• RTBW

Det här med vilka man ska bjuda.

Jag vet att det disjuterats förut. Och själv har jag många gånger skrivit dom välkända orden.

Det är erat bröllop.

Så står jag nu själv här, först hade vi tänkt bjuda hela släkten ingen av oss har nämligen så stor släkt och med vänner och allt skulle det bli ca. 70st. Kändes bra, tills vi började fantisera om det bröllopet vi verkligen ville ha.
    Vi gör det här en gång, så det är klart att vi vill göra det BÄSTA bröllopet någonsin =)
    Så diskuterade vi imorse och kom fram till ett beslut (för en stund iallafall) vi bjuder bara de vi vill, det betyder inga arbetskamrater det är inga som vi umgås med, så det känns lugnt och så bjuder vi bara släkt på min pappas sida, då jag knappt träffar släkten på mammas min sambo har inte ens träffat alla där efter 7år. Det känns bra just nu och vi har fått ner gästantalet till 40st. Men hur kommer det att kännas när vi väl skickar ut inbjudningarna??????

• Svar på tråden Det här med vilka man ska bjuda.
  • skruttgumma

Bröllop år 2010 skrev 2008-09-14 18:13:01 följande:

Hur gör man med kompisar då? Vi har väl inte direkt ngr jättenära vänner, utan det är kanske ca 3-4 par som vi umgås emellan åt med och sen varsin kompis som vi haft sen innan vi träffades. Hur "nära" ska man vara för att man ska bjuda dem? Jag menar att för oss då som inte har så jättemånga vänner så kanske de räknas som nära vänner men för dem så kanske vi är ganska avlägsna eftersom vi bara umgås ibland???!! Lät luddigt kanske?? Hoppas någon fattar vad jag menar .
    Jag förstår vad du menar och tycker ni ska utgå efter ER!!

Min sambo har samma. Han har ett gäng som han umgås med lite då och då, men de umgås mycket mer med varann, festar och så på ett helt annat sätt eftersom de inte har barn t.ex.

De ser kanske honom som en som är nånstans ute i kanten, men han ser ju dem som sina nära vänner. Så vi bjuder dem och de blev jätteglada!!
  • Bröllop år  2010

Ja precis! Kanske ska bjuda dem ändå då!

• Bröllop år  2010

Sen kusiner?? Om man vill dra ner gästlistan lite så känns det mest naturligt för mig att inte bjuda mina kusiner, medans vissa fastrar och mostrar känns helt naturligt att bjuda! Verkar det konstigt??

• RTBW

Den här frågan är klurig och det finns väl inget som är rätt eller fel. Jag har bara problemet att jag inte kan låta bli att tänka
    "vad kommer alla att tänka" sedan så har vi inte så många vänner,
    eller rättare sagt jag har EN vän som jag kommer att bjuda och in sambo har fyra stycken med partners, det känns också tråkigt med så få, men det är väl så det är.
    För det kostar med bröllop och även om jag så gärna skulle vilja bjuda lite "folk som jag ibland" imgås med så har vi inte råd.

• Ewy

Lite konstigt fråga kanske...
    Vi tänkte ha cirka 50 gäster. Men om några av gästerna tackar nej (på grund tex av min sambos släkt är lite gamla och orkar inte åka så långt, men är självklart bjudna) kan man då bjuda andra personerna som inte fick inbjudan först, så att man precis får 50 gäster på slutet?
    Eller är det taskigt emot den som inte har fått den första inbjudan, men får en andra inbjudan bara på grund av att en annan gäst tackade nej?

Vi vill gärna ha ett jämtantal gäster... hur ska ni göra?

• didis

Säg till dem att ni kunde bara bjuda 50 personer och att de (som ni bjuder efter återbud) stod högst upp på listan över folk ni ville bjuda men inte fick plats med.

Formulerat så skulle inte jag ta illa upp eller känna mig som reserv.

Ewy skrev 2008-09-23 16:42:13 följande:
    Lite konstigt fråga kanske...Vi tänkte ha cirka 50 gäster. Men om några av gästerna tackar nej (på grund tex av min sambos släkt är lite gamla och orkar inte åka så långt, men är självklart bjudna) kan man då bjuda andra personerna som inte fick inbjudan först, så att man precis får 50 gäster på slutet?Eller är det taskigt emot den som inte har fått den första inbjudan, men får en andra inbjudan bara på grund av att en annan gäst tackade nej?Vi vill gärna ha ett jämtantal gäster... hur ska ni göra?
  • DCL

håller med alla övriga om att det är brudparets dag och de som bestämmer vilka de vill ha med på bröllopet. Men... visst är det svårare att inte bjuda ngn som man själv blivit bjuden till?

Ett annat dilemma: sambons syskon. Han har tre halvsyskon. (för enkelhetens skull kallar jag dem nr 1, 2 och 3 här så ni förstår...) Han umgås bara med nr 1 så nr 1 kommer bli bjuden när det väl är dags för oss. Nr 2 och nr 3 umgås han eg inte alls med. Dock var vi bjudna till nr 2's bröllop för några år sen. Vi har tänkt bjuda alla tre till vigseln men till festen efteråt kommer vi bara bjuda ett fåtal vänner och släkt, max 25 pers, för vi har inte råd med fler. Så... till festen kommer nr 1 bli bjuden men inte nr2 och 3, vi har vänner som vi står närmare än nr 2 och 3, så dessa vänner blir bjudna. Men hur berättar man det för nr 2 och 3? Man hoppas ju att folk har förståelse för det men....?

