• VINTERBRUD 090214

Hur ska man göra?

Vi är i valet o kvalet om man ska ha fotografering eller inte.
    Vi kommer nog inte vilja ha en stor förstoring, men det kanske är kul att ha en 8 bilds serie?
    Är det dumt att skippa fotografering, kan man lite på att det knäpps bilder på en iaf, eller ska man gå o fota sig för o va på säkra sidan?
    Jag vill höra hur ni tänker kring detta

• Svar på tråden Hur ska man göra?
  • pandis81

Jo men även om man inte har en proffisonell fotograf så får du ju även nu bilder att kolla på. Och man kan ska mycket med en hyfsat bra kamera. Lite fantasi och fin omgivning. Sen göra ett fint album av det.Som man kan titta i VARJE dag.

• passionsblomman

Just missade/förstörda bilder är nog det folk runt mig varit mest besvikna över, så för min del får det nog bli utbildad fotograf dagen D, även om kompisar gärna får fota också. Kommer nog att be någon ta lite festbilder så även gästerna kommer med.

Men vad man väntar sig för kvalité spelar ju roll förstås, parallell till mitt eget yrke- jag kommer vilja ha bästa floristen av alla att göra min bukett och har massor med tankar runt blommorna, medan någon annan lägger symbolvärde i att ha plockat blommorna själv på ängen , eller en tredje vill ha billigast möjligt och bara jämför prislappen.

Men, utbildning och kompetens har fått större och större betydelse för mig. Tänker inte köra en "Martin Timell" när vi ska bygga hus heller...

• VINTERBRUD 090214

Oj detta var det delade meningar om.
    Jag vet fortfarande inte hur vi ska göra, men jag ska ta prisuppgifter från flera iaf.
    Men kostar det gör det ju.
    Tillgger att ifall vi väljer bort, så har min blivande svärfar en riktigt bra systemkamera och tänkte då be honom att ta bilder, men det kanske inte är så lätt heller att posera framför honom, hm det tål att tänkas på...

• nossan

Vi kommer att ha fotograf och vi tar en 8 bid serie sen jobbar min man på ett ställe där han själv kan sen förstora upp bilderna till större bilder=)...han kommer att göra tack-korten själv på sitt jobb=)

• JPerlestam

Vi hade först tänkt att skippa fotograf, men har ångrat oss nu och det har faktiskt gjort att en hel del oro har släppt. Nu kan vi vara riktigt säkra på att vi får porträtt och vigselfoto. Som min mamma sa, ni lägger så himla mycket pengar på att göra er fina (ca. 20000) och sen ska ni inte föreviga det?

• Alla goda ting är tre

Hoppas man har kvar sin man efteråt också :)

Ankan80 skrev 2008-09-30 12:12:30 följande:
    Måste bara säga att fotografierna är väldigt viktiga.Det är ju dem och ringarna man har kvar efteråt.Vi hade en proffsfotograf och 2 hobbyfotografer på vårt bröllop.Det som missades av en fångades av en annan.Tittar nästan varje dag på våra foton
  • VINTERBRUD 090214

Alla goda ting är tre skrev 2008-09-30 21:08:24 följande:
  • valkyriana

asg
    Alla goda ting är tre skrev 2008-09-30 21:08:24 följande:

• Vitt guld

Om ni vill ha bra bilder bör ni anlita en fotograf.

• chamor

Visst kan släktingar ta bra kort men vissa kanske vill bara njuta en sån här dag också? Man är ju olika och det sätts ju lite press på en om man är bröllopsfotograf..

• gotlandsulrika

Fotograf var bland det viktigaste för oss, det bokade vi över ett år i förväg och vi har prioriterat det i budgeten då han ska vara med hela dagen.

Men jag är en sån person som minns till foton, hemska tanke om det inte skulle finnas nästan några bilder från bröllopet, eller bara halvtaskiga! Jag är tom lite orolig att fotografen inte ska kunna leva upp till mina förväntningar..hur gör man då *skratt*?

• MrsPuff

När jag var på ett bröllop hade de en ganska så sträng budget, så de hade de en fotograf som tog lite bilder på dem under en ganska kort tid, och inte så många bilder.
    Sen så var jag "utvald" att fota dem under hela dagen. Jag är absolut inget proffs, men jag har fotat en hel del. Och idag finns det jättebra, lite enklare redigeringsprogram som de flesta klarar av.
    På så sätt fick de lite både och, inte så dyrt men ändå några "säkra" kort.

Tror dock det kan vara bra att bestämma med någon speciell som fotar under dagen, så att den personen lägger ner lite energi på att få bra bilder.
    Kan också vara bra att informera andra om vem det är, så att den personen kan "tränga" sig fram lite lättare för att få bra bilder, så man slipper en massa huvuden i förgrunden.

• Vitt guld

gotlandsulrika skrev 2008-10-02 15:21:42 följande:

Jag är tom lite orolig att fotografen inte ska kunna leva upp till mina förväntningar..hur gör man då *skratt*?
    Sådär känner jag med. Fotar ju mycket själv och är så kräsen. Pappa ska fota oss och jag vet att han är duktig, och honom kan jag ju styra och ställa med lite mer som jag vill, motför en okänd fotograf. Men se till att få se mycket bilder från fotografen så att ni är säkra på att ni gillar stilen och då ser ni om bilderna verkar hålla en jämn kvalitet.
  • capu

Vi kommer att köpa en systemkamera och lämna den till en nära vän som är superduktig någon mån innan så han hinner lära sig kameran, och på så sätt har vi även en bra kamera i framtiden

• Lillsnufflan

Vi hade både en proffsfotograf (som tog 1150:- i studio, innan vi ringde runt trodde jag faktiskt inte att det fanns så billiga proffs) och min mamma som har en riktigt bra systemkamera. Hon skulle ha tagit en massa bilder utomhus, förutom vid festen, men det gick inte så bra för vi hamnade mitt i en ohygglig myggsvärm, men några blev OK ändå!

Dessutom tog gästerna en massa bilder men kvalitén är minst sagt varierande, även om det är kul att ha även sådana bilder.

Svar på tråden Hur ska man göra?