• misstrixie

Sura för sent tackkort?

Vi gifte oss 20 juni och har inte fått iväg våra tackkort än. Först tog det tid att få bilderna från fotografen och välja bland dem, sedan hade tryckeriet semesterstängt och sedan fick vi ett provkort som inte var bra så vi fick börja om igen och... ja, det har krånglat! Nu får vi korten denna veckan och så får jag väl ägna helgen åt att skriva och adressera dem.

Men hur som helst, jag googlade runt lite för att hitta info om hur lång tid man "får" vänta med att skicka tackkort och det var ju VÄLDIGT olika besked från olika källor. Nu blev jag jättenervös att folk kanske tycker vi är oförskämda för att de inte har fått tackkort ännu? Vad tror ni?

• Svar på tråden Sura för sent tackkort?
  • AniMann

jag var på bröllop i februari och fick tackkort i fredags hehehe
    så ni kan nog vara lugna!
    Där hade det vart nått strul med fotot dom först valde m.m.

• 20080301

Det tog oss nästan 3 månader att få iväg våra kort.

• Nikajo

Vi gifte oss 17 maj och har inte ens beställt tackkorten än. Pinsamt med sant!

• rutfru

VI gifte oss den 31 maj och har fortfarande inte skickat tackkorten men vi skäms lite nu och jagar på han som ska piffa till korten åt oss

• 121

Vi uppvaktade ett brudpar som gifte sig i juni ifjol och vi fick tackkortet i slutet av juli i år, kanske lite väl långt efter. Dessutom så var vi på ett bröllop i fabruari och vi har inte fått något tackkort ifrån dom än, man funderar ju på om det kanske är så att dom inte tänker skicka något tackkort alls.

• Roberta

Vi fick tack-kort ett helt år efter ett bröllop, då blev jag mest förvånad över det, men det var såklart kul ändå. Annars har det väl tagit några månader vid andra bröllop.

• gotlandsulrika

Vi har en bekant som gifte sig för över ett år sedan och först nu börjar diskutera att skicka tackkort..

• stinakina

Vi gifte oss 9 aug, jag har skickat iväg de flesta tackkorten, jag har några till Finland och England kvar...samt två här i sverige..

Min kusin gifte sig i fjol samma tid, vi fick tackkort utav dom i början på sommaren..jag kan tycka att det kanske är lite sent...men inget jag går och muttrar över, de har småbarn och jobb, nytt hus och en massa annat att tänka på...finns viktigare saker att haka upp sig på....om man absolut måste

• Paeonia

Skönt att höra att det finns fler för jag börjar känna stressen.... 18 juli gifte vi oss så jag borde ta tag i detta.

• RangaTanga

Vi gifte oss den 31 maj i år och har inte fått iväg våra tackkort ännu! Tror inte att gästerna blir sura för det. Vi var på ett bröllop för några år sedan och deras tack kort fick vi på deras 1 års dag, det kändes dock lite sent.. men vi blev inte jag sur för det

//Anna
    starwoman.blogg.se/

• Apan Apansson

Jag tycker det är mycket viktigare att man som gäst tackar värdparet/brudparet för att man bjudits på en fantastisk fest! Det är det tyvärr många som slarvar med.

Rent etikettsmässigt är det ju för övrigt presenten brudparet tackar för med sitt kort, inte att gästen närvarat på en fest som brudparet bjudit på! Många har av någon anledning missuppfattat detta.

• trampetroll

Hmmm, nej jag håller inte med.
    Jag anser att det är helt oacceptabelt att komma med ett tackkort 1 år efter bröllopet. Max tre månader efter ett bröllop anser jag annars ser jag det som "ohyfsat". Det är ju ändå gästerna som gör festen och förmodligen bidrar till största del att ditt bröllop blir lyckat för att inte tala om dyra presenter som de ger bort i gåva. Då anser jag att man som brudpar ska se till att skicka ett tack-kort på posten efteråt, det är det minsta man kan begära.

• starchick

Vi gifte oss 31 maj och har inte skickat våra heller Ohyfsat? Ja fy fasen vad vi är ohyfsade haha....bättre sent än aldrig säger jag och att gästerna skulle blir sura? Knappast och om dom blir det? Har dom inget viktigare att sura för isf?

• Megi

Trampetroll: jag tycket värkligen inte att man behöver skicka ut tackkorten inom 3 månader. Brudparte har varit oftast stressad inför bröllopet o ska de behöva stressa för tackkorten med?? I min bekantskap så skickar vi inga tackkort utan vi tackar innan gästerna drar sig hemåt!
    Så alla ni som inte skickat iväg dem: Ta det lungt :D Man ska inte behöva strassa det första man gör som nygift :)

• trampetroll

Självklart gör man som man vill jag framför bara min personligA åsikt
    Och min åsikt är (kanske är jag uppfostrad gammaldags på den punkten) men jag anser att ett sådant viktigt kalas där man kan få presenter av sina gäster för flera tusen, de kanske betalar för dyra kläder för att anpassa klädkod, betalar för resa och hotell - då anser jag att ett tackkort ska komma inom en rimlig tid eferåt.

• feministbrud

Jag tror allvarligt talat inte att någon tänker på det. Hoppas jag inte för vi kommer också att skicka ut våra kort supersent om jag känner oss rätt...

• Marie88

Nej, och ärligt talat: Blir de sura så kanske det inte är så mycket att ha till vänner ändå? Huvudsaken är att man tackar, självklart är det ett plus med ett trevligt tack-kort, men det är bara en formalitet. Ta´t lugnt, har ni tackat ändå så spelar väl inte ett kort någon roll? (Misstolka mig inte, det är väldigt trevligt, men som sagt: ett plus i kanten)

• En till präst

Det är klart att det är trevligt om tack-korten kommer medan man fortfarande har vigsel och bröllopsfest i minnet, men om man inte hinner/orkar/får sina kort så är det väl bättre med sent än aldrig?

Många brudpar jag känner har skickat ut korten som kombinerade tack-och-god-jul-kort. Inte speciellt etikettsriktigt, men det går ju...

Svar på tråden Sura för sent tackkort?