• chickpea

Väldigt OT, men får en chef höja endast släkt & vänners löner??

Jag vet att det inte hör hit, men jag måste fråga. Jag jobbar på en friskola där rektorn just avgått för att hon vill ha ett lugnare tempo sista året innan hon går i pension. Nu är det så att innan hon avgick såg hon till att höja sin dotters (som är mammaledig), svärsons och sina vänners löner. Detta utöver och efter den årliga löneförhöjningen, får hon göra så??? Vi andra är naturligtvis inte särskilt glada, speciellt inte då dessa personer redan tjänar mycket mer än alla andra, men jag undrar om någon vet om det finns några lagar kring detta?

• Svar på tråden Väldigt OT, men får en chef höja endast släkt & vänners löner??
  • Aleta

Någon lokaltidning kan säkert vara intresserad om det går till på det där viset. Styrelsemedlemmar som tjänar på inköp som ska gå till barnen...Fatta vilka rubriker!

• Soon and very soon

utbildningsförvaltningen som man kan ringa med va?? lycka till! vill oxå lämna barnomsorgen sa upp mig på "min" privatskola efter 3 mån...

• chickpea

Aleta: Det svåra är det här med att fortfarande behöva gå till jobbet, annars hade lokaltidning varit första stoppet för mig. Facket kom för en tjejs arbetssituation och hon är allmänt hånad nu. Inte klokt!

Skolan har fantastiskt rykte och eleverna trivs, men de vet ju inte själva vad de går miste om. Föräldrar har också svårt att se vad som fattas på skolan, inte för lärare utan för elever, för om man inte själv jobbar i skolans värld ser man det med andra ögon. Friskolor och privatskolar har ofta bra rykte för att de brukade vara bra, men nu finns det en uppsjö av dessa och de granskas inte tillräckligt. Skolverket, facket och arbetsmiljöverket i all ära, men de behöver tyvärr vara mer närvarnade för att se vad som verkligen pågår. "Soon and very soon"- tack! Hoppas du hittat något bättre och att jag själv gör det snart. Jag vill jobba på en kommunal skola!

• lillabruden

usch så vidrigt!!! jag tycker detta låter riktigt hemskt!!! alla har vi varit behandlade olika på sin arbetsplats vid nått tillfälle (tror jag iallafall...) och vet hur hemskt det känns!

TS; man kan lämna annonyma uppgifter till tidningar också.. och om du hittar ett nytt jobb och kan sluta på nuvarande jobbet så kanske det är ett bra tillfälle? Men samtidigt idag får man tänka steget längre....nästa arbetsgivare kanske tänker lite extra om du är rätt för jobbet om dem sett dig i tidningen i en sådan artikel.............folk förlorar ju chanser pga bilder på Facebook till exempel!!! sjukt....
    Man måste göra det man behöver för att stå ut med sigsjälv i dem situationerna..

lycka till!

• Sanfor

chickpea: Jag är journalist och kan säga att jag skulle tro att journalister skulle vara intresserade av din uppgifter.
    Det finns många sätt man kan göra för att din identitet inte skall röjas. Här finns mer info:
    www.politikerbloggen.se/kallskydd/

Att bara träffa en journalist innebär ju inte att det blir en artikel/ett inslag eller hur?

Men tänk på en sak! Använd inte din jobbtelefon eller jobbmail för att ta/hålla kontakt med journalisten. Sådant får en privat arbetsgivare kolla.

Om du vill ha hjälp med att få tag på någon journalist, så kan du om du vill kontakta mig, jag jobbar på ett företag med lokalredaktioner över hela landet.

• chickpea

Tack snälla för så bra tips och svar! Sanfor, jag ska tänka på det, det kanske är en bra ide. Jag måste bara tänka över det så jag inte handlar för fort, som lillabruden skriver, man måste tänka på nästa arbetsgivare också. Men om man kan vara anonym så kanske det är värt det. Jag får fundera lite.

• 080513 2

Det ska bli intressant att följa det här.

Facktjejen..... vem hånade henne? Enbart ledningen (släkt/vänner) eller de övriga på arbetsplatsen?

• chickpea

Chefens vänner och de som vill bli del av det gänget hånade henne, vilket kanske är smart?! Man får ju högre lön, bättre schema och full lön när man är sjuk. Det kanske är jag som är dum

• anne på grönkulla

Jag tänkte just säga det - du har ju meddelarfrihet och källskydd precis som alla andra som går till media. Var tydlig inför en ev journlaist att du vill behandlas så - och att inte ha kontakt från telefon eller epost som är jobbets är ju viktigt i det läget.

• 090208

Facket..? Kan formodligen svara pa fragor iaf.

• Soon and very soon

lycka till nu, jobbar på komunal skola och saker händer ju här med men ok, kommunala är ju mer kontrolerade tror jag. inte lika stora sbvängramar. skolan jag jobbade på har oxå väldigt bra rykte och många söker sig dit för den är så "bra". håller tummarna.

• Sebastiána

Det får väl inte vara olika löner för lika arbete? Arbetsgivaren måste väl motivera varför personer som gör samma jobb har olika lön?!

Problemet är att man ses som bråkmakare om man tar upp det.

• chickpea
    Sebastiána skrev 2008-09-08 13:00:40 följande:
    Det får väl inte vara olika löner för lika arbete? Arbetsgivaren måste väl motivera varför personer som gör samma jobb har olika lön?!Problemet är att man ses som bråkmakare om man tar upp det.
    Ja, naturligtvis ska erfarenhet och engagemang vägas in, men det får ju finnas gränser! Men, men vad gör man?!
Svar på tråden Väldigt OT, men får en chef höja endast släkt & vänners löner??