• ingenjörsbruden

Har du kollat ditt pass?!

Vill bara påminna alla som ska åka iväg på en härlig bröllopsresa att kolla giltighetstiden på sina pass samt kolla landets krav på giltighetstid.

Thailand har krav på 6 månader....så jag måste fixa nytt pass för det saknas 3 veckors giltighetstid.....

I thailand är de snälla mot nordiska turister men det kanske är dumt att chansa....man får kanske en paragraf-ryttare i passkontrollen!!

• Svar på tråden Har du kollat ditt pass?!
  • Ninnispinnis

Var och gjorde nytt pass idag, och det kändes inte som att varken foto eller nya namnteckningen blev speciellt bra... Jag började le lite fint, men fick besked om att stänga munnen

• ingenjörsbruden
    Ninnispinnis skrev 2008-09-25 20:35:16 följande:
    Var och gjorde nytt pass idag, och det kändes inte som att varken foto eller nya namnteckningen blev speciellt bra... Jag började le lite fint, men fick besked om att stänga munnen
    *asg*
    Ser en gestapo-pass-tjänsteman som blir illa berörd av att du ser så äckligt glad ut!!

Varför får man inte se glad ut? Om alla visar tänderna så har de nästan ett tandkort osså ju!!
  • Ninnispinnis

Eller hur! Nu blev det ett mupp-flin med munnen stängd istället

• ingenjörsbruden
    Ninnispinnis skrev 2008-09-26 09:03:05 följande:
    Eller hur! Nu blev det ett mupp-flin med munnen stängd istället
    *asg* ojojoj undrar just hur mitt foto kommer att bli!! *hahaha*

Puffar!!
  • shims

I våras skulle vi åka till Thailand. Kvällen innan upptäckte jag till min förfäran att mitt pass skulle gå ut under resan. Hade helt glömt kolla detta innan. Letade upp information om tillfälligt pass som man kan få på flygplatsen men med Thailands stränga krav på 6 månaders giltighetstid kändes det lite för nervöst att resa med ett sånt pass...

Det hela slutade med att jag som tur är kunde använda mitt amerikanska pass men hade jag inte haft dubbelt medborgarskap vet jag inte hur det hade gått!

Nu ska jag snart ordna nytt svenskt pass med nytt efternam, nygift som man är!

• Prommis

Måste man skaffa nytt pass om man byter efternamn även om det gamla inte gått ut????

• ingenjörsbruden

Du har ett halvår på dig att fixa id, pass, betalkort osv....

När du ska ut på resa så måste du kolla semesterlandets krav....tex Thailand har ett krav på att ditt pass ska gälla i 6 månader efter att du åkt hem......ganska logiskt om det skulle inträffa ngt oväntat så ska ju passet gälla ändå.

Dessutom så måste det stå samma namn på passet som på biljetten....
    och när du skriver in dig på hotellet så ska man skriva det namnet man reser under....dvs inte skriva sitt nya efternamn för då kan det bli problem.....hotellrummet är ju betalt för en fru Persson o skriver en fru Andersson in sig så stämmer det ju inte....

Du behöver bara fixa nytt pass om du ska ut o resa.....men inom 6 månader efter bröllopet så brukar det vara ok att åka med sitt gamla pass/namn. Men det är ju inte lika roligt!!

Men man ska alltid kolla vilka krav som semesterlandet ställer!!!

Svar på tråden Har du kollat ditt pass?!