• didis

Ohoh! Om mina halvsyskon resonerade så vore nog loppet kört för att återuppta en relation! Speciellt om ni blivit bjudna på fest hos dem, bröllop eller ej.

Jag har halvsyskon som jag inte träffat på 10-15 år (och de är under 30 år gamla) men bröllopet ser jag som en ypperlig chans att träffa dem och kankse ta upp kontakten. I vilket fall visar en inbjudan att de trots allt betyder något för mig. Så mitt råd är att din sambo tänker igenom läget och inser att om ni inte bjuder dem kanske de inte är intreserad av vidare kontakt. Det är din sambos beslut för det är hans uppoffring av en familjerelation.

Jag kankse är udda men att bli bjuden till själva vigseln men inte festen skulle jag se som lite förolämpande och jag skulle inte gå på vigseln. En vigsel är i ärlighetens namn inte särskilt underhållande för någon annan än brudparet själva.

DCL skrev 2008-09-23 19:13:56 följande:
    håller med alla övriga om att det är brudparets dag och de som bestämmer vilka de vill ha med på bröllopet. Men... visst är det svårare att inte bjuda ngn som man själv blivit bjuden till?Ett annat dilemma: sambons syskon. Han har tre halvsyskon. (för enkelhetens skull kallar jag dem nr 1, 2 och 3 här så ni förstår...) Han umgås bara med nr 1 så nr 1 kommer bli bjuden när det väl är dags för oss. Nr 2 och nr 3 umgås han eg inte alls med. Dock var vi bjudna till nr 2's bröllop för några år sen. Vi har tänkt bjuda alla tre till vigseln men till festen efteråt kommer vi bara bjuda ett fåtal vänner och släkt, max 25 pers, för vi har inte råd med fler. Så... till festen kommer nr 1 bli bjuden men inte nr2 och 3, vi har vänner som vi står närmare än nr 2 och 3, så dessa vänner blir bjudna. Men hur berättar man det för nr 2 och 3? Man hoppas ju att folk har förståelse för det men....?
  • pallasathena

DCL skrev 2008-09-23 19:13:56 följande:

Man hoppas ju att folk har förståelse för det men....?
    Angående det där bröllopet som ni blev bjudna på (hos halvsyskon 2), om det var så att ni tackade ja och gick på bröllopet är det väldigt ohyfsat att inte bjuda tillbaka. Om ni tackade ja så tolkas det som att ni är anser er vara tillräckligt nära för att vilja gå och uppvakta dem, och då förväntas ni göra detsamma i gengäld, typ.
  • Ms Daisy

Min dröm var ett litet bröllop, men till sist blev det ändå så att vi bjöd släkt som vi inte hade träffat på länge. Och jag ångrar inget, ångrar bara de vi INTE bjöd.

Ett bröllop är ett fantastiskt tillfälle att träffa kusiner/mostrar/halvsyskon som är 20 år äldre osv osv, fick jag göra om det hade jag absolut även bjudit mina halvsyskons barn, som jag träffar en gång om året (mina halvsyskon är så mycket äldre att barnen är vuxna).

• Sebastiána

TS. Vi kommer att göra EXAKT som du och din M2B. Jag umgås inte alls med ena halvan av min släkt. De har aldigt bjudit mig när de gift sig och ingen av dem har någonsin träffat min kille. Alltså bjuder jag inte dem. Det kommer inte att kännas ett dugg konstigt, varken för mig eller dem. Min kille har mindre släkt än jag så han kanske bjuder alla. Arbetskamrater bjuder vi inte, vi känner dem inte på det sättet.

• Sebastiána

Visst kan man säga "det är ERT bröllop" och det är det ju. Men man måste tänka på livet efter bröllopet också. De som bjudit mig på sitt bröllop bjuder jag, även om jag knappt umgås med en av dem nuförtiden. Jag tycker att det är hyfs att bjuda igen och jag tycker ju inte illa om henne och hennes man.

Sådana som man aldrig, ALDRIG umgås med annars kan väl inte ta illa upp, och gör de det är väl ingen skada skedd eftersom man aldrig kommer att träffa dem ändå.

• Sebastiána

Hade också bjudit halvsyskon om jag haft några...

• annape84

Jag tycker inte frågan är så klurig.. jag menar det är erat bröllop! Varför ska man lägga ut massor av pengar på folk man inte träffar och få dåligt sammvete! Neej, bjud bara de du vill =)

• pandis81

Ts..
    Jag har gått precis på din linje och jag bjuder dom jag vill bjuda det är min dag.
    vi tex inte att bjuda min monster och hennes man. För dom har jag ingen som helst kontakt med, och det är mest bara tjafs. Men jag bjuder mina kusiner (alltså hennes barn)
    Vi bjuder bara en av min m2bs mostrar med familj och inte dom andra tre. För dom har vi ingen kontakt med.

sen är det ju några som är självklara. men även bland vännerna så bjuder vi bara dom vi umgås med inte dom man pratar med någon gång ibland.

• pandis81

Struntar fullständigt i vad dom andra säger. Det är min dag och jag vill ha dom där som jag vet älskar oss och inte är där för att tjafsa eller äta gratis mat för att dom är snåla.
    Nä det klarar vi oss utan.

Det är eran dag. Bjud dom ni vill och ha inte dåligt samvete. Utan gör det bästa tänkbara.

• Sebastiána

De man ändå inte umgås med behöver man ju inte ha dåligt samvete för att man inte bjuder. De hade troligen inte heller bjudit er.

Svar på tråden Det här med vilka man ska bjuda.