• alltidvi

Pris för fotograf

Hur stor del av er budget lägger ni på era bilder?
    Vi försöker få ner kostnaderna så mycket som möjligt så även om vi inte lägger så jättemycket pengar på en fotograf så tar det en stor del av "kakan" (10%). Är detta rimligt? Nästan alla pengar kommer annars att gå till festen...

• Svar på tråden Pris för fotograf
  • josand

Vi kommer lägga 20% av vår budget, dvs 20 000 på fotograf. Då är fotografen men från förberedelserna tills dess att gästerna sätter sig vid border. Jag är helt kär i fotografens bilder och priortiterar bra foton högst. Det är ju dessa jag kommer titta på och minnas resten av våra liv.

• Vitt guld

Svårt att säga om 10% är rimligt när man inte vet vad resten kostar. Men som många andra säger; snåla inte när det gäller fotografen och bilderna.

• Sotnos080906

Vitt guld skrev 2008-09-20 22:36:39 följande:

Svårt att säga om 10% är rimligt när man inte vet vad resten kostar. Men som många andra säger; snåla inte när det gäller fotografen och bilderna.
    Samma sak säger jag...!
    Vi blev fotade av en proffsfotograf, dyrt? Ja, men värt vart enda öre!! Ifrån denna dag vill du ha med varenda sekund.
    Vi hade min mans vuxna barn som ansvariga för vår digtalkamera och för vår videokamera. Helt suveränt, med mängder med underbara ögonblick!
  • Henriks älskling

Fast allt beror ju på vad man gillar och har för smak. Min amatörfotograf har fått höra att hon lyckades locka fram fler leenden och ta fler detaljfotografier än "huvudfotografen" hennes kunder anställt. Så allt hänger faktiskt inte på priset.
    Nu säger jag inte att man inte ska ta en dyr fotograf. Jag tycker t.ex. att Paulina Westerlind och Sandra Birgersdotter är otroliga, och de tar säkert en bra bit över 20.000 för en heldag. Men jag tror inte att priset alltid bestämmer hur bra och begåvad någon är. Jag är iaf glad att jag hittade min lilla pärla. :)

• Paeonia

Ja våra bilder är finare än många proffsfotografers bilder, så jag är också väldigt glad över att hitta vår pärla

Bilder finns givetvis i galleriet i varjfall en bråkdel av dom

Henriks älskling skrev 2008-09-20 23:59:51 följande:

Fast allt beror ju på vad man gillar och har för smak. Min amatörfotograf har fått höra att hon lyckades locka fram fler leenden och ta fler detaljfotografier än "huvudfotografen" hennes kunder anställt. Så allt hänger faktiskt inte på priset.Nu säger jag inte att man inte ska ta en dyr fotograf. Jag tycker t.ex. att Paulina Westerlind och Sandra Birgersdotter är otroliga, och de tar säkert en bra bit över 20.000 för en heldag. Men jag tror inte att priset alltid bestämmer hur bra och begåvad någon är. Jag är iaf glad att jag hittade min lilla pärla. :)
  • Veronika Brith
    Paeonia skrev 2008-09-21 09:01:45 följande:
    Ja våra bilder är finare än många proffsfotografers bilder, så jag är också väldigt glad över att hitta vår pärla Bilder finns givetvis i galleriet i varjfall en bråkdel av dom Henriks älskling skrev 2008-09-20 23:59:51 följande:
    Vilka fina foton! Wow!
  • Paeonia

Tack vill du ser fler så gå in på

paeonia.weddingannouncer.com/

Där finns en rubrik med fotografens bilder samt en rubrik med andra foton från bröllopet som de flesta är tagna av min mamma

• Henriks älskling

Måste få pusha lite för vår fotograf igen. Hon har fått många lovord och har otroligt bra pris. Jag är lite tagen. ;)
    anneliemalmgren.blogg.se.
    Kolla hennes bröllopsbilder (och andra oxå för den delen). De är ju faktiskt otroligt fina. Kan lätt mäta sig med en yrkesfotograf. Hon har talang.

• Henriks älskling

Paeonia: era bilder är jättefina. Fick du trädfläckar på klänningen eller satte ni nåt tyg under? ;)

• Paeonia

Jag hade tyg under mig

I mitt yrke beskär jag träd bla annat så det var lite kul att klättra i träd i en bröllopsklänning

Era bilder är också jättefina

• Paeonia

Kom på att det kanske inte var ni på fotgrafens hemsida men bilderna var väldigt fina i varjefall

• alltidvi
    Paeonia skrev 2008-09-21 10:13:24 följande:
    Kom på att det kanske inte var ni på fotgrafens hemsida men bilderna var väldigt fina i varjefall
    Era bilder är verkligen jättefina!
  • Paeonia

Tack vi är jättenöjda med dom

• Emblingen

Om man ger tid och engagemang kan man dock hitta proffs fotografer billigt!

Jag satt mig och letade efter fotografer i Göteborg på nätet. La ner en hel kväll och natt för att söka igenom ALLA sidor... *puh*

Skickade iväg över 100 förfrågningar. Fick svar på ca hälften (inom rimlig tid). Efter några veckors mailande fram och tillbaka då man disskuterade vad vi ville ha så hade vi kommit ner i ca 10 intressanta. Till slut hittade vi en väldigt engagerad, duktig tjej som kändes rätt. Då hade vi träffat flera stycken och tackat nej till flera erbjudanden pga att det inte kändes rätt med personien. Man måste ju kunna känna sig avlappnad med fotografen!

Tjejen vi valde har arbetat i många år mest med reklam och tar lite mer annorlunda bilder. Coola bilder i våra ögon.

Hon gav oss ett pris på 8150 kr för att arbeta från 10.00-02.00.
    10 st retucherade förberedelsebilder på skiva ingår, 40 st brudbilder retucherade på cd samt ALLA vigsel & festbilder för det priset.

SÅ om du har tid att engagera dig så kan du hitta bra och billigare DUKTIGA fotografer om du kan tänka dig någon som inte är din stads "poppis bröllops fotograf".

• Henriks älskling

Mmm... hittar man en grymt bra amatör som bara tar 3000 och får alla bilder från en heldag på cd så knäcker det.
    Jag spenderade flera veckor på att leta fotografer och träffa dem oxå, och min lilla underbara amatör är bäst.
    :)

• Vitt guld

Ja, det är klart att man kan ha riktigt tur och hitta en bra fotograf billigt. Eller otur och få betala överpris för nån som inte har nån större koll på vad de sysslar med. Har sett några exempel på det.

• Humlanhubbe

Vi hittade en jätteduktig tjej som inte har jobbat som fotograg mer än måt år,men på hennes sida lyser stilen igenom och vi fastnade direkt.Har ännu inte sett VÅRA bilder,men är övertygad om att hon lyckats med oss oxå !Priset är helt ok,många i sthlms-trakten är mer än dubbelt så dyra..
    Kolla in:
    finastudio.com/wedding/index.html

• JPerlestam

Henriks älskling: Henne har jag bokat idag!! Verkar vara en mycket trevlig tjej, tycker mycket om hennes foto och vilket pris!!!! =)

• Henriks älskling

JPerlestam: Vad KUL!!! Ja, hon är verkligen jättebra! Lycka till med allt!
    : )

Svar på tråden Pris för fotograf