• Mumriks blivande fru

Dykcert på bröllopsresan?

Är det någon som tagit/eller planerar att ta dykcert er bröllopsresa? Vi ska åka till sharm el sheik en vecka på en "liten" resa och sen göra något större i höst. Vi funderar på att ta dykcert när vi är där.

Det ska ta ca 4-5 dagar vilket blir mer eller mindre hela semestern, men det skulle vara kul att göra något speciellt på resan...

• Svar på tråden Dykcert på bröllopsresan?
  • chamor

Ajdå de forumet har jag missat och jag är dykare

• Mumriks blivande fru

Hahah - vad roligt! Jag hade precis googlat "dyka med linser" och fick upp ett svar från dykarna.nu

• FuzzyGirl

Jag har linser och brukar dyka med dem. När jag tog mitt dykcert fick jag blunda under de momenten man skulle ta av sig masken, var lite svårare men gick jättebra!

• GustAn

inga problem att dyka med linser. gor jag jamt. (dyker minst 1 gang i manaden i mozambique.

en ovning kan vara klurig, nar du ska ta av dig masken under vattnet.. men det ar bara att blunda hart och slappna av. linserna sitter kvar. ingen fara!!

det ar uuunnderbart att dyka. sjukt motiverande ocksa att sitta i skuggan pa stranden och plugga teori.. det fixar ni utan problem.

kram

• Mumriks blivande fru

Det jag är liiite orolig för att man ska få vatten i linserna och att det ska börja svida och skava och att man ska få panik över att man inte kan "dra till linsen"... har det hänt er någon gång?

• feministbrud

Jag tittar alltid under vatten och har alltid linser på mig (nu dyker inte jag, men jag älskar att snorkla och att bara bada och simma omkring. Det ska nog gå bra att ha linserna på.

• rockferry

Ang kurs på resan eller inte, så kan ni ju kolla om ni kan göra teori och bassängdyken här i Sverige och sedan bara göra uppdyken utomlands. Jag har hört att man kan göra så, iaf med Padi. Då får man ju mer tid för den roliga dykningen på plats .

Generellt skulle jag rekommendera att ta cert i Sverige. Får man till avvägningen i torrdräken här i Sverige så har man inga som helst problem sedan .

• Mumriks blivande fru

Bra tips! Ska kolla om man kan göra hälften hemma och hälften där

• GustAn

nja du får ju inte vatten i linserna i cyklopet. om det kommer in lite vatten så lär du dig en teknik for att blasa ut det under vatten. tror inte du kommer ha nagra problem alls.

• Mumriks blivande fru

Nu har vi bokat resan, men bokade inte dykningen än. Vi vill läsa på lite mer om hur det gå till och eventuellt göra teorin hemma i sverige.

Killen som jag bokade resan med var själv dykare och rekommenderade att man skulle göra en lungröntgen före man tog cert.

Har ni gjort det?

• mab26

Nej, har aldrig hört talas om lungröntgen innan man tar cert!! Mycket konstigt. Jag har tagit med PADI.

• chamor

Nej ingen röntgen. Låter konstigt

• ingenjörsbruden

Mumriks blivande fru skrev 2008-10-13 13:33:22 följande:

Nu har vi bokat resan, men bokade inte dykningen än. Vi vill läsa på lite mer om hur det gå till och eventuellt göra teorin hemma i sverige. Killen som jag bokade resan med var själv dykare och rekommenderade att man skulle göra en lungröntgen före man tog cert. Har ni gjort det?
    Hmmm...har osså hört det....men har för mig att till sportdykning o turistdykning på ca 10-20 meter så behövs det inte.....men det är längesen jag tog mitt cert......

PADI är ett internationellt dykorgan som gör att du får (borde få) samma utbildning var du än tar ditt cert....jag tog genom dessa o behövde inte ha någon lungröntgen......

Tog mitt dykcert i Thailand för 8 år sen o det var inga som helst problem......tog det med ett par ifrån Austrailen o de hade problem med engelskan men vi två svenskar klarade proven galant fastän allt var på engelska!
    Tyckte inte alls att det var knepigt eller mkt att läsa in till dykcertet.....O du håller ju på 3-4 hela dagar med att dyka o varvar med teori osv.........så det kändes inte att man behövde försöka semesterdagar för att plugga....
Svar på tråden Dykcert på bröllopsresan?