar (fläckfria) och ljuslyktor! Ljuslyktorna kommer i låna, men dukar köper vi nog ändå eftersom det föreligger risk för fläckar. Så mitt tips är att verkligen gå igenom oirdentligt vad som redan finns att nyttja på plats!

• stinakina

Vi lade krut på festen.
    Mat till 50 personer (förrätt, buffe, tårta) catering 13000:-
    Trubadur 3800:- (plus en tårta )
    Vi bjöd på dryck till maten samt avec till kaffet, sen hade vi betalbar (20 kr för allt i baren...vi fick in ca 2000:- ....)
    Min ring kostade 2500:-
    Klänningen begagnad från blocket 1200:-
    brudbukett, två tärnbuketter, makens bröstblomma samt 5 vita rosor till tårtorna gick på 900:-
    Hotellnatt 750:-
    Håruppsättning 800:-
    Makens hyrkläder 1500:-
    Alkohol ca 5000:-

Sen för ca 1300:-
    Fick vi allt annat, dvs två tärnklänningar, kläder till sonen,skor, underkläder, diadem. smycken(till mig) inbjudningar, tackkort, festprogram, placeringskort (gjorde allt själva)toakorgar, dekorationer, gästgåvor, påsar till barnen, lunch dagen efter till de som kom (ca hälften)

Det enda vi inte "köpte" var fotograf, då vi hade vänner som fotade och filmade.

• Silla69

Man kan komma bllligt undan om man börjar nu med allt pyssel o inköp när det är billigt.

Sen som dom andra sagt här uppe, slott, restaurang mm det är det som kostar.

• brud080808
    stinakina skrev 2008-10-13 09:33:49 följande:
    Vi lade krut på festen.Mat till 50 personer (förrätt, buffe, tårta) catering 13000:-Trubadur 3800:- (plus en tårta )Vi bjöd på dryck till maten samt avec till kaffet, sen hade vi betalbar (20 kr för allt i baren...vi fick in ca 2000:- ....)Min ring kostade 2500:- Klänningen begagnad från blocket 1200:-brudbukett, två tärnbuketter, makens bröstblomma samt 5 vita rosor till tårtorna gick på 900:-Hotellnatt 750:-Håruppsättning 800:-Makens hyrkläder 1500:-Alkohol ca 5000:-Sen för ca 1300:-Fick vi allt annat, dvs två tärnklänningar, kläder till sonen,skor, underkläder, diadem. smycken(till mig) inbjudningar, tackkort, festprogram, placeringskort (gjorde allt själva)toakorgar, dekorationer, gästgåvor, påsar till barnen, lunch dagen efter till de som kom (ca hälften)Det enda vi inte "köpte" var fotograf, då vi hade vänner som fotade och filmade.
    lite OT kanske, men hur fungerar det med betalbar? Har man någon som "står i baren" och tar betalt?
  • millanros

vi funderade på om vi ska ställa en sparbössa vid spriten o skriva "frivilligt bidrag" eller något liknande..

brud080808 skrev 2008-10-13 12:43:47 följande:
    lite OT kanske, men hur fungerar det med betalbar? Har man någon som "står i baren" och tar betalt?
  • stinakina
    brud080808 skrev 2008-10-13 12:43:47 följande:
    Vi hade en väninnas son i baren, han fick en slant för det,kom väl till pass då han skulle utomland två veckor senare...
  • chamor

Att helt enkelt be de ni känner hjälpa till. Kanske nån kompis kan sminka, fixa håret. Fotograf KAN man spara pengar på men frågan är om det är värt att snåla med det! Annars RINGAR kan man spara mycket pengar på..

• Nalle Puh 40

Skippa engågnskameror och present till gästerna

• valkyriana

Present till gästerna är inget man ens kommer på tanken på för än man sitter här på BT och börjar läsa om favours....

• Sebastiána

Jag har inte läst hela tråden, kanske har det redan sagts. Börja med det enklaste och bygg upp utifrån det.

Jag vill också få ner kostnaderna. Det jag har tänkt är:

Brudbukett: bryr jag mig inte om, jag tar en enkel "vanlig" bukett eller binder en egen, särskilt om jag gifter mig "rätt" säsong.

Brudklänning: där vill jag ha en riktigt snygg en, men jag tänkte ha koll på när det är rea.

Skor: där ska jag ha "vanliga skor" eftersom jag tänker ha en klänning som går ända ner till marken, de är bekvämare och kan användas även efter bröllopet till skillnad från exempelvis högklackade vita sidenskor.

Maten: det vågar jag mig inte på så där satsar vi

Vinet: ingen av oss är stordrickare så vi kommer inte att bjuda på mer än 2 glas/person.

Tårta: "vanlig" tårta på ställning - de har en på mitt favvokondis som man lånar.

Gäster: vi vill bjuda alla = de som vi vill ska komma. Vi kommer inte att bjuda särskilt många släktingar eftersom vi ändå inte umgås med dem. Det blir väl 40 gäster, max 50 om alla kommer.

Inbjudningskort och placeringskort: dessa gör vi själva. Jag jobbar med layout så det lär inte bli så svårt.

Vi tänker INTE ha favours eller särskilda stolsöverdrag. Det blir nog inget färgtema heller.

• Snäckan4

Hej, vi är också två smålänningar så jag känner igen mig i ert resonemang, vi vill inte spara in men heller inte slösa.

Vi kommer göra rätt mycket själva: inbjudningskort och program, dekorationer samt förrätt och efterrätt fixar vi också själva. Huvudrätten caterar vi eftersom den behöver vara varm och nog skulle bli mycket stressig att hinna med. Vi har hyrt en mysig men relativt billig lokal där man inte har mat, sprit och personal som ingår, då blir allt billigare. Kommer alltså köra till Tyskland och köpa vin/öl/cider (skippar starksprit förutom avec till kaffet)

Mycket av dekorationerna har jag redan börjat köpa trots att vi inte gifter oss förrän till sommaren och har därmed lyckats få tag på mycket saker på rea.

Jag köper också vanliga tårtor och ställer på ställning, vanliga fina bundna buketter. Kommer att sminka mig själv då jag tycker det är grymt kul och går på regelbundna makeup rådgivningar hos Make Up store.

Vi har en släkting som sjunger i kyrkan. Vi har vänners bekanta som troligtvis ska servera på middagen. Eventuellt ska en vän fixa håret på mig, hon är jätteduktig på det. Alla som hjälper kommer vi ge present som tack (serveringspersonal betalar vi dock).

Vi har alltså satsat på mat och Dj då vi tror att det mycket är nyckeln till en lyckad fest! Resten försöker vi hålla nere, inget lull lull för oss som många kallar det.

• lemonbird

Några spartips

*Ingen alkohol
    *Vänner och släkt som är musiker
    *Max 3000:- för att hyra klänning
    *Vän som är florist
    *Catera huvudrätt, gör resten själv
    *Studiofotograf inomhus för några "perfekta bilder", vän som tar resten av korten med en 5000:- kamera
    *Tårta ICA Maxi 1900:- för 80 bitar
    *Ring 3300:- Shalins på nätet (kolla ut på stan, beställ sedan på nätet, mkt billigare! ) www.vigselbutiken.se

• MajsanB

Det är inte bara smålämgar som är snåla det är vi västergötland också. Min brudgum tycker allt är dyrt. Välj själv vad det är ni vill satsa på. Och så kan ni spara på anat.
    Inbjudningskort och sådant kan man göra själv.
    Blommor tänke efter inan du beställer vad du vill ha. Gör buket själv det är inte så svårt och det kostar jättemycket.
    Kolla om ni inte känner en kock, som kan laga maten. Min kompis sak göra det till vårt bröllop. Tårtan är också något som man kan fråga om någon kan göra. Om ni inte absolut vill och måste skipa hotellet för bröllopsnaten.

• Snäckan08

Gör brudbuketten själv och även bordsdekorationen eller be någon som är duktigt på sådant. Är ju kul om någon man känner har gjort brudbuketten. En bullig variant är ganska enkel att få till.

Om man ska ge favours till gästerna kan man göra egna praliner (lite mer tanke o omsorg bakom än köpta). Det finns formar att köpa om man inte är så händig. det är lite pill men roligt. har man inte gjort det förut bör man testköra nån gång innan.

• Nalle Puh 40

Vi skippar bröllopsnatten på hotell, skulle kostat 3000 kr och hur pigg är man då egentligen?

En kompis fixar lite mys hella istället så tar vi hotell en gång när vi är utvilade och kan vara där hela kvällen oxå.

• MadTezz

Min tärnas mamma som e frisör kommer fixa mig o mina tärnors hår gratis samt make up.
    Vi kommer inte att anlita en proffs fotograf som tar kort. Utan vi känner en kompis som läser till fotograf som kommer ta alla bilder både själv bröllopsbilderna samt hela kvällen...gratis.
    Och han är skit duktig på att ta kort.
    Vi hyr en dj utrustning som sedan min sambos bror kommer att sköta om senare på kvällen. Han brukar va dj på olika fester.
    Sen så kommer jag att smälta ner mina föräldrars förlovning/vigselringar till en egen. Den kommer att kosta
    1500 kr med arbete, gravyr och en sten.

• Nalle Puh 40

Jag ska oxå ha en gammal ring, min mormors vigselring.

Svar på tråden vad kan sänka kostnaderna?