• Fru Birger Röör

Bröllopsfoto utomhus i oktober

Vi ska gifta oss om två veckor och tänkt ta fotografierna utomhus om det går. Är det någon som har erfarenhet av att ta bröllopsfotografier utomhus vid den här tiden på året och har tips att dela med sig eller har foton att visa? Kan man fotas utomhus vid fem på eftermiddagen nu eller blir ljuset fel? Behöver helt enkelt råd och inspiration!

• Svar på tråden Bröllopsfoto utomhus i oktober
  • Lavendelflickan

Klockan fem kan går bra men för att vara på säkra sidan skulle jag fotografera någon / några timmar tidigare och ev. komplettera med lite schysta kvälls/skymningsbilder vid 17,00.

Det går som sagt utmärkt att fotografera utomhus i oktober. Tänk på att ha kläder med er (ifall din klänning är med bara axlar å så) så att ni kan värma er emellanåt.

Det kan också vara kladdigt i skog och mark. Ta ett par "oömma" skor. Helst med samma klackhöjd som dina "gå i kyrkan-skor".

Ekar är de träd som släpper löv sist.. om hösten är långt framskriden kan ni alltid leta reda på en ekskog / ekdunge så har ni lite löv på träden. Om ni inte bor alltför långt norr ut alltså.

Lycka till med alla höstlöv.

• sokkerstruten

Haha vi ska fotas ute i Februari! :) Jag är optimisktisk om man säger så!

• Alla goda ting är tre

och vi i december :)

• Valentine84

Vad har ni för reservplan om vädert är jättedåligt??
    Ska själv gifta mig i februari och pratade just med fotografen... Vi måste hitta en reservplan... Var??

• Alla goda ting är tre

valentine84: reservplan? För er eller fotografens skull? Läste ett reportage i en bröllopstidning om en fotograf som menade på att det blev fina bilder om det regnade och att man fick lov att vara lite påhittig. :) Så vi kommer nog inte ha en reservplan utan bara hålla tummarna för bra väder och om det nu inte blir det så får man försöka vara kreativ.

Vart gifter ni er? Stadshuset i sthlm är tydligen en besökt plats för fotografering när det regnar

• Valentine84

Vi bor i Landskrona hehe och tror inte vi ska fara till Stockholm för fotografering

Jag har ingen större lust att vara blöt så jag vet inte vi vill nog ha reservplan! Ska ha en hobbyfotograf som för sin del är väldigt duktig men kanske inte har massa reservsaker att använda utomhus vid regn!

• Alla goda ting är tre

hehe ne det var kanske lite långt! Såg din profil efter att jag svarat :)

• Comfortably numb

det är ju så fint ute just nu, så varför skulle det inte bli bra ute? bara ni tar bilderna mitt på dan så det är ljust nog

• 081103 1

Även om ni nu är gifta kan jag berätta hur ljuset ser ut i Skåne den 24 oktober om här är någon fotograf som tittar in.
    Under en molnig dag med regn klarade jag fotografera min sista bröllopsbild med följande data kl 17.50:

2,8 i bländare
    bildstabilisator
    ISO 1600
    slutartid 1/5 sekund
    brännvidd 72 mm

Idag är det vintertid, så tiden för samma ljus borde vara runt 16.40. Eftersom det inte är alla som klarar att hålla still en kamera eller motivet i 1/5 sekund rekommenderar jag att hålla fotograferingen senast kl 15.00 på eftermiddagen. På så vis slipper man den stora bländaröppningen och höga ISO.

• Vitt guld

Var bor ni? Här i Västerbotten är det väldigt mörkt kl 17 nu. Om det regnar kanske fotografen inte vill hålla till utomhus heller, många avsäger sig fotografering om det regnar med risk för att skada utrustningen.

• ung blivande brud

Vi ska också gifta oss i december ;) Vinterkort alltså..Hoppas på snö!

• Alla goda ting är tre

ung blivande brud: vart bor du? jag hoppas på snö men räknar med att det som bäst blir snöslask i sthlm.

• Cherryblossom

Det är faktiskt lättare att få till bra bilder när det är lite mulet jämfört med i starkt solljus (som skapar skarpa skuggor). Öven vintersolen ger bättre förhållanden än sommarsolen eftersom den står lägre. Höst-vinterljus kan bli riktigt vackert. Men man får ju fotas ganska tidigt så att det inte hunnit bli mörkt förstås...

Om det är risk för regn/snö kan man alltid leta upp en plats under tak! Vi ska gifta oss 31 januari och vi kommer nog satsa på att fotorgaferas vid ett på dan för att få mesta möjliga ljus men oroar mig inte särskilt för vädret. Lite grått Stockholmsdis kan bli fint på bild det också!

• P Y

vi skall oxå gifta oss i dec.. hoppas på fina snö bilder.. :9 i göteborg

• Vitt guld

Vi gifter oss om 13 dagar och ska fotas vid 10-tiden på en gammal träbro som går över en lite större å. Hoppas att vi slipper regn!

• Dottertrotter

Vi fotograferades i slutet av oktober och började kl 15.00 Då hade fotografen med en sådan som reflekterade ljuset. Efter ca en timme så var det så mörkt så hon fick använda lång slutartid och då var man tvungen att sitta helt still utan att blinka för att bilderna skulle bli bra. (Jag upplevde ljuset som dagsljus.) Så dåligt ljus ställer inte bara krav på fotografen utan även på de som fotograferas.

Svar på tråden Bröllopsfoto utomhus i oktober