• CeciliaA

Arg och ledsen, är det okej att bli behandlad såhär?

Hej!

Jag behöver få skriva av mig lite. Jag känner mig så dåligt behandlad just nu och vill ventilera lite.

Jag är jobbsökande och i fredags förra veckan var jag på intervju på ett företag och det gick jättebra, de vill anställa mig och skulle höra av sig till rekryteringsfirman som jag är konsult för som sedan ringde och bekräftade att de vill ha mig. Allt skulle gå väldigt snabbt eftersom det inte är någon som utför det arbetat som jag ska göra idag och det läggs på hög. Men eftersom det är inom bankvärlden så behöver man skaffa behörigheter till diverse program och fixa passerkort osv. Så jag skulle kanske inte kunna börja jobba måndag denna veckan men i mitten. Min konsultchef skulle höra av sig i början av veckan och stämma av med mig.

Jag har inte hört någonting. Jag har bara gått och väntat hela veckan och undvikt att göra saker så jag är tillgänglig vid telefonen. Men ingenting. Nu känner jag mig så arg och besviken att h*n på konsultfirman inte hört av sig. Visst jag förstår att något dykt upp som gjort att det blir förseningar men jag tycker det är så dåligt att man inte bara kan ringa och säga det då som avtalat? Jag har slängt bort en hel vecka på att gå hemma och stirra.

Just nu vet jag inte ens om jag vill ha jobbet längre, tycker det är så tråkigt med människor som bara bryr sig om att de själva tar sig framåt och skiter i dem på vägen. Jag förstår att jag bara är en bricka i konsultchefens värld och ifall jag tackar nej till jobbet så får någon annan det. Men ska man behöva känna såhär och vara tyst om det?

Tack för du tog dig tid att läsa!
    Cecilia

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-04 14:27
    Gå gärna in på min blogg, där har jag skrivit mer om det här.
    jockessyrra.blogg.se/

• Svar på tråden Arg och ledsen, är det okej att bli behandlad såhär?
  • CeciliaA

Tror ni missuppfattat inlägget lite. Jag har under en lång tid arbetat för en bemanningsbyrå, jag är alltså konsult. Dvs jag har nära kontakt med min konsultchef men har nu inför det här jobbet fått byta konsultchef och det är hon som skött kontakterna så dåligt. Detta är väldigt främmande för mig eftersom jag var väldigt nära min förra konsultchef och hade bra kontakt med henne ch hon var alltid tillgänglig, framför allt så sa hon att hon skulle ringa så gjorde hon det.

Inlägget handlar alltså inte om att jag är missnöjd över att arbetsgivare inte hör av sig, Im not stupied.

Det handlar om mänskliga relationer att vi inte bryr oss om varandra utan behandlar folk på sätt som enbart gynnar sig själv. Vilket jag tycker är väldigt tråkigt.

• Tooticki
    CeciliaA skrev 2008-09-04 15:48:16 följande:
    Tror ni missuppfattat inlägget lite. Jag har under en lång tid arbetat för en bemanningsbyrå, jag är alltså konsult. Dvs jag har nära kontakt med min konsultchef men har nu inför det här jobbet fått byta konsultchef och det är hon som skött kontakterna så dåligt. Detta är väldigt främmande för mig eftersom jag var väldigt nära min förra konsultchef och hade bra kontakt med henne ch hon var alltid tillgänglig, framför allt så sa hon att hon skulle ringa så gjorde hon det.Inlägget handlar alltså inte om att jag är missnöjd över att arbetsgivare inte hör av sig, Im not stupied. Det handlar om mänskliga relationer att vi inte bryr oss om varandra utan behandlar folk på sätt som enbart gynnar sig själv. Vilket jag tycker är väldigt tråkigt.
    Ok, jag förstår dig. Kanske sköter hon sitt jobb på ett annat sätt än den förra chefen, kanske har hon haft jättemycket att göra. Jag föreslår att du ringer henne och frågar hur det går och om hon är avfärdande kan du fråga hur det kommer sig att hon lovar saker hon inte kan hålla.
  • CeciliaA

Tooticki: Ja det är så det får gå till Ville bara förtydliga mitt inlägg kände att det gick åt fel riktning. Nu har jag fått skriva av mig, tack för stödet allihopa!

• Sebastiána

Jag tycker att folk numera sällan tar sitt ansvar. Det gäller på många olika områden. Man bjuder någon på fest och de dyker inte upp och meddelar inte heller att de inte kan komma; jag är med i en kör med få medlemmar. Vissa kommer nästan aldrig på övningarna och sedan när de kommer måste vi ta allting från början; chefer vågar inte ta tag i konflikter på jobbet och har svårt att fatta beslut - det är ju det de ska göra (min förrförra chef sa inför en nyrekrytering att många vill ha chefslöner, men få är villiga att göra ett chefsjobb)

• CeciliaA

Sebastiána: Du har så rätt och det är så tråkigt, man blir både ledsen och förbannad. Men tyvärr kan man inte förändra världen ensam, man kan bara fortsätta behandla andra som man själv vill bli behandlad och säga ifrån när det inte är okej det folk gör mot en även om det är läskigt och obehagligt ibland.

• Vitt guld

Jättetråkigt att de inte hört av sig. Min första tanke var; har de rätt telefonnummer till dig? Det är dåligt att vissa inte kan hålla det som de har lovat. Håller med andra i tråden, tycker att du ska ringa. Men jag förstår din besvikelse.

För övrigt tycker jag att det är dåligt om man söker ett jobb och så får man inte höra nåt alls efteråt. Man tycker ju att de kan ringa eller skriva och säga att jobbet gått till någon annan.

• Vitt guld
    didis skrev 2008-09-04 15:37:24 följande:
    Som arbetsgivare i litet bolag vill jag bara svara på varför man inte alltid får svar på jobbansökan. När jag sökt folk har jag fått kankse 50-70 ansökningar varav de flesta inte är behöriga för jobbet. Att då sitta och ringa runt till alla eller skicka brev till alla skulle kosta massor! Ingen arbetsgivare skulle våga annonsera eftersom kostnaden skulle bli skyhög för att hantera alla obehöriga/ointressanta sökanden.
    Men varför inte mejla?
  • Vitt guld

...ett standarsvar som bara tar några minuter att skicka ut till alla sökandet och kostar inget.

• didis

Vitt guld skrev 2008-09-05 14:51:41 följande:

...ett standarsvar som bara tar några minuter att skicka ut till alla sökandet och kostar inget.
    Få lämnar mejladress i sin ansökan faktiskt men det är en variant. Tveksamt dock hur populärt det skulle vara att skicka ut massmejl där de andra sökandes adresser står.

Skickas det ut en och en är kostnaden fortfarande stor - det är ju arbetstiden som kostar, inte frimärken.
  • appapp2

Jag tycker nog att det ligger på dig att höra av dig.
    Du har ju ingen aning om ifall din chef är sjuk/vabbar eller vad som hänt. Att sitta och vänta på att få allt serverat känns lite 80-talistiskt.

När du säger "Just nu vet jag inte ens om jag vill ha jobbet längre, tycker det är så tråkigt med människor som bara bryr sig om att de själva tar sig framåt och skiter i dem på vägen"
    tycker jag du överreagerar väldigt. Du vet ju som sagt inte vad som ligger bakom och om du inte ens bemödar dig med att ringa och kolla, kanske du är fel person för jobbet? Det handlar inte om att det är arbetsgivarens marknad, det handlar om profesionalism.

• Vitt guld
    didis skrev 2008-09-05 15:35:59 följande:
    Vitt guld skrev 2008-09-05 14:51:41 följande:Få lämnar mejladress i sin ansökan faktiskt men det är en variant. Tveksamt dock hur populärt det skulle vara att skicka ut massmejl där de andra sökandes adresser står.Skickas det ut en och en är kostnaden fortfarande stor - det är ju arbetstiden som kostar, inte frimärken.
    Arbetsgivaren kan väl be om mejladress? Och såklart skickar man inte ut ett mejl där alla andras adresser står. Det går att ordna så att var och ens namn står, eller så skickar man till sig själv och skriver alla adresser som "Dold kopia".

Jag vet bara att jag personligen blir besviken på företag som inte bemödar sig med ett svar, vilket gör att jag undviker att ex handla hos dem, äta där eller vad det nu är för företag.
  • didis

Vitt guld skrev 2008-09-05 15:48:43 följande:

Arbetsgivaren kan väl be om mejladress? Och såklart skickar man inte ut ett mejl där alla andras adresser står. Det går att ordna så att var och ens namn står, eller så skickar man till sig själv och skriver alla adresser som "Dold kopia". Jag vet bara att jag personligen blir besviken på företag som inte bemödar sig med ett svar, vilket gör att jag undviker att ex handla hos dem, äta där eller vad det nu är för företag.
    Så - om du hade ett litet företag och behövde anställa en person och fick 50-80 ansökningar, då skulle du gladeligen vika 1-2 arbetsveckor åt att läsa ansökningar, intervjua personer, ta referenser och dessutom skicka personliga svarsmejl till alla?

För de flesta företagare, som inte har vansinnigt hög vinstmarginal (grattis i så fall!) innebär det att lönen minskar den månaden. Eller att de får sitta hela nätterna och mejla folk. Rimligt? För större företag som har en personalavdelning är läget förståss ett annat.

Det är vansinnigt dyrt att anställa folk som det är idag, att fördyra själv rekryteringsprocessen är ingen framkomlig väg om vi vill ha fler i arbete.
  • Vitt guld
    didis skrev 2008-09-05 16:18:19 följande:
    Vitt guld skrev 2008-09-05 15:48:43 följande:Så - om du hade ett litet företag och behövde anställa en person och fick 50-80 ansökningar, då skulle du gladeligen vika 1-2 arbetsveckor åt att läsa ansökningar, intervjua personer, ta referenser och dessutom skicka personliga svarsmejl till alla?För de flesta företagare, som inte har vansinnigt hög vinstmarginal (grattis i så fall!) innebär det att lönen minskar den månaden. Eller att de får sitta hela nätterna och mejla folk. Rimligt? För större företag som har en personalavdelning är läget förståss ett annat.Det är vansinnigt dyrt att anställa folk som det är idag, att fördyra själv rekryteringsprocessen är ingen framkomlig väg om vi vill ha fler i arbete.
    Det enda jag pratar om är ju att höra av sig till alla som inte fått jobbet. Det kan väl bara ta max 1 timme att knappa in 50-80 mejladresser?
  • CeciliaA

Så var vi inne på fel spår igen. Jag ville ha en diskussion om hur man hanterar när man känner sig kränkt inte hurvuda jag ska ringa min arbetsgivare eller inte, den diskussionen kan vi lägga ner nu för det är löst. jag börjar den 15:e för er som undrar.

• Vitt guld
    CeciliaA skrev 2008-09-05 18:41:55 följande:
    Så var vi inne på fel spår igen. Jag ville ha en diskussion om hur man hanterar när man känner sig kränkt inte hurvuda jag ska ringa min arbetsgivare eller inte, den diskussionen kan vi lägga ner nu för det är löst. jag börjar den 15:e för er som undrar.
    Förlåt att jag kom in på fel spår. Grattis till att jobbet är ditt nu!
Svar på tråden Arg och ledsen, är det okej att bli behandlad såhär?