Påverkar finanskrisen era bröllopsplaner?
Ja är det osäkra läget med världsekonomin något som påverkar er i era bröllopsplaner?
Ja är det osäkra läget med världsekonomin något som påverkar er i era bröllopsplaner?
Nej, vi har sparat de pengar som skall användas och fortfarande är det långt kvar till bröllop. Vi har dessutom inga jättehöga huslån så vi oroar oss inte för att inte klara av ev räntehöjningar.
Vår ekonomi påverkar den inte alls, tvärtom så har vi nu bättre ekonomi än någonsin för jag har precis fått jättefint jobb. Men har kompisar som den påverkat väldigt negativt. Fick reda på i helgen att en av mina vänner tvingats flytta ifrån bostadsrätten hon precis flyttat in i med sin kille för de hade inte råd att bo där med de högre räntorna. Nu bor de båda två i en etta på 20 kvadrat med pentry. Känns så deppigt för deras skull.
det är ju upp till var och en om de tar lån eller inte! Vi kommer i allafall att göra det...
Jag trodde att jag ensam hade alla pengar till bröllopet, vilket kändes som en trygg försäkring, men sen sjönk fonderna från +13% till minus 41%. Ojdå. Men det räcker ännu och vi ska ju tillsammans spara lika mycket till till bröllopet. Sen är det ju nio månader kvar tills den stooora fakturan på mat& dryck kommer, så det kan ju vända uppåt. Jag lär ju aldrig bli banken skyldig för fonder. Det "enda" som kan hända är att jag förlorar ett syyck bröllop mycket "undanstoppade" pengar.
Man ska aldrig satsa pengar man inte kan vara utan på sådant där man kan förlora rubbet. Så jag sörjer inte. Jag får skylla mig själv.
Jo, det lär det nog göra, eftersom sparpengarna ju krymper, så är det ju inte bara den som tar lån för festen som påverkas. Jag har dessutom blivit varslad och DET påverkar i allra högsta grad prioriteringarna. Det blir inte mycket sparutrymme om världsläget gör det svårt att hitta nytt jobb..
Vi får prioritera vårt boende just nu och fundera vidare på det där roliga bröllopet som något att se fram emot. -Man har väl lösgom vid det laget, men det går väl att ha party ändå va?
Nej, då vi inte ska låna till vårt bröllop.
Alla ni som säger "nej för vi ska inte låna",
menar ni då att ni har "stålarna" på ett vanligt sparkonto då eller?
För de flesta som har fonder går det ju sådär för just nu...
Fast vi har ju inte ens börjat spara specifikt för bröllop, eftersom vi främst måste se till att förändra vårt boende. Så, bara jag får nytt jobb/ kommer igång m eget ska det nog gå bra.
Vi har tänkt köpa en del kläder och ringar från USA och UK vilket ju är lite kass eftersom större valutor alltid går upp i orostider.
Däremot så känns arbetsmarknaden lite instabil nu, speciellt för små it-bolag som vi jobbar med och skulle någon av oss bli arbetslös så skulle det definitivt påverka planerna. Nuvarande planer bygger helt på att vi kan fortsätta spara pengar.
Jag börjar absolut fundera över det. Känner att jag blir påverkad väldigt negativt av alla skriverier om finanskris. Även om vi har det bra ställt nu och bara på några månader kan spara ihop till ett bra bröllop så kanske det är annat man kan använda pengarna till. Och blir någon av oss av med jobbet så ångrar man kanske att man har lagt så mycket pengar på 1 dag. Fast å andra sidan är det kanske i dåliga tider man ska unna sig lite roligt. Och om alla spar in blir ju krisen värre. Så det kanske är bättre att spendera medan man kan
Nja på sätt o vis, får inte min lägenhet såld så nu står jag med ett hus på landet och en lägenheti stan.
Men det kommer ju inte drabba bröllopet men önskadeändå att dom pengarna skulle suttit fint så man slapp att tänka o kunnde tagit det där extra.
Tror nog att finaskrisen påverkar de allra flesta lite granna i alla fall. Även om det är ok för det företaget man jobbar på själv så tror jag att svångremmar dras åt både där det verkligen behövs och ibland lite i förebyggande syfte. Kunder skjuter up stora beslut och beställningar, svensson handlar liet mindre. Hög inflation i kombination med att man på de flesta ställen inte kan förvänta sig sådär jättehög bonus eller löneförhöjning just nu. Samt som någon sa tidigare i tråden så blir SEK som faktiskt är en väldigt lite valuta, svag i orostider mot GBP, EUR och framför allt USD.
Även om många har sin sparbössa med öronmärkta pengar till bröllopet klart finns det nog en och annan som tänker över prioriteringarna och funderar på hur stor buffert man behöver om en blir arbetslös eller om man vill byta bostad.