• hansen

    Frack eller smoking?Hjälp

    Hej!
    jag försöker komma fram till vad jag ska ha för kavaj på vårt bröllop nästa år i juli

    Frack sägs ju vara mer för bröllop,men jag tycker personligen inte om att se ut som en pingvin(och många av mina vänner säger samma sak)

    Smoking är ju finare,och är visserligen lite mer ovanligt,men är mer stilren i mitt tycke.

    Har ni några bra tankar och ideér för mig så skriv gärna så jag kan bocka av min klädsel för bröllopet=)

    Mvh:Fredrik Hansen

  • Svar på tråden Frack eller smoking?Hjälp
  • skille

    Min m2b skal ha smoking, rett og slett for han er så dø sexy i den....

  • Wingtear
    Nissan350 skrev 2008-09-19 13:43:19 följande:
    Smoking är ju finare,
    I ditt tycke då eller? För i etiketts reglerna så är frack/uniform/högtidsdräkt det "finaste", mest uppklädda man kan ha.
    Sen så får ju alla tycka vad man vill! Om du vill ha smoking så absolut, ha det, men fråga blivande frun vad hon tycker oxå
  • agtiwi

    Min m2b ska ha smoking! Håller helt klart med om att frack gör en man pingvinlik. Personligen vet i sjutton om jag skulle kunna hålla mig för skratt i kyrkan om min m2b dök upp i frack!

  • Hedebris

    vi stod i valet och kvalet. men så sa han där de hyrde ut att man inte ska ha smoking på bröllop enligt etikett. hade jag inte en aning om. men det blev frack

  • Lillsnufflan

    Smoking är ovanligt vid bröllop av historiska skäl. "Finare" folk hade nämligen frack vid finare, mer formella, tillställningar och smoking vid mer avslappnade informella. Och bröllop är såklart att betrakta som en större mer formell tillställning!

    Det där har ju ingen som helst betydelse idag, däremot tycker jag att man ska undvika smoking därför att jag tycker det är onödigt att ens gäster ska tvingas lägga ut en massa pengar på att hyra kläder. Det är ju inte så många som har en smoking hängande i garderoben...

    Ett annat alternativ är ju en snygg tredelad kostym eller kanske en frock coat. Själv gillar jag ju Nehru-rock också.
    Här på BT kan du ju få lite inspiration: www.brollopstorget.se/Klader/frack.php

  • Imma

    Om man ska vara noggrann så ska ju brudgummen klä sig på samma nivå som klädkoden anger att gästerna ska klä sig i. Om ni har tänkt att ha klädkod "kavaj" bör alltså även du klä dig på den nivån. Om ni tycker att sånt är viktigt dvs.

    Jag personligen tycker ju att det stiligaste är en "vanlig" mörk kostym, men det är ju en annan diskussion.

  • hansen

    Tack för alla svar!

    Som man märker är det givetvis upp till var och en idag,
    klart att det i äldre dar alltid varit mer Frack,men som "lillsnufflan" sa har det ju absolut ingen betydelse nu för tiden, dock skriver du att gästerna måste ha smoking,det behöver dom ju inte ha om jag har det,utan vi har kavaj som klädertema för gästerna.

    I mitt tycke är smoking finare,tjejen tycker med smoking,sen är ju frågan om man vågar ha frack av historiska själ,får nog helt enkelt gå ner och prova och se hur båda sitter !

    mvh.fredrik hansen

  • smulanz
    Wingtear skrev 2008-09-19 14:00:59 följande:
    I ditt tycke då eller? För i etiketts reglerna så är frack/uniform/högtidsdräkt det "finaste", mest uppklädda man kan ha.
    Sen så får ju alla tycka vad man vill! Om du vill ha smoking så absolut, ha det, men fråga blivande frun vad hon tycker oxå
    Kan inte låta bli... men frågar blivande frun om vad hon ska ha för klänning så att han gillar det?
    Jag gillar smoking betydligt bättre, håller med frack i min åsikt ser ut som en kypare som ska servera.
    Som om nått fattas nästan.

    Jag önskar min blivande har på sig smoking.. och har sagt det, men sen får ju han också välja vilket är han som har sista ordet. =)
Svar på tråden Frack eller smoking?Hjälp