• MarianneL

Bröllop på en söndag

Jag sitter just nu o klurar på om det går att ha ett bröllop på en söndag. Finns det några här som haft det?

I sånna fall har ni haft problem med att hitta; catering, frisör, fotograf, LOKAL!, osv.

Jag vill helst ha det en söndag (2 augusti) men nu är det folk som har varnat mig o sagt att det kan bli svårt eftersom allt är stängt på söndagar. Är det verkligen så?

• Svar på tråden Bröllop på en söndag
  • chamor

Vet att det diskuterats att kyrkor inte viger på söndagar, generellt sett då detta är en dag för "dop".

• MarianneL

Men om man har egen präst? Jag är frikyrklig men han är medlem i Svenska kyrkan så vi tänkte "kompromissa" genom att ha det i en SvK lokal o sen ha enpastor vi båda kände. Eller är det helt enkelt för att det är upptaget hela dagen?

• anne på grönkulla

Det är nog nåt ni får diskutera med församlingen där ni vill ha vigseln. Om de kan upplåta lokalen lär de säkert göra det, men det är nog inget ni kan hävda rätt att göra. Be snällt och förklara varför - lös problem tillsammans om de uppstår.

Med olika leverantörer (frisyr, blommor, mat, etc) är det väl samma sak - kolla runt vad du vill ha och om de kan leverera på en söndag.

• MarianneL

Men det brukar gå o arrangera om man är ute i god tid alltså? Det är ingen som upplevt att det blivit riktigt svårt att hitta frisör etc.?

• Kjell Präst

Tänk bara på att om en pastor ska förrätta vigseln så är det inte självklart att ni kan vara i Svenska kyrkans lokaler. En vigsel i Svenska kyrkan ska äga rum enligt Svenska kyrkans ordning - kyrkoherden tar ställning till om kyrkan ska upplåtas till vigsel enligt annat samfunds ordning.

• chamor

Vi är också frikyrkliga och hade egen pastor men vigsel i svenska kyrkan. Men söndag är kanske svårare.. Vet dock en som (frikyrklig) gifte sig i samband med gudstjänsten.

• MarianneL

Kjell Präst: Jo det måste vi kolla med dem. Finns det specifika orsaker, eller är det upp till varje kyrkoherde?

Ja det känns lite svårt nu. När det gället lokalen får vi den redan på fredagen o måste lämna tillbaka nyckeln på måndag morgon. Så det skulle gå, men då måste man hitta nån som vill vara kvar sent o städa...

• Kjell Präst
    MarianneL skrev 2008-09-02 21:37:21 följande:
    Kjell Präst: Jo det måste vi kolla med dem. Finns det specifika orsaker, eller är det upp till varje kyrkoherde?Ja det känns lite svårt nu. När det gället lokalen får vi den redan på fredagen o måste lämna tillbaka nyckeln på måndag morgon. Så det skulle gå, men då måste man hitta nån som vill vara kvar sent o städa...
    Orsaken är att Svenska kyrkans kyrkor är avsedda för gudstjänster och "förrättningar" som sker enligt Svenska kyrkans ordning. Vill man använda kyrkan till annat än det krävs tillstånd. Så vitt jag vet gör olika kyrkoherdar olika i den här frågan.
Svar på tråden Bröllop på en söndag