• Junibrud 09

Tema - Kärlek och choklad?

Hej,

Jag har fått en sådan knasig men ganska mysig idé!

Det började med att inte alla i sällskapet (ca 20 pers) kände varandra och jag ville göra något lättsamt och något att prata om under middagen. Min blivande man och jag (och våra barn) älskar choklad, så jag tänkte -Varför inte kombinera de bästa sakerna i livet: Kärlek och choklad!
    Under/efter/före (har inte riktigt bestämt ännu) tänkte vi ha en chokladprovning som utförs av en lokal chokladkonditor (heter det så?). Hon ska under ca 1 timme prata om temat kärlek och choklad och bjuda på choklad från olika chokladbönor.
    Känns det tokigt?
    Har ni några idéer hur det temat skulle kunna genomsyra hela upplägget (inbjudningskort, placeringskort, middagens upplägg, tårtan, blommor, tackkort etc.)

Snälla, kom med idéer!

//Junibrud 09

• Svar på tråden Tema - Kärlek och choklad?
  • ElinPierre

Åh, vilken underbar ide..!!

Istället för tårta (eller också??) kan du ju ha chokladfontäner och massa gott att doppa i dem.. Lägger man upp frukt/kex snyggt kan upplevelsen bli precis som en tårta..

Jag tänkte att som tack "kort" kunde man skicka en liten favorask (och kanske välja bort att ge favours under bröllopet) med ett par praliner i. Och ha ert kort på insidan locket eller liknande..

Dukning och dekoration skulle ju passa bra i brunt då, och sen välj till er favoritfärg (Lila, turkos, rosa, grön, blå.. massa färger passar perfekt i hop med brun!)

Om jag åt godis (vanligt) i vanliga fall skulle jag ha ett godisbröllop.. SKulle kunna bli så häftigt med massa sprakande färger och hur mycket godsaker som helst... Ide till någon annan kanske.. ;)

• passionsblomman

Skojar du? Det finns MASSOR av böcker om choklad!

Jag har en riktigt pytteliten här hemma som heter "En liten bok om choklad". Den innehåller små ordspråk, fakta, hyllningar till choklad, recept osv.
    Den är bara ca 3*2,5 cm stor(liten..) och det talas ju på detta forum en del om sk favours till gästerna. Detta kunde ju vara en jättesöt sådan att ta med hem. Ryms ju tveklöst vid tallriken.

(själv hade jag aldrig hört om favours innan jag hamnade på BT och ändå varit på rätt många bröllop, men det kan ju vara en trevlig sak om man har budget för det?)

Boken är utgiven på B.Wahlströms förlag och gjord av Harald & Katarina Nordlii. Ingen aning om vad den kostar dock.

• Junibrud 09

Ni är ju helt fantastiska på att hitta på!

En liten bok vore ju kul (och säkert inte så dyrt heller) att få ge bort till bröllopsgästerna.

Underbart!

• glad och sprudlande

Jag har också lite chokladtema på mitt bröllop. inte så avancerat som du verkar vilja ha det. Underbar idé tycker jag i alla fall.

Vår tårta ska vara en chokladmoussetårta. Hur smarrig som helst. Min kompis ska göra den. Hon är helt fantastisk på sånt.Och i samband med tårtan ska det även vara en kakbuffé med bara olika sorters choklad-små-kakor som ska ligga i fina kakburkar och glasburkar med tänger till. Som dekoration i glasburkarna lägger man en remsa med fint mönstrat papper nertill (inuti burken) för att det ska se vackert ut.
    Som favors ska jag linda in tre chokladbitar (halvrunda saker) i smörpapper som en karamell med små tunna vita snören på ändarna med en liten etikett som sitter på ena snöret med vårat monogram på.

Och för att belysa kärleken så har jag köpt enkla vita ramar som det ska finnas kärlekscitat i som ska stå på buffébord och på presenbord och sånna ställen.

Ja, det var det jag har kommit på till mitt. Gifter mig om exakt 4 veckor idag!!

• Junibrud 09

Åh, grattis! Då är det inte länge kvar nu!
    Tack för dina idéer och lycka till!

/Junibrud 09

• passionsblomman

Din tråd är livsfarlig! Här håller man på och gå ner lite i vikt och så dyker all den här chokladen upp...

Jag måste gå till skåpet... och hämta lite Lindh 70%, Cherry & Chili

• Junibrud 09

Åh, precis vad jag var ute efter!
    Kanon, tack för tipset! Jag är ju lite pysslig så det passar mig perfekt. Tack, tack..

//Junibrud 09

• 2time

Vilka bra idéer! Du måste lägga in bilder på de idéer du förverkligar! Lycka till!

• Junibrud 09

Åhh, tack för alla idéer kring vårt tema "Kärlk och choklad".
    Absolut ska jag skicka bilderna på det vi bestämmer oss för. Bröllopet är ju om ett år, så det kan ju dröja lite...

Cokladfestivalen hade ju varit klockren, men det är ju 55 mil dit så...tyvärr.

Jag tar gärna emot fler idéer om ni har!

//Junibrud 09

• solimar

Det kommer vara en chokladfestival i Linköping oxå om det är närmare.. jag va där förra året och det va verkligen jättebra... Fick gå runt o smaka på massa choklad!!

• Fru snart

Låter så roligt och fint! Lycka till!

Svar på tråden Tema - Kärlek och choklad?