• MulleNuh

Vad exakt gör en toastmaster?

Finns det här någonstans där det står vad en toastmaster förväntas göra?
    Den vi har frågat visste inte alls vad en sån gör! Och då kom vi på att vi inte riktigt heller visste!
    Hade varit bra att hitta en bra förklaring jag kan skicka henne..

• Svar på tråden Vad exakt gör en toastmaster?
  • valkyriana

På de flesta toastmastersidor jag läst krävs långt mer av tostmastern än vi "krävde"
    Vi hade två toastmadamer. En som tog hand om spexdelen och en som tog hand om att lägga upp tal och presentera talarna, ha kontakt med köket och dela ut vigselprogram vid kyrkan. Det var riktigt lyckat

• LillEm

En toastmaster är den som leder och för festen framåt.
    Han/hon/de utdelar ordet och presenterar talare/spex, känner av när det kanske behövs sjungas en sång eller fyllas på i glasen. Det är ofta toastmastern som har kontakt med serveringspersonalen/köket och talar om när det t.ex. är dags för efterrätt, tårta etc.
    En toastmaster bör både vara en glad och framåt person som kan få igång andra på festen, samtidigt som han/hon är duktig på att ha överblick och vara organiserad.
    / LillEm

• Lakritspuck

Det är bra om man är tydlig med att man väntar sig att toastmastern håller sig hyfsat nykter

• didis

Och en fördel om toastmastern vet vad som förväntas. Dvs helst någon som varit toastmaster förut.

Någon gång skall ju vara den första men helst inte på ett stort bröllop utan hellre på en mindre födelsedagsfest. Så har hon inte varit toastmater förut skulle jag hellre välja någon annan som är mer van.

Själv är jag helst inte toastmaster, det är ändå ett jobb under hela middagen och gör det svårt att koppla av 100% förrän till dansen.

Svar på tråden Vad exakt gör en toastmaster?