• hjärtat mitt

Pioner.

Någon som haftpioner i sin bukett? Var det dyrt? Vilken årstid? Eller ni kanske tog från trädgården? Det är en av mina favoritblommor!

TIPS?

• Svar på tråden Pioner.
  • Originalrosen

Jag hade pioner som du ser. Ja, det var dyrt att ta från floristen i början av juni. Om du vill vara säker på att ha det så ska du beställa i god tid i förväg.

Det doftade ljuvligt och jag kan inte tänka mig någon bättre blomma för mig.

• Danissoon 080628

Jag hade också pioner när jag gifte mig..Älskar verkligen den blomman. Min bukett bestod enbart av pioner (förutom en inramning av gröna blad och rosa sidenband) i olika former och färger. Vi fick betala 1500 för min bukett, 2 st tärnbuketter (som envar bestod av 2 knoppar och en stor utslagen pion ihopbundna med rosa sidenband.)samt 5 st knoppar till killarnas kavajslag också dem lindade med sidenband. Vi fick 800 kronor i rabatt så egentligen skulle vi betalat 2.300.
    Vi gifte oss 28 juni så pionerna var fortfarande jättefina :)

• passionsblomman

Pioner är ju en underbar blomma och också en av de mer exlusiva snittblommorna, så de kostar en slant. Å andra sidan är de stora så det går inte åt lika många som om man tex vill ha bara liljekonvaljer i buketten... Säsongen är från tidig vår till juni-juli ungefär, men odlarna börjar hitta sätt att förlänga säsongerna alltmer så det kan också gå senare, men du bör ha tag på en interrerad och engagerad florist som du känner förtroende för och tillsammans prata datum och önskemål vad gäller färg osv. Rosa pionen Sarah Bernard har lite längre säsong än de vita tex.Överhuvudtaet när det gäller snittblommor kan du utgå ifrån att när det väl blommar i trädgården/naturen börjar växthussäsongen vara över.Lycka till med dina planer!

• love4life

Jag planerar också att ha pioner i min bukett. Har pratat med ett par olika blomsterhandlare, och priset jag fick var runt 50/styck. Helst hade jag velat ha pioner från vår trädgård, men om det inte är en extreeeeemt varm vår så är väl den chansen inte överhängande...

• Pumpkin

Jag hade pioner i början av juli i år och var riktigt nervös när det började närma sig - skulle jag kunna få pioner eller inte? Men det gick, även om det började vara på håret!

Jag betalade 2200kr för min bukett (pioner + ett par orkidéer och hjärtan på tråd), tärnans bukett (rosor + hjärtan på tråd), brudgummens knapphålsblomma (pion), marskalkens knapphålsblomma (ros) samt 15st pioner att dekorera med. Bra pris tyckte jag.

Bilder på våra blommor finns i mitt galleri i någon av mapparna

• passionsblomman

Det var verkligen ett bra pris, och det hade inte varit alls orimligt om det dragit iväg en bra bit över den summan.

Svar på tråden Pioner.