• Aurelia

    hårkur!

    Har långt hår som jag sparat ut och inte vill klippa av... men är så trött på det nu! Tonar det regelbundet i olika bruna nyanser (senast choklad). Men det känns så slitet, trist, tungt och platt. Jag har rätt så tjockt hår. Tips på vad man kan göra, förutom att klippa det?

  • Svar på tråden hårkur!
  • SnuttisSessan

    Använda shampoo & Balsam från frisör är mitt bästa tips! Själv använder jag Matrix och tycker att det är väldigt bra kostar ca 125 kr per flaska och varar om jag tvättar varannan dag i ca 2 månader!

  • Pankakan

    Jag har oxå långt hår och vill ha låååångt hår! Men man måste ibland klippa håret, för det blir slitet. Man kan klippa pytte pytte lite så blir det genast mycket fräschare!
    Annars så rekomenderar jag att man använder produkter från frisören, och det gäller även hårfärgen! Och gör en inpackning en gång i veckan!
    Och vad det gäller hårfärgen så rekomenderar jag att man inte har färg i hela håret varje gång man färgar (förutsatt att man använder samma kulör) utan att man varrannan gång färgar utväxten och varrannan gång hela håret.

  • Aurelia

    Tack för tipsen! Har nu klippet de allra yttersta topparna och även letat efter och destruerat en del kluvna hårstrån. Har oxå haft i en härlig hårinpackning med tranbär mm.

  • Sari80

    Jag brukar ha i aggula och olivolja. Mitt har e langt o det blir sa glansigt. Ha det 1 timme i haret o tvatta sedan noggrant ;)

  • MissMijah

    du kan aldrig LAGA trasigt hår. du kan få det att kännas mjukare och se glansigare och mer livligt ut med rätt schampoo och mkt inpackningar. annars är det nog dessvärre saxen som gäller.

    sen är det ju så att du bör toppa håret då och då även om man vill spara det, för att det ska hålla sig friskare. tar du lite på topparna då och då kommer du int tappa så mkt av längden.

    klipp bort det som är slitet och satsa på att vårda håret i förebyggande syfte sen.

  • LT2B

    KLIPP TOPPARNA!!!

    Frissigt hår är svårt att göra snygga frisyrer på till bröllopet. Du behöver ju bara klippa ngn cm typ 2. Det kan väl inte göra så stor skillnad?

    Använder du inpackningar eller leave in produkter?

    Köp Kerastase Bain Satin serien. Köp både balsam, schampo och inpackning
    köpr Redkens All Soft leave in så kommer ditt hår bli som nytt.

    Observera att det inte blir nytt, skadat hår kan du aldrig läka och ha topparna börjat splittas blir det värre för varje vecka. I värsta fall kan du tvingas till frisören för att håret till sist ser allt för risigt ut och då får du klippa av mycket mer.

    Det värsta du kan göra för håret är att använda biliga schampon du köper på Ica typ wella eller liknande. Köp bara frisörprodukter, mycket billigare i längden.

    Mina schampon kanske kostar 300 kr flaskan men håller 6 månaden eftersom du behöver ha så otroligt lite tillhåret. Att wella är så billigt är för att det är så utdrygat med vatten.

    Lycka till

  • Julienne

    Testa annars balsammetoden, som "Alla goda ting är tre" tipsade om. Du kan läsa om den på lockig.se, under "Vacker utan schampo" (funkar lika bra på icke lockiga hår). Går ut på att schampo, som nästan alltid innehåller mineraloljor och silikoner, sliter onödigt mycket på håret. Alltså använder man bara balsam istället.

  • Vårsolstrimma

    tvätta inte håret för ofta (typ 2-3 ggr i veckan räcker) och borsta absolut inte när det är vått, då slits håret som mest.

    Jag använder "JÄSÖNS" aloe vera schampoo, finns på hälsokostaffär, ca 100:- flaskan, håret blir lätt och känns som om man fått fuktinpackning varje gång.
    Jag har också mörkt, tjockt och långt hår.
    Använder toning var 3;e månad, spray och platttång nästan dagligen & inpackning 1 gång/månad.

    Behöver klippa topparna ca 2 ggr/året.

  • Troll1

    JÄSÖNS finns även på Ica Maxi, om du lättare tar dig dit. De har väldigt bra och dryyyga produkter!

Svar på tråden hårkur!