• FrökenKär

Tips på kyrka i Lund?

Jag har bläddrat igenom tråden men inte hittat ett bra svar så nu skriver jag mitt eget inlägg :) Min fästman och jag är i allra första planeringsfasen och kollar budget och vilka möjligheter det finns. Vi är lite sugna på att gifta oss i Lund då jag känner mig mest hemma där och det är mycket troligt att vi kommer bo där när det är dags för bröllop. Vi kommer att ha antingen ca 130 eller ca 70 gäster och vill vigas i en kyrka som är lagom stor. Domkyrkan hade varit fantastiskt men den känns för stor för oss. Kan någon vänlig själ komma med förslag på en fin och mysig kyrka i Lund? Gärna hyfsat nära stan då vi förmodligen har festen i centrum.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-20 00:09
    Uppdatering: Tack för era tips! Eftersom vi just nu bara planerar lite löst och tittar på alternativ så kommer vi inte bestämma oss på ett ganska bra tag, men jag uppskattar verkligen era förslag då de har fått oss att börja fundera lite mer :)

• Svar på tråden Tips på kyrka i Lund?
  • Yavannakémentari

Åhhhh, ja domkyrkan vore en dröm (tyvärr är jag inte det minsta troende så min älsklingslokal går bort)! Tycker dock inte domkyrkan är för stor för mellan 70-130 gäster, absolut inte.

Annars finns ju klosterkyrkan bakom stationen, den är ju himmla fin. Lite mindre, väldigt mysig känsla.

Drottens kyrkoruin kanske? Om man kan komma in där förstås, de öppnar och stänger det museet lite som de vill.

Annars är det väl Allhelgona, men den är ju lika stor som domkyrkan...Nja, det är den inte. Men den är stor och i min åsikt inte i närheten av domkyrkan.

Sen finns det väl några mindre kapell antar jag, men det är ju de 3 som ligger i centrum och är gamla, vackra byggander.

• Yavannakémentari

Annars är ju Dalbys kyrka också en dröm! Den är helt fantastiskt vacker. O liten och mysig är den också. Men det är utanför Lund förstås.

• FrökenKär

Yavannakémentari: Vad kul med ett så snabbt svar! Det var jättelänge sedan jag var i domkyrkan visserligen, så jag minns den kanske som större än den är? Annars var klosterkyrkan ett himla bra tips, det ska jag absolut lägga på minnet!

Dalby kyrka verkar vara himla vacker faktiskt, den kan helt klart vara ett alternativ :)

Tack för dina fina tips!

• Yavannakémentari

Själva mittendelen tycker inte jag känns så stor. Men kanske för att jag känner mig så hemma i den efter så många skolavslutingar och liknande där. Älskar doften där inne, av stearinljusen.

Dalbys kyrka är dessutom nordens äldsta! Om man nu är intresserad av sånt ;) Den är enklare än domkyrkan men ändå så vacker.

Ni får besöka dem, det är nog det bästa sättet :)

• MiaMariaR

Jag tycker om Norra Nöbbelövs kyrka (är själv från den församlingen). Fast den är ju inte ljus och luftig, mer mörk och mysig... Lycka till!
    /Mia

• Nueddax

Allhelgonakyrkan i Lund e kanon fin nu efter renoveringen. Ska gifta oss där nu i oktober..

• Blivande präst

Allhelgona är faktiskt större än Domkyrkan, den rymmer iaf fler människor.

Är man inte mer än runt 70 så kanske högkoret i Domkyrkan kan vara ett alternativ, blir lite mer intimt då.

• a wife to be

Vi gifte oss i Hardebergra kyrka, den är sååå fin. Den totalrenoverades 2006, ganska liten och mysig, ligger superfint tycker jag. Ska finnas en film från kyrkan om du söker på kyrkor i Lunds kommun tror jag .

• Yavannakémentari

Blivande präst: Är den verkligen det? Jag håller med om att själva mittskeppet verkar större i Allhelgona. Men inte har allhelgona lika stor absid/sidoskepp som domkyrkan? Fast du har väl bättre koll :)

Vilket är högkoret? (Tänker mig att det är upp för trappan till höger? Där påsk och julkrubban brukar vara? Eller är det delen upp för stora trappan i mitten, där där de gammla träs"stolarna" står?)

• Soldemor

Det finns en helt fantastisk liten kyrka, Gödelövs kyrka, precis innan infarten till Genarp. Alldeles lagom för 70 personer. Blir ni fler är ju Genarps kyrka inte dum den heller, passar bra både för små och stora vigslar.

• Blivande präst
    Yavannakémentari skrev 2008-10-07 12:58:02 följande:
    Blivande präst: Är den verkligen det? Jag håller med om att själva mittskeppet verkar större i Allhelgona. Men inte har allhelgona lika stor absid/sidoskepp som domkyrkan? Fast du har väl bättre koll :)Vilket är högkoret? (Tänker mig att det är upp för trappan till höger? Där påsk och julkrubban brukar vara? Eller är det delen upp för stora trappan i mitten, där där de gammla träs"stolarna" står?)
    Jo, den är verkligen det...
    Allhelgona kan rymma 1800, Domkyrkan tar "bara" 1200... ;)

Högkoret är delen uppför stora trappan i mitten med de gamla trästolarna (de heter korstolar).
    Kapellet till höger, där påsk- och julkrubborna brukar stå, kallas för "Sjuarmade ljusstakens kapell", och kapellet till vänster är dopkapellet.
Svar på tråden Tips på kyrka i Lund?