• Boomtown

Vad kan man använda lågupplösta bilder till?

Att man inte kan göra en förstoring av lågupplösta bilder har jag förstått eftersom de blir gryniga och av låg kvalite. Men kan man använda dem till t.ex. en fotobok som en del tidigare har pratat om. Alltså i en mindre storlek? Kan man skriva ut dem i "normal" fotostorlek? Är det annars bara meningen att man ska kolla på dem på datorn/skiva??

• Svar på tråden Vad kan man använda lågupplösta bilder till?
  • AnnaochHenrik

Det beror lite på vad fotografen menar med lågupplösta bilder... Vår fotograf har gett oss bilder som definitivt duger för att framkalla "vanliga" foton, men inte förstoras mer än så...
    En annan fotograf kan använda sig av betydligt mindre lågupplösta bilder, och då kan det bli sämre kvalitet...
    Vår fotograf har ett bra paket, vi fick alla (300) bilder lågupplöst, och så får vi välja ut 50 av dessa som vi får högupplöst och kan förstora på egen hand. Smidigt!

• Lavendelflickan

rent generellt kan man säga att lågupplösta bilder har 72 dpi. Det betyder att de fungerar för skärmvisning. Kanske kan du skriva ut kopior i 9x12. det beror lite på hur stora dina lågupplösta bilder är.

I ert avtal med fotografen ska det framgå om ni har rätt till internetpublicering och om ni har rätt att själva framställa kopior.

• Boomtown

Tack för svaren! I paketet jag har tittat på så ingår det 300-500 lågupplösta bilder i färg, sepia, svartvitt på cd. 6 förstoringar på upp till 21*30 och en högupplöslig bild för tidningsannons. Detta kostar 4500 kr. Låter inte det dyrt? Eftersom merparten kommer att ligga på cd. Då måste jag väl köpa ut korten ett och ett. Fast hon höll väldigt hög kvalite tycker jag. Hon har fotat kändisar och reklam. Och det är väl givetvis kvaliten man ska gå på. Men jag tycker att många här får högupplösta bilder med i paketet.

• PennyJenny

Nej, 4500 för 300-500 bilder är inte dyrt. Det tar för det första några timmar att ta fotona, kanske 1-2. Det ligger förberedelsetid med i priset, dialog med er, ev träffas innan, kontraktskrivning med mera. Sedan är det efterbearbetning. Och att efterbearbeta 300-500 bilder är inget man gör på en timme direk, även om man är duktig/proffs på photoshop. Några timmar måste man nog lugnt räkna på där. Så ska skivan göra i ordning och leveraras. Det är minst en dags arbete för den här fotningen och för en fotograf som livnär sig på det är 4500 kr inte mycket.

Massor av högupplösta bilder till låga priser tillhör inte, trots bilden som ofta ges här på BT, vanligheterna bland proffestionella fotografer. Det som en fotograf tjänar mest pengar på är kopiorna som kunden köper. Att ge bort högupplösta bilder till ett lågt pris är för en fotograf att ge bort en del av sin vinst, vem vill göra det?

Många tror, säger inte att TS gör det det vet jag inget om, att bara för att det är digitala bilder så är det mindre jobb med att få massor av bilder och högupplösta sådana. Men det ställer krav på fotografen, bilderna ska efterbehandlas för det är sällan du kan ta en bild direkt från kameran och bara printa den när det gäller den sortens foton. En fotograf har mer yrkesstolthet än så. De ska hålla för att förstora och det ställs ofta krav på skarpare bilder, intensivare färger osv än vad man ställer på sina vanliga semesterfoton som man själv tar och printar ut.

