PennyJenny skrev 2008-09-15 10:28:55 följande:
Nej, 4500 för 300-500 bilder är inte dyrt. Det tar för det första några timmar att ta fotona, kanske 1-2. Det ligger förberedelsetid med i priset, dialog med er, ev träffas innan, kontraktskrivning med mera. Sedan är det efterbearbetning. Och att efterbearbeta 300-500 bilder är inget man gör på en timme direk, även om man är duktig/proffs på photoshop. Några timmar måste man nog lugnt räkna på där. Så ska skivan göra i ordning och leveraras. Det är minst en dags arbete för den här fotningen och för en fotograf som livnär sig på det är 4500 kr inte mycket. Massor av högupplösta bilder till låga priser tillhör inte, trots bilden som ofta ges här på BT, vanligheterna bland proffestionella fotografer. Det som en fotograf tjänar mest pengar på är kopiorna som kunden köper. Att ge bort högupplösta bilder till ett lågt pris är för en fotograf att ge bort en del av sin vinst, vem vill göra det?Många tror, säger inte att TS gör det det vet jag inget om, att bara för att det är digitala bilder så är det mindre jobb med att få massor av bilder och högupplösta sådana. Men det ställer krav på fotografen, bilderna ska efterbehandlas för det är sällan du kan ta en bild direkt från kameran och bara printa den när det gäller den sortens foton. En fotograf har mer yrkesstolthet än så. De ska hålla för att förstora och det ställs ofta krav på skarpare bilder, intensivare färger osv än vad man ställer på sina vanliga semesterfoton som man själv tar och printar ut.
Hm, allvarligt alltså,jag är inte så insatt. Jag trodde verkligen inte att alla bilder redigerades. Jag trodde bara att de la in dem direkt på en skiva som man gör hemma med sina semesterbilder. Då är det ju verkligen värt priset. På sin hemsida hade hon verkligen intensiva färger och skärpa. Det var det jag fastnade för. Hoppas att man får dem så då. Sen fick man betala extra för en färgdetalj i svartvitt m.m. men det förstår jag verkligen. Du som verkar insatt, vad ska jag tänka på mer? Kan man få se mer av fotografens bilder än de på hemsidan tro?