JPerlestam skrev 2008-10-11 18:30:21 följande:
Det är inte så konstigt att offer för sexuella övergrepp anmäler sina förövare flera år efetr övergreppen skett. Det kan finnas många anledningar til detta. Som offer skyller man ofta på sig själv, vågar inte berätta med risk för att inte bli trodd. Tiden kan ju gå innan man finner en person som man känner att man kan lita på. Jag blev utsatt för sexuella övergrepp av min farfar de 9 första åren av mitt liv, berättade inte för mna föräldrar vad som hänt förrän då. Minns fortfarande hur rädd jag var för att de skulle bli arga på mig. Det tog tills jag var 20 innan jag vågade bryta med de människor som valt att stå på min farfars sida och verkligen tog itu med vad som hänt mig. Så döm inte offrena för att de inte vågar anmäla direkt, försök att förstå istället....
Jag kan inte hålla med dig mer! Och jag vet från egen släkt precis vad du pratar om.Jag vet en i nära omgivning som förträngt detta så starkt iaalla år att hon inte "visste" om det. Hon var fem när det hände, men idag är hon långt över medelålder och mannen är död. Hon fick värsta chocken när minnena kom och det har sedan givit klarhet i en hel del.
Fy tusan vad hemskt det är!
Skulle detta drabba mitt eget barn skulle jag förvandlas till en mördare utan att blinka tror jag.
Jag beklagar verkligen från djupet av mitt hjärta att du behövt genomlida något sådant.
Nu börjar vi föressten snacka anledningar att verkligen bryta med släkten!!!