• Boomtown
    PennyJenny skrev 2008-09-15 10:28:55 följande:
    Nej, 4500 för 300-500 bilder är inte dyrt. Det tar för det första några timmar att ta fotona, kanske 1-2. Det ligger förberedelsetid med i priset, dialog med er, ev träffas innan, kontraktskrivning med mera. Sedan är det efterbearbetning. Och att efterbearbeta 300-500 bilder är inget man gör på en timme direk, även om man är duktig/proffs på photoshop. Några timmar måste man nog lugnt räkna på där. Så ska skivan göra i ordning och leveraras. Det är minst en dags arbete för den här fotningen och för en fotograf som livnär sig på det är 4500 kr inte mycket. Massor av högupplösta bilder till låga priser tillhör inte, trots bilden som ofta ges här på BT, vanligheterna bland proffestionella fotografer. Det som en fotograf tjänar mest pengar på är kopiorna som kunden köper. Att ge bort högupplösta bilder till ett lågt pris är för en fotograf att ge bort en del av sin vinst, vem vill göra det?Många tror, säger inte att TS gör det det vet jag inget om, att bara för att det är digitala bilder så är det mindre jobb med att få massor av bilder och högupplösta sådana. Men det ställer krav på fotografen, bilderna ska efterbehandlas för det är sällan du kan ta en bild direkt från kameran och bara printa den när det gäller den sortens foton. En fotograf har mer yrkesstolthet än så. De ska hålla för att förstora och det ställs ofta krav på skarpare bilder, intensivare färger osv än vad man ställer på sina vanliga semesterfoton som man själv tar och printar ut.
    Hm, allvarligt alltså,jag är inte så insatt. Jag trodde verkligen inte att alla bilder redigerades. Jag trodde bara att de la in dem direkt på en skiva som man gör hemma med sina semesterbilder. Då är det ju verkligen värt priset. På sin hemsida hade hon verkligen intensiva färger och skärpa. Det var det jag fastnade för. Hoppas att man får dem så då. Sen fick man betala extra för en färgdetalj i svartvitt m.m. men det förstår jag verkligen. Du som verkar insatt, vad ska jag tänka på mer? Kan man få se mer av fotografens bilder än de på hemsidan tro?
  • Sebastiána

Om bilderna är stora i format (alltså i centimeter mätt) kan man minska storleken på dem, i t.ex PhotoDhop, och på så vis öka pixeltätheten så att de går att skriva ut/trycka. Om bilderna är 9x13 cm och är i 72 ppi kan man bara använda dem för skärmvisning (som webb och PowerPoint), men om de är 25x40 kan man alltså minska ner dem och på så sätt få högre upplösning.

• PennyJenny

Vad jag tycker att du först och främst ska tänka på är att hitta en fotograf som har bilder som du gillar, det är det viktigaste. Om fotografen inte har så mycket bilder på sin hemsida så tycker jag att du ska kontakta henne för att höra om du kan få se lite fler.

Fundera igenom vad ni vill ha ut av fotograferingen. Vilken sorts bilder vill ni ha? Busig eller mer traditionella? Innomhus eller ute?

En bra fotograf har ett avstämningsmöte med kunden innan fotograferingen för att prata igenom det hela, ev tar lite provbilder. Då får ni känna lite på hur fotografen jobbar och om det känns bekvämt. Vi hade ett sådant möte innan vi skrev under kontraktet vilket var jättebra. När ni har ett sådant möte är det bra att försöka förklara så bra som möjligt vad man vill ha och om man har några ev hang-ups. Jag talade om att jag inte är så bekväm med att bli fotad och det är alltid bra för dem att veta.

Jag skulle rekommendera att man inte tar för kort tid för porträttfotograferingen. Vi hade över en timme och det känndes inte alls långt. Och på så vis fick vi fin variation i våra bilder, både i poser, känsla och ställen vi fotades på. (vi var utomhus och i en park)

Fundera också på vilket sätt ni vill använda bilderna. Vill ni ha många i album eller göra en fotobok? Eller kommer du mest att använda dem via datorn. Leta efter ett paket som passar er. Kanske kan du prata med fotografen om att anpassa ett paket så det passar er bättre. Om du vill ha en fotobok kanske fotografen kan hjälpa er att göra dem och istället dra ner lite på alla högupplösta bilder ni får och bara justera priset lite. Det är alltid värt att kolla.

Och kolla runt bland de som finns på orten. Satsa på någon som är van att foto bröllop, för det är lite speciellt. Paret är lite nervösa och spända, man har höga förväntningar på bilderna och att de ska bli bra, fotografen måste kunna fånga det där speciella man känner och utstrålar. Så kolla runt på deras hemsidor, ev besök deras studio för att få titta på bilder för det är de bästa sättet tycker jag i alla fall.

Svar på tråden Vad kan man använda lågupplösta bilder till?