• DCL

Zanzibar?

Någon som åkt till Zanzibar på safari eller "slappar-lyx" resa eller kanske en kombination? Hur var det? Vad kostade det? Vad ska man tänka på?

• Svar på tråden Zanzibar?
  • sokkerstruten

Vi ska åka på exakt en sådan bröllopsresa!
    En vecka kenya-safari helpension, och en vecka halvpension på Zanzibar halvpension!

Vi har ju inte åkt på den än, så jag kan ju inte säga vad jag tyckte men jag vet andra som åkt på liknande kombinationsresa och dem säger att det var helt underbart!

Vi bokade via solresor, kostade 30.000 per person. då ingår flyg,transver,helpension och halv pension, guide, inträde till parker, 4-stjärniga hotell/camps, och det femstjärniga resorten precis vid stranden på zanzibar m.m

• gusdanima

Min bästa vän, en mycket aktiv BT:are är just nu i Tanzania på safari och inom någon dag till Zanzibar med sin make (gifte sig 080830). Av MMS:et jag fick igår att utläsa har de det alldeles underbart. Ska be henne tipsa dej så fort hon kommer hem, för hon kommer nog inte sluta besöka denna sida, trots att hon e gift... (dessutom e hennes nästa uppgift att hjälpa mig planera mitt...=))

• E11a

Har varit på en kombo safari i Selous Tanzania (Sand Rivers lodge kan VARMT rekomenderas) och sedan Zanzibar. 3 veckor totalt var vi borta ungefär. På Zanzibar bodde vi några dagar på Matemwe och senad Chumbe Island några dagar. Gillade verkligen Chumbe island.

Dom brukar säga "spend in the bush and save on the beach" och det stämmer. En riktigt bra loge med bra läge, bra bilar och guider är jätteviktigt. Medan en strandsemester ändå är en .... strandsemester och kan vara rätt ok ändå. Vil man åka till någon annana strand eller på någon utflykt kan man sticka iväg och göra det men om guiden är dålig och logen ligger så det är långt att köra och det bara är massa andra människor och inga djur... ja då är det kanske inte så himla mycket man kan göra åt det hela just då.

Men vi var nöjda med de ställen som vi bodde på på Zanzibar:
    Chumbe (Eco resort bara 7 bungalows på egen ö med korallrev)
    www.toescapeto.com/property.asp&gclid=CPO4h_ez25UCFQuJ1QodrlJwZA&
    Matemwe trevlig resort
    www.asilialodges.com/index.php

Det allra bästa stället jag har bott på någonsin och en av Afrikas bästa loger:
    San Rivers
    www.sand-rivers-selous.com/

• Joeline

Solresors resa låter rätt dyr? Vi har bokat tre veckors resa, 1 v kenya, 1 v safari och 1 v zanzibar. Vi betalar ca 28000 per person, tycker det är ett mkt bra pris. (vi har bokat gnm Kenzan tours). Åker i vinter och ser fram emot det!

• sandybee

Jisses, vi fick högre pris från just Kenzan tours med bara 5 dagars safari och 9 dagar på Zanzibar. Får man fråga vad det är för hotell ni bor på då och vilken månad ni åker?

Joeline skrev 2008-09-14 16:07:24 följande:
    Solresors resa låter rätt dyr? Vi har bokat tre veckors resa, 1 v kenya, 1 v safari och 1 v zanzibar. Vi betalar ca 28000 per person, tycker det är ett mkt bra pris. (vi har bokat gnm Kenzan tours). Åker i vinter och ser fram emot det!
  • sokkerstruten

Oj det var bra!

Vad bor ni på för hotell, vad är det för standard?
    Vad ingår då?

Joeline skrev 2008-09-14 16:07:24 följande:
  • Joeline

sokkerstruten och sandybee: det är en tre veckors upplevelse till kenya och zanzibar, ni kan kolla in den på hemsidan. Det verkar vara nån liten specialare de kör, och jag har sett att det verkar vara typ den billigaste trots att man är borta tre veckor.
    Men första veckan är det ett ganska enkelt hotell på kusten, och där får man "klara sig själv", dvs inga planerade aktiviteter. Sen under safarin är det rätt lyxiga lodger man bor på (flera olika) och självklart ingår bil och guide och så. Där ingår även maten, om jag minns rätt. Sista veckan på zanzibar var ett rätt fint hotell precis vid vattnet, men kolla in hemsidan för jag minns inte vad allt heter!

• Höstbrud-07

Vi åkte på samma upplägg som sokkerstruten på vår bröllopsresa, helt underbart var det.

• sokkerstruten

ok! :)

Vilka åkte ni med?
    Vad för hotell var ni på i Zanzibar?

Höstbrud-07 skrev 2008-09-14 21:15:51 följande:

Vi åkte på samma upplägg som sokkerstruten på vår bröllopsresa, helt underbart var det.
  • Leeeloo

Det verkar hur mysigt som helst! =) Vi har också pratat om att resa till Zanzibar i slutet av nästa år (gifter oss i Maj). Så man skulle kunna säga att en hel resa för 2 personer skulle kosta mellan 50 - 60 000 kronor? kan det stämma?

• sandybee

Det beror nog på om ni vill ha med safari eller inte och om det är november eller närmare jul ni vill åka.

Exklusive safari och på ett 4-stjärnigt hotell så håller er budget, men tar ni med safari så hamnar ni lätt över 30.000/pers är vår erfarenhet. Vi har utforskat ämnet under 2 månaders tid för att försöka få ihop en resa efter jul till Zanzibar, men budgeten spricker hela tiden. Orsaken är väl framförallt att ett 4-stjärnigt hotell på Zanzibar inte håller samma klass som ett motsvarande i karibien och därför ställer vi högre krav på hotellet än vad vi kanske skulle i andra fall. Samtidigt som det är dyrt med safaris!

Men om ni väljer Solresors charterresor och åker innan julrusningen så borde er budget kunna hålla.

Leeeloo skrev 2008-09-16 10:41:13 följande:
    Det verkar hur mysigt som helst! =) Vi har också pratat om att resa till Zanzibar i slutet av nästa år (gifter oss i Maj). Så man skulle kunna säga att en hel resa för 2 personer skulle kosta mellan 50 - 60 000 kronor? kan det stämma?
Svar på tråden Zanzibar?