• ringring

Bjuda på fika trots att jag inte blev uppvaktad?

Jag gifte mig för 2 veckor sedan och har inte blivit uppvaktad på mitt arbete. De visste om att vi skulle gifta oss och jag har fått spridda grattis.
    Idag på fikarasten så sa flerra stycken att de väntat sig fika från mig dvs att jag skulle haft med något att bjuda på eftersom jag gift mig.
    Kände mig hemskt snål och bortgjord när de tog upp det.
    Borde jag haft med det?

• Svar på tråden Bjuda på fika trots att jag inte blev uppvaktad?
  • tolonta

Jag kan säga hur jag gjorde, mina 6 närmaste kollegor blev inbjudna till bröllopet, 3 av dem kunde komma. Det var 13 personer som lagt ihop till en present åt mig och min make. Alla dessa kommer få tackkort. Men jag bjuder inte på fika något särskilt, eller så. Men visst kan det vara så att dina kollegor förväntat sig att du skulle bjuda på fika, och då tänkt uppvakta dig.

Men jag tycker inte det är sjävlklart, man är två som gifter sig och det skulle kännas väldigt märkligt om jag firade mitt och min mans bröllop med mina kollegor, men utan min man...

• Aleta

Nej! Det skulle väl ha varit naturligt om du hade fått en blombukett eller ett gemensamt gratulationskort från dem.

Har någon annan gjort så? Bjudit på fika när de har gift sig?

Jag tycker att du kan svara att du hade hoppats på en blomma från dem eller så och att du väntade med fikat tills du får den...

• En till präst

Hur är "traditionen" på Ditt jobb när det gäller uppvaktningar?
    Kolla det, för alla arbetsplatser har ju sin kultur.

Jag har jobbat på ställen där den som fyllt år eller gift sig ska bjuda på fika vid nästa personalmöte, och DÅ blir man uppvaktad.

Du "borde" väl ingenting om Du inte VILL, men det vore ju pinsamt om det finns en förväntan och Du helt enkelt inte vet om den.

• BlendaSigne

NEJ! Skumt!
    Om de inte uppvaktar så behöver du självklart inte det. Men även om du blivit uppvaktad så är det ju inte att man måsta bjuda alla på fika efter det. Hur skulle de se ut? Åka runt till alla som en konditorifirma... Sånt där e sånt som folk kan säga utan att tänka till - bry dig inte!

• Sotnos080906

Nej!!

Varför ska du uppvakta dem för att du har gift dig?? Dem borde bjudit på fika för att fira dig.

Konstiga människor det finns...

• Linum

Tänk att jag har aldrig förstått varför man ska bjuda på något när man själv fyller år eller firar något. Är det inte alla andra som ska bjuda då?

Har faktiskt aldrig någonsin hört talas om någon som bjudit på fika när de har gift sig...

Strunta i att du inte blivit uppvaktad. Det är inte det som är viktigt...

• Sotnos080906

Tillägg:

företaget uppvaktade mig på bröllopet & jag fick en extra "hippa" av mina närmsta arbetskamrater.

På måndagen bjöd jag på rester av min bröllopstårta..
    Vi hade två och den andra var mer eller mindre inte påbörjad.

• ringring

Det finns ingen tradition kring bröllop på mitt arbete, jag har arbetat där i 10 år och under den tiden har ingen gift sig.
    Däremot vid jämna födelsedagar brukar alla samla ihop till en present och efter att den övelämnats brukar en del ha med fika.

• Pienaar

De borde ju bjuda DIG på fika!

• En till präst
    ringring skrev 2008-09-12 15:51:57 följande:
    Det finns ingen tradition kring bröllop på mitt arbete, jag har arbetat där i 10 år och under den tiden har ingen gift sig. Däremot vid jämna födelsedagar brukar alla samla ihop till en present och efter att den övelämnats brukar en del ha med fika.
    Ok. Mysko att de fiskar efter fika från Dig då....
  • Rosenpetunia

Håller helt o hållet med Sotnos... varför i all sin dar ska du känna nån press av att bjuda??? Om de säger såna saker på fikarasten så skulle jag definitivt svara med samma mynt...

Jag blev ordentligt uppvaktad på min arbetsplats med många fina presenter men ändå bjöd inte jag alla på fika. Ett par månader efter uppvaktningen överraskade mina allra närmaste arbetskamrater (12 st.) med att bjuda på smörgåstårta och bubbeldricka efter ett möte. Men ingen hade sagt att de förväntade sig fika eller liknande.

Och snälla du, så som du fick slita på din bröllopsdag, njut nu bara av att vara gift och vänd dövörat till alla dessa ohyfsade människor runtomkring dig...

Trevlig helg!

P.S. Även om det hade funnits vissa traditioner på din arbetsplats så tycker jag att ingen ska behöva känna att man måste följa dessa. Traditioner är till för att brytas ibland, var o en skapar sina egna traditioner

ringring skrev 2008-09-12 15:44:25 följande:
    Jag gifte mig för 2 veckor sedan och har inte blivit uppvaktad på mitt arbete. De visste om att vi skulle gifta oss och jag har fått spridda grattis.Idag på fikarasten så sa flerra stycken att de väntat sig fika från mig dvs att jag skulle haft med något att bjuda på eftersom jag gift mig. Kände mig hemskt snål och bortgjord när de tog upp det. Borde jag haft med det?
  • Rosenpetunia

Alltså jag överraskade mina arbetskamrater med smörgåstårta... såg nu att ett ord fattades

• ingenjörsbruden

Hahaha.....låter som mitt jobb!!!

Här fiskas det efter fika så fort det går....när man jobbat 1:a månaden, 2:a månaden , fyllat år o osv......mkt på skoj men man kan ta det på fel sätt så klart.

Det är eg ingen press att bjuda på ngt men det är ganska kul att bjuda på en enkel kladdkaka o se att folk blir så glada....sicka sockermonster vi är!!

Ta inte illa vid dig av det de säger...
    Jag har tänkt bjuda på ngn enkel tårta/efterrätt....men jag tror inte att jag får någon uppvaktning fr jobbet...då ska det ju organiseras o det är ju jag som brukar göra det!!

• dfk

Nej, att bjuda på fika för att man gift sig är inget måste.
    Tråkigt att de för över sådana förväntningar på dig, så att det får dig att känna dig snål och bortgjord.
    De borde ha uppvaktat dig med en blomma och grattiskort istället!

• Fenixx

du skulle frågat vart ditt grattis och liten blombukett eller grattis-present var också isåfall.

• Höstbrud-07

Jag blev uppvaktad på olika sätt av kollegor när jag gifte mig men jag bjöd inte på tårta. Däremot fick de ett tackkort som alla andra som uppvaktat, fast ett kollektivt sådant i personalrummet då förstås.

• Kela2

Precis som någon annan skrev så tycker jag att det är en mysko tradition på många jobb att den som har något att fira ska bjuda på saker och ting. Visst är det väl så på de flesta ställen att folk blir glada när något bjuds, men jag tycker att man ska bli uppvaktad istället. Att själv bjuda på något tycker jag är lite som att säga "Om ni glömt det så vill jag påminna om att jag har något att fira och ni borde nog ge mig en present."

Fast samtidigt så kan det vara oklart på jobbet vem annars som ska ta tag i det. På mitt jobb har vi en festkommitté som bl.a. har till uppgift att hålla koll på t.ex. jämna födelsedagar.

I grund och botten tycker jag alltså att det ska vara andra än en själv som tar initiativ till uppvaktning. Fast om man jämför med hur det väl är i många förhållanden/familjer... Fyller mannen år så är det kvinnan som planerar överraskningar i smyg, ger frukost på sängen, fixar god middag och kanske bjuder in släkt och vänner på fika. Fyller kvinnan år så är det kvinnan som fixar god middag och kanske bjuder in släkt och vänner på fika, om det ska bli något... Eller?

• blivandefrularsed

Jag bjöd inte på fika. Fick en present på vår personalfest nu en månad efter bröllopet och jag tänker ta med ett tackkort framöver och hänga på infotavlan.

Så jag håller med övriga, du behöver absolut inte bjuda på nåt. Speciellt om dom inte velat anstränga sig tillräckligt för att uppvakta er.

• didis

På de flesta jobb jag haft hade personalen förväntat sig att man har med tårta/fika vid födelsedagar och annat som är värt att fira (eller att man slutar). Det har alltid varit jubilaren själv som ordnar fikat.

På några arbetsplatser har man bara sagt grattis och möjligen givit ett kort.

Inte på något ställe kan jag påminna mig att övrig personal har uppvaktat jubilaren, trist nog.

Det är så olika på olika jobb så du vet bäst själv vad som förväntas av dig.

Svar på tråden Bjuda på fika trots att jag inte blev uppvaktad?