Val av vigselförättare
Jag och min blivande ska gifta oss borgerligt. Jag vill helst ha en manlig vigselförättare. Hur går man praktiskt tillväga med valet av vigselförättare? Ringer man de direkt? Hur har ni gjort?
Jag och min blivande ska gifta oss borgerligt. Jag vill helst ha en manlig vigselförättare. Hur går man praktiskt tillväga med valet av vigselförättare? Ringer man de direkt? Hur har ni gjort?
I din kommun finns det ett antal personer som är utsedda till att vara vigselförrättare. Det är ofta politiker, domare etc. Ring till kommunen och fråga eller gå in på hemsidan, vi hittade via vår kommuns hemsida.
Vi ville dock inte ha någon av de förrättarna och frågade en bakant om han kunde tänka sig att ställa upp. Det kunde han och då ansökte han om tillstånd hos länsstyrelsen och fick det beviljat. Det blev hur bra som helst. Väldigt skönt att känna personen och veta att han visste hur vi ville ha det och att vi visste att han tog det på allvar och skulle göra ett bra jobb.
Lycka till med valet av vigselförrättare!
Jag ringde direkt till den vigselförrättaren som vi ville ha. Hittade hennes nummer på kommunens hemsida.
Länsstyrelsen är den myndighet som tillsätter vigselförrättare. Ofta är det politiker eller andra förtroendevalda. Vi fick listan av godkända vigselförrättare i vårt län av länsstyrelsen. Vi kände inte igen något namn.
Vi frågade arbetskollegor och vänner om de visste något om dessa personer och fick en rekommendation. Vi ringde henne och bestämde träff. Eftersom det kändes bra med henne så blev hon vårt val.
Hur lång tid ta det att bli godkänd som vigselförättare, efter man ha ansökt hos länstyrelsen?
någon som vet?
Hmm det är en tanke... Våran tänkte Präst har tackat nej... han är inte så ung längre..
vi ville inte göra precis enligt "svenska Kyrkan" eftersom vi inte är svenska men jag skulle vilja ha något lite mera än JA på stadshuset...
tack för informationen!
Tack för alla svar!