• chiqitita

    Gravid fastän du haft spiral?

    Jag är också inne på det här med spiral. Men jag har inte fött barn och vet inte om jag är en kandidat för detta då? Ska gå på en årlig kontroll i november och lyssna lite. Men är det isåfall då dom kollar och hur kollar dom detta isåfall? Är dock livrädd att bli gravid av misstag om den råkar sitta fel. Har detta hänt någon här? Ska man behöva känna efter dom här trådarna ständigt? Kanske någon kan berätta?

  • Svar på tråden Gravid fastän du haft spiral?
  • JBB

    Kopierat från googel: Kvinnor som inte har fött några barn ännu har en något ökad risk för infektion och utstötning av spiralen än kvinnor som fött ett eller flera barn. Därför rekommenderas inte spiral som ett förstahandsalternativ till unga kvinnor men kan vara ett alternativ när inget annat fungerar.

    Det är inte heller omöjligt att bli gravid trots spiral och det kan leda till såväl utomkvedeshavandeskap som graviditet med spiral in situ. Att spiralen åker ut av sig självt är också något som inträffar i ett inte ringa antal fall.

    ****

    Jag tror min BM sa att det var ytterst liten chans att bli gravid med spiral (ca 98% skydd) hittar inga procent siffror på dom sidorna jag varit inne på.

    Man behöver inte känna på trådarna hela tiden, men du kan kolla trådarna med jämna mellanrum.

  • chiqitita

    Tack för infon! Ja, spiral kanske inte alls fungerar för mig då. Är det något man måste testa och se om den åker ut av sig själv innan man vet säkert?

  • Melis

    cirka 98% säkerhet har p-piller med spiral har lägre cirka 90%, detta är uppgifter jag läst på ett infoblad om kopparspiral

  • socker86

    Jag hade P-stav i tre år tidigare och aldrig har något funkat så bra på mig som denna lilla "pinne"...

    Kan man bara tas med alla eventuella hormoner och lite oönskade blödningar så kan det vara det bästa du provat. Tror det var 98 eller 99% säkert (kanske t.o.m. 100% men det är inte vad jag minns)

  • Swing

    Jag har haft spiraler sedan jag var 16 år och är nu 47. Kunde inte äta p-piller och ville ha ett säkert skydd.
    Fick mina planerade barn kring 30-årsåldern efter att ha tagit ut spiralen och sen satte jag in ny. Har haft mycket sex och aldrig blivit ofrivilligt gravid. Trådarna känner jag bara efter då och då.
    Visst var det besvärligare att sätta in dem innan jag hade fött barn, men jag hade inget val. Det där med att infektionsrisken är ökad om man inte fött barn sägs helt enkelt grunda sig på att man då anses ha fler sexpartners!! Det är väl därför jag aldrig haft nån infektion, samma man hela tiden........
    JAG rekommenderar gärna spiral!

  • Blivande skärgårdsbrud

    Det går att bli gravid med spiral! Min syster blev det, ofrivilligt, hon hade inte barn sedan tidigare men kunde itne ära p-piller så detta va ett av de enda alternativen för henne, men så gick det med det dom där 10% finns!

  • mila357

    gud vad alla skrämmer upp varandra här! man hör mest bara skräckscenarium från alla, men för dom allra flesta går det ju jättebra att stätta in kopparspiral fast man inte fött barn. Jag har själv gjort det för några månader sedan, och visst det gjorde lite ont i en dag eller två, men absolut inte outhärdligt. Och chansen att bli gravid är ju som minst med kopparspiral eftersom det är det säkraste skyddet mot graviditet. Det är vanligare att bli gravid med p-piller eller kondom... Jag blödde ingenting av kopparspiralen men har gjort det flera månader i sträck när jag åt p-piller, men fattar faktiskt inte vad som är så hemskt med det, man har binda på sig och byter några gånger om dagen men sen är det ju inte mer med det, man får väl käka broccoli och järntabletter och grejer så klarar man sig alldeles utmärkt ändå.
    Min poäng är: SLUTA SPRIDA SKRÄCKHISTORIER! jag var jätteorolig innan, men för ingenting. Och barnmorskorna berättar ju vad som är vanligt och inte, men visst kan saker hända, mest troligt inte...

Svar på tråden Gravid fastän du haft spiral?