• Soon2beW

Varning....tänk er för innan ni bokar fotograf

Hej!
    Vill bara göra er uppmärksamma på vad er fotograf tar för efterbeställning.
    Vi hade en underbar fotograf som vi bokade för en heldag, 12000 kr och då ingår 50 foton och 50 tackkort. Detta tyckte vi lät jätte bra. Vi glömde bara titta vad hon tog för extra beställning utöver de 50 bilderna.
    Efter bröllopet fick vi ett bildspel med 1200 kort, som vi är jätte nöjda med. Problemet är att kunna välja ut 50 av dessa. Vi skulle vilja ha minst 100 bilder till. Men varje kort kostar 295 kr extra och då är det i den minsta storleken, de större kostar klart mer. Till råga på allt betalde vi henne för 2 timmar extra 800 kr/timme. Allt detta känns nu som bortkastade pengar.........för vi har inte råd och vill verkligen inte lägga så mycket pengar på foton.
    Vill göra alla er brudar uppmärksamma på det vi inte var. Vill poängtera att vår fotograf var underbar och hennes foton lika så. Önskar bara att hon påpekat det för oss, då hade vi inte valt en heldag.
    Lycka till alla brudar och brudgummar..

• Svar på tråden Varning....tänk er för innan ni bokar fotograf
  • kpt

Fotografen har väl skyldighet att arkivera bilderna i flera år och väl lika intresserad att sälja bilderna om ett år, om ni inte har råd med dessa just nu.

• Aleta

295:- per bild när hon har fått 800:- i timmen!
    Hade ingen aning om att det var så dyrt.

• Fenixx

oj lät väldigt dyrt får jag säga.

vi kommer få ca 150 bilder (svart/vitt, färg eller blandat efter våra önskemål) utskrivna i 10x15 format, bilderna (högupplösta) på dvd och 4 st förstoringar i 20x30 format som ingår i priset.
    då har vi fotografering för oss och sen är fotografen med under vigseln. allt för 5000kr.

• Fru violett

Priser för efterbeställningar SKA informeras om innan. Om fotorafen inte har priser på sin hemsida så ska han/hon iallafall berätta det vid bokningen..

• Vitt guld

Fru violett skrev 2008-09-24 13:36:58 följande:

Priser för efterbeställningar SKA informeras om innan. Om fotorafen inte har priser på sin hemsida så ska han/hon iallafall berätta det vid bokningen..
    TS glömde ju titta efter vad det kostade, skrev hon ju.

295 kr, hur stora är de bilderna då? SFF rekommenderar att fotografer tar 380 kr för en standardbild på 18 x 24 cm i alla fall.
  • Emma042

är jag helt bakom....jag trodde man fick alla bilder fotografen har tagit på cd.....får man bara de bilder som han/hon har framkallat åt en?

• Vitt guld

Emma042 skrev 2008-09-24 15:57:06 följande:

är jag helt bakom....jag trodde man fick alla bilder fotografen har tagit på cd.....får man bara de bilder som han/hon har framkallat åt en?
    Allt hänger på vad man har avtalat med fotografen. Att få högupplösta bilder (för att fritt framställa kopior själv) brukar vara rätt kostsamt. Inte alla fotografer ger ut filerna heller. Man ska alltid se till att skriva ett avtal så båda parter är på det klara med vad som gäller.
  • dfk

Visste inte heller att det var så dyrt.
    Vi hade en fotograf inom familjen, så det gjorde han till oss som bröllopsgåva.

• harthurs

Var fotograf vill ha 1800:- for sjalva fotograferingen (2timmar).
    Sedan far vi en cd med lagupplosta bilder dar vi valjer de bilder vi vill ha. Album, forstoring, tackkort osv..
    Kostnad tillkommer sjalvklart.

Jag hade garna velat haft nagra hogupplosta pa cd sa jag kan skriva ut o gora vad jag vill med om ni forstar vad jag menar.

Har inte sa stor koll pa det har med bilder, men kan man fortfarande anvanda de lagupplosta? Tex gora ett album pa internet?

• lisen85

min fotograf tar 3o kr per extra bild. det känns mer rimligt

• Vitt guld
    harthurs skrev 2008-09-24 17:39:53 följande:
    Var fotograf vill ha 1800:- for sjalva fotograferingen (2timmar).Sedan far vi en cd med lagupplosta bilder dar vi valjer de bilder vi vill ha. Album, forstoring, tackkort osv..Kostnad tillkommer sjalvklart.Jag hade garna velat haft nagra hogupplosta pa cd sa jag kan skriva ut o gora vad jag vill med om ni forstar vad jag menar.Har inte sa stor koll pa det har med bilder, men kan man fortfarande anvanda de lagupplosta? Tex gora ett album pa internet?
    Du måste alltid ha tillstånd från fotografen för att publicera bilder på internet. Det gäller inte bara yrkesfotografer utan även om det är en kompis som fotat. Att göra det utan tillstånd är ett brott mot upphovsrätten (och kan i värsta fall ge böter och t o m fängelse). Så fråga om lov.

Har du inte frågat om du kan få använda de högupplösta, och vad det i så fall kostar?
  • Soon2beW

J

Emma042 skrev 2008-09-24 15:57:06 följande:
    Vi trodde oxå att man fick alla bilder på en skiva, men att det ingick 50 utskrivna bilder i priset. Men så går det inte alls till. Önskar bara att någon kunde berättat detta för oss tidigare. Då hade vi tittat på vad hon tog för extra beställning. Därför ville jag dela med mig av min okunnighet, så inte fler ska behöva känna sig besvikna.
  • Soon and very soon

tackar för varningen, ska ringa min fotograf i morgon, för 30 bilder ingår i vårt pris..... blir ju lite skakis nu.

Svar på tråden Varning....tänk er för innan ni bokar fotograf