• chamor

Hur gör jag med körkortet

Vet att de finns såna här trådar sen förr men kan nån förklara vad jag ska göra med papprena som kom från vägverket???

• Svar på tråden Hur gör jag med körkortet
  • Tessis78

Hej! Hittade följande info på en annan sida:

Om du byter efternamn så fyller du i blankett 7831 på skatteverkets hemsida www.skatteverket.se och skickar in den till inläsningscentralen (står på blanketten) När Skatteverket sedan fått in vigselbeviset så ändras ditt namn i alla register.

Många myndigheter och andra (typ banker)uppdaterar sina register utifrån folkbokföringen men frekvensen varierar, ibland är det kvartalsvis ibland månadsvis.

Privata företag skulle jag gissa att man bör informera själv. Bankkort får du inget nytt automatiskt, det måste du själv beställa. Körkortsfrågan fick du svar på ovan såg jag.

Lycka till!

• chamor

Det är körkortet jag funderar på. Fick hem papper men antar att de behövs ett nytt foto och ny signatur. Ska man boka tid hos polisen eller hur gör man?

• propp

Antingen tar du ett eget kort i automat och klistrar fast på papprena från Vägverket samt skriver dit din nya namnteckning...betalar fakturan och skickar in papprena till Vägverket för att få nytt körkort. Eller så går du till Vägverket i din stad och så tar de kort där istället...så slipper du skicka in papprena själv...du avgör vad som är smidigast...

• propp
    chamor skrev 2008-09-16 10:04:17 följande:
    Ska man boka tid hos polisen eller hur gör man?
    Nej, inte Polisen, utan Vägverket.
  • avil

kortet kan du ta på en fotoaffär eller ev hos polisen-de brukar på vissa ställen ha fotomaskin.
    sätta fast,betala o skriva ny signatur o sen skicka in.
    jagh har just fått papprena själv. Måste till fotoaffärn o ta kort!

• Gurrabus

Fördelen med att gå till Vägverket i din stad är att det bara kostar 80 kr att ta kort där. Min man gick till Expert och tog kort och det kostade 200 kr för fyra kort! Och sen måste man ju komma ihåg att skicka in det också... Jag valde att åka upp till Vägverket, du sitter i en fotoautomat och den tar tre kort och så får du välja ett av dem. Sen går man till disken och skriver sin nya signatur, färdigt! De skickar en faktura hem på 80 kr.

På papprena från vägverket står antagligen en adress till körkortsportalen där du kan hitta Vägverkets öppettider på din ort, de flesta (har jag för mig) har öppet kontorstider. Lycka till!

• chamor

Synd att inte vägverket finns här i närheten

• Casall

Jag tog kort i en automat. Det kostade 50 spänn.

• Melis

Detta gjorde jag och efter 1 vecka hade jag mitt körkort.

1. Tog foto, kostade 150 kr på Expert
    2. Klistrade på fotot och skrev under pappret
    3. Betalde in avgiften samma dag.

Det är det enda som behövs för att du ska få ditt körkort.

När man ska byta pass så måste man gå till närmaste polismyndighet för att ta kort och fylla i annat som behövs.

• Fejs

Står det ert nya eller gamla efternamn på pappret ni skriver på?

• Ore

På pappret man skriver på står ens nya efternamn, eftersom det är pga namnbytet som man byter körkort. Men jag antar att proceduren är densamma om körkortet har gått ut och man ska förnya det.

• Fejs

Oki då vet jag. Mitt gick ut 2/10 och det har kommit några påminnelser, tänkte om jag hade kunnat använda mig något av dem men då måste jag kanske beställa nytt i alla fall sen...?

Svar på tråden Hur gör jag med körkortet