• tempest

Stora problem, hur gör vi?

Vet ej om de är rätt tråd för detta inlägget.
    Men måste skriva av mig det här;

Jag och min sambo vill gifta oss inom ett år, Vi har många och långa samtal om hur vi ska göra detta, dels för att vi bara troligtvis kommer ha en inkomst (men det är inte hela världen) Utan Hans släkt och jag kommer inte särskilt bra överrens och vi vill inte ha dom på bröllopet och känns då taskigt att bjuda mina. Så då blir de bara hemligt bröllop, jag vet att mina föräldrar kommer inte bli sura eller liknande medans hans kommer bli fruktansvärt sura och griniga mer än vad dom redan är.

Finns det något sätt där man förklarar för en vuxen människa att hennes son är en vuxen människa och vill leva sitt liv med mig (och påpeka de faktum att jag faktiskt finns? Då jag oftas sitter som osynlig för alla andra, även om jag pratar och ler och försöker hålla masken. Och samtidigt lyckas säga att de inte för komma.

• Svar på tråden Stora problem, hur gör vi?
  • MulleNuh

Ja om ni gör detta själva utan NÅGON gäst borde det väl inte vara något problem?!

Att bjuda DIN släkt bara blir ju antagligen STORT problem!

Vill ni göra detta själva så får dom bli lite sura och acceptera.. Dom kan ju inte göra så mycket annat.

• Tea80

Jag hade nog oxå personligen valt att gifta mig utan "vitnen"
    dvs antingen rest i väg bara vi två o gift oss utomlands.
    Eller en enkel borglig sermoni.
    Visst kanske det hade funnits dom som blivit besvikna i ens familj...men valet är ju hos en själv.

Så önskar er ALL lycka till...det viktigaste i det hela är ju att NI älskar varandra....tyvärr får man oftast "svärföräldrar" på köpet...

• MulleNuh

man måste ju h 2 vittnen när man gifter sig borgligt.

Tea80 skrev 2008-09-30 10:03:49 följande:
    Jag hade nog oxå personligen valt att gifta mig utan "vitnen"dvs antingen rest i väg bara vi två o gift oss utomlands.Eller en enkel borglig sermoni.Visst kanske det hade funnits dom som blivit besvikna i ens familj...men valet är ju hos en själv.Så önskar er ALL lycka till...det viktigaste i det hela är ju att NI älskar varandra....tyvärr får man oftast "svärföräldrar" på köpet...
  • Tea80
    MulleNuh skrev 2008-09-30 10:05:05 följande:
    man måste ju h 2 vittnen när man gifter sig borgligt.
    Jo jag vet!!men jag menar inga familje vintenen..kan ju vara två helt utom stående!!
  • Tea80

oj..blev visst lite felsteg som vanligt på tangenterna!!

• tempest

Vi har kollat upp de där med borgligt bröllop och dom ordnar vittnen om man ej har själva.

Jo det blir nog lättast att "rymma" iväg fördelen är i dom syftena att mina föräldrar bor 120 mil ifrån oss och hans ca. 60 mil,så man behöver inte ljuga ihop något.

Är det någon som vet hur mycket de går på att gifta sig borgligt?

• RTBW

Hm, alltid svårt med släkt, vi har liknande funderingar.
    Mitt tips är.

Boka och åk på en mysig resa någonstans, behöver inte vara långt borta eller länge. En weekend kanske, gift er på er semester o njut.....

.....väl hemma bjud på en middag eller fest och berätta att ni ni gift er under en skål eller liknande.

Jag tror iallafall på att inte prata om at ni ska gifta er innan, för då ska verkligen alla lägga sig i.

• Tea80

Att gifta sig borglig är ju gratis...sen är det ju upp till er vad ni vill lägga på kläder,ringar,blommor o dyl!!

• tempest

Tack för svaren, vi håller på att kolla på olika alternativ.
    Som är billigast, och eftersom de ska vara hemligt så blir de de ett borglig giftemål och lägga mer pengar på ringarna och fixa de mesta själv. och sen en weekend, men vart också har vi inte en aning om.

• didis

Tycker också ni skall ha borgerlig vigsel och sedan firar ni det med era respektive ursprungsfamiljer (eller med din då).

Att ha en vigsel där ni inte bjuder in hans släkt är ingen bra idé, skall ni göra det måste det vara din mans beslut, det är han som riskerar att förlora kontakten med sin mamma och sina syskon.

• passionsblomman

Å vad det kan köra ihop sig i huvudet på en när man går och vrider och vänder på sådant här!
    Vi har också funderat i era banor med tu man hand vigsel istället och sådär.

Angående det sista du skrev om att förklara för mammor att deras söner är vuxna och så vidare, så är min erfarenhet och bestämda uppfattning att det är sonen som måste ta i den biten, för det handlar om honom och hans mammarelation, inte alls om dig egentligen.

har själv varit i lägen där min man tydligt och rejält varit tvungen att sätta ner foten gentemot sin familj.Då var en konflikt redan ett faktum (jag har humör och tar ingen skit nämligen), men det som var nyckeln i detta läget var att min man sa ifrån till vederbörande. Då visade han både mig och de andra att vi två är närmsta familj nu och att det förtjänar respekt.
    Jag hoppas ni hittar en bra lösning och att framtiden kan bära med sig en avslappnad relation med bådas familjer.

• bride 2be

hmm, bara tänkte när jag läste ditt inlägg, varför inte bara ha med föräldrarna? Så behöver de ju inte bli sura heller om det oroar dej för det. Men tycker nog de borde kunna se bortom sin besvikelse över att inte varit med efter en tid i alla fall.

• tempest

Jo, men min sambo säger till och visar vart han står.
    Och hon verkar endå inte förstå.

Svar till bride 2be:
    De är enbart föräldrarna som är problemet, men vi har bestämt oss för att gifta oss ensamma borgligt och åka på semester sen.
    För att sedan berätta under en middag eller så.

Svar på tråden Stora problem, hur gör vi?