• kenttjej

Servettring av ståltråd o pärlor

Jag blev himla sugen på o göra servettringar av ståltråd o pärlor men jag är inte ett dugg pysslig av mig (men hoppas på o bli) så jag vet inte hur man gör riktigt. Har en någorlunda idé om hur de ska se ut: silverfärgad ståltråd ca 3 varv runt servetten med pärlor i lila (fuschia) och vitt.

Hur många pärlor behöver man till en sån? Pärlorna ska ju inte sitta jättetätt utan sådär lite snyggt glest. Om man bara trär på pärlorna på en ståltråd kommer de glida runt på den då eller ska man fästa dem på nåt sätt? (vill inte att de åker runt o klumpar sig på ett ställe)

Nån som gjort såna o har lite bilder o tips på detta?

Tack!

Kram Kenttjej

• Svar på tråden Servettring av ståltråd o pärlor
  • Little Miss Teapot

Jag såg servettringar utav pärlor och ståltråd på Duka igår.
    De hade tagit en stålring som bas, med diametern ca 2 mm. Det är denna man sedan trär över servetten.

På stålringen hade de virat mkt tunna ståltrådar med pärlor på. Dessa "hängde" sedan fritt i luften och bildade ett sorts stormaskigt "nät" av pärlor.
    (Jag hoppas du förstår hur jag menar nu)

Pärlorna satt iaf fast i den tunna ståltråden genom att de hade virat den igenom varje pärla två gånger. Det vill säga, först en gång och sen genast ett varv till så att den liksom låses fast. Sen hade de satt en pärla längre fram på ståltråden och låst fast den med.
    Resultatet blev att pärlorna liksom svävade ovanför servettringen.

De hade också stoppat dit ett par silverfärgade ros-formade pärlor som bröt av fint mot de andra pärlemofärgade.

Mycket fint!

• kenttjej

Tack LMT! Ska gå förbi duka nån dag o se om jag hittar dem så jag verkligen ser hur de ser ut. Hade oxå tänkt mig några olika pärlor, som sagt lila och vita och eventuellt en tredje som kanske är lite speciell.

• kenttjej

Snälla! Jag vill ha lite mer tips av er som har gjort eller planerar o göra liknande servettringar. Visa era bilder! Finns massa gamla inlägg om detta men de är tyvärr så gamla att bilderna inte finns kvar...

Svar på tråden Servettring av ståltråd o pärlor