• Avath

Åhhh familje fejden upp till ytan med mitt bröllop.

Jaaa...

Min Stephen och jag har förlovat oss!!! Gifta blir vi den 15e juni 2009. Vi är ett 'internet par', träffades på myspace 2005 och nu ska vi gifta oss! Lite bakrund för ett av mina problem.

Min pappas mamma och syster är inte världens snällaste. När mina föräldrar var gifta mobbade de helt enkelt min mamma och inget min pappa sa eller gjorde kunde få dem att sluta med sina elakheter. När mina föräldrar skiljde sig några år sedan så började min farmor ringa till min mor, och verkligen skälla ut henne. Min mor skulle minnsann veta vilken låg människa hon var, och hur hennes barn (som är min pappas barn, alla utom en) är förlorare och det är helt och hållet hennes fel. Bland annat.

Till nästa del i min berättelse...

Min pappa dog i Januari, i lung cancer. Det var verkligen hemskt. Min bror hittade honom i köket, och han kom dit bara 5 minuter innan jag anlände för att hälsa på. Kommer aldrig glömma hur man bror sprang och smällde igen köksdörren för han inte ville att jag skulle se och sedan såg jag hans ansikte... tårar. Hade bara sett min bror gråta en gång innan det. Och han gick fram till mig och sa "pappa har dött".

Min syster kom dagen efter (hon bor 3 timmar från oss) och stannade några dagar. Under den tiden ringde min faster och ville prata med henne vilket inte slog mig som konstigt i min sorg, även fast det borde gjort det. Min faster och farmor har aldrig sett min syster som familj eller ens vän eftersom hon inte var min pappas biologiska dotter. I samtalet så hade min faster varit väldigt aggresiv. Hon hade sagt till min syster att hon hoppades begravningen skulle vara 'värdig' och... här kommer det värsta... att det var mitt och min brors fel att min pappa dog för att vi inte såg till att han åt ordentligt. Enligt henne hade min pappa dött av svält och inte hans långt gågna lungcancer.

Några månader innan min pappa dog så hade min farmor och faster hälsat på min pappa och jag gick dit för jag hade inte sett dom på flera år. De var inte snälla mot mig, kort sagt. Jag berättade om Stephen för dem och visade bilder och min farmor tyckte att jag skulle göra slut med honom omgående för att en 'sådan' kan jag ju inte vara med. Stephen har långt hår, och det faller henne inte i smaken. Hon han med några till kommentarer innan jag svängde runt, sårad och shockad, och glodde henne i ögonen och bad henne sluta.

Nu till själva bröllopsproblemet.

Jag ska bjuda min pappas bröder till bröllopet för de har alltid varit så snälla mot mig, mina syskon och min mor. Alltig like varma och glada. Jag ska även bjuda min fasters barn. Men jag vill.inte.bjuda.min.faster.eller.farmor. Vill inte bjuda någon som tycker så illa om mig, om min blivande man, illa om min familj och som bara kommer vilja komma för någon skev bild över vad en familj bör göra och sedan sitta och vara bittra och tycka illa om mig och min man. Och min mor kommer vara spänd hela tiden och jag vill inte det.

Kan jag göra så? Kommer mina kusiner och farbröder komma?

Usch.

• Svar på tråden Åhhh familje fejden upp till ytan med mitt bröllop.
  • LadyLuck

Det är sin dag bjud bara de som gör dig glad, kram

• Lilla7an

På ditt bröllop så får du bjuda vilka du vill! Det är ingen annan som kan bestämma det. Det är en av de viktigaste dagarna i ditt liv och då får de acceptera att det är du som bestämmer hur du vill ha det. Vill du inte att de ska komma så bjud dem inte. Kan de inte ta det så är det deras problem. De är ju vuxna människor. Hoppas att dina kusiner och farbröder kommer. Lycka till!

• jenli

Fy vilket sätt!
    Jag skulle verkligen inte kunna bjuda dessa människor och samtidigt själv ha en trevlig dag. Kanske inte så många andra heller ha trevligt eller är de snälla mot alla andra?
    Gör som du vill och tänkt på att det är er dag!

• Avath

Men hur ska det gå till då? Ringer jag och upplyser de bara? För mig verkar det lite rått att skicka ut inbjudningarna och så går de kanske och väntar och sen får de aldrig någon anledning varför de inte blev bjudna och då blir de arga och sprider det arga runt i min pappas släkt.

=0/ Är de verkligen vuxna människor när de beter sig så här.

• jenli

Vuxna? Nej!
    Jag skulle bara låtit bli att skicka inbjudan de ringer säkert upp själva och frågar vart deras är. Då kan du ju förklara hur du känner.

• Avath

Ja, så får det nog bli tror jag. Är så trött på bråket i familjen som jag aldrig bad att bli del av. Ville bara ha snälla släktingar såsom jag kommer ihåg dem från när jag var liten.

• FruHamberg

Jag skulle inte ha bjudit dem. Fy hur de har behandlat dig, de har inget på erat bröllop att göra tycker jag. Jag hade skickat ut inbjudningar till dem som jag vill bjuda och inte ringt till dem som ja inte vill bjuda innan. Men om du tycker att det känns bättre att ringa till dem först så gör det. Det kommer säkert vara jobbigt, men mår du bättre i längden av det så är det ju värt det. Men om du gör det, så gör det för din skull!

Och det var absolut inte ditt fel att din pappa dog(jag förstår att du vet det) och de hade absolut ingen som helst rätt att säga något så hemskt till dig. Inte heller hur de behandlade dig när du berättade om din kille var schyst gjort. Du har absolut ingen som helst skyldighet att bjuda dem, kom ihåg det!!!

Sänder en massa styrkekramar.

• Aleta

Du ska absolut inte ha dem med! Om de är så okänsliga så kommer de att förstöra dagen för dig. Din erfarenhet av dem visar ju hur de beter sig i de mest känsliga situationer så räkna inte med att de kommer att sköta sig även om de själva säger det.

Du kan tala med dina farbröder och din fasters barn i förväg och förklara hur du känner. Då är de förberedda och kan själva ta ställning till hur de vill göra. Din faster och farmor kommer säkert att terrorisera dem och försöka få dem att inte gå och då är det lätt att de går med på det om de har en arg syster/mamma skrikande i luren om de inte visste om att de inte var bjudna. Om du är först och har förklarat allt så blir det mycket lättare för dem. Dessutom så kommer säkert faster och farmor att prata med dem först om inbjudningarna och då är det ju kanske bra att de vet att det inte kommer någon.

Sedan får du ha förberett vad du ska säga när de ringer och är jättearga för att du inte har bjudit dem. Skriv upp en massa punkter med de värsta saker de har gjort/sagt och hänvisa lugnt till dem om de blir otrevliga. Försök att behålla ditt lugn så mår du mycket bättre efteråt. Stå på dig och låt dem inte få dig att må dåligt. Allt de säger är bara skitsnack och har inget med verkligheten att göra. De har absolut ingenting på ditt bröllop att göra.

• Waersta

Självklart! Bjud de ni tycker om. Strunta i de andra!!

• 20080301

Ni bjuder dom ni vill ha där dom ni tror kommer att hjälpa till med sin närvaro att göra er dag magisk, de resterande i er släkt struntar ni i.

• Lillsnufflan

Vad klok du är, Aleta!

• Sommarbrud 08

Jag håller absolut med föregående talare. Du ska bara bjuda dem ni tycker om och som ni VILL dela er stora dag med. De andra får ni strunta i. SÅ hade jag definitivt