• gift2augusti2008

lågupplösta kort

Vi har nu fått alla bilder från vår bröllopsdag som en bekant tog. När vi tittade på dom på datorn var dom kanonfina:) Men när vi skulle gå för att få en förstoring så fick vi höra att det inte blir bra eftersom korten är lågupplösta.Det vi fick var en förstoring som ett A4. Är det så att vi inte kommer att kunna göra större förstoring på korten pga av att de är lågupplösta? Jättetacksam för svar.

• Svar på tråden lågupplösta kort
  • Pumpkin

Ni kommer inte kunna göra snygga förstoringar nej, är bilderna lågupplösta så kommer pixlarna att synas - dvs bilderna blir lite "grumliga".

• gift2augusti2008

tack för ditt svar:)

• Vitt guld

Hur stora är bilderna? Alltså hur många pixlar höga resp breda? Är de i 72 ppi?

• gift2augusti2008

Vitt guld - ja de var i 72 ppi. Jag själv är inte så duktig på detta, men när vi var inne i en butik så sa dom att det var för låg upplösning för att korten ska bli fina? Skickade även iväg för att framkalla till tackkorten, dom blev inte heller bra:( Väldigt mörka och grumliga.

• Vitt guld
    gift2augusti2008 skrev 2008-09-02 07:30:15 följande:
    Vitt guld - ja de var i 72 ppi. Jag själv är inte så duktig på detta, men när vi var inne i en butik så sa dom att det var för låg upplösning för att korten ska bli fina? Skickade även iväg för att framkalla till tackkorten, dom blev inte heller bra:( Väldigt mörka och grumliga.
    Om bilderna är tillräckligt stora kan man ändra upplösningen till 300 ppi och ändå skriva ut dem, men det beror ju på hur många pixlars bredd/höjd de är.

Din bekanta som fotat, varför har denne gett er så små bilder? Om bilderna blev mörka vid utskriften har den som redigerat dem förmodligen suttit vid en okalibrerad skärm. Blev de "grumliga" är bildfilen troligen för liten. Kan ni be om bättre kvalitét på bilderna?
  • gift2augusti2008

Vi har nu fått en 3:e skiva med bilderna och ska idag iväg å prata med en fotofirma så hoppas jag att det ska bli bra:)
    Tusen tack för dina svar:)

Svar på tråden lågupplösta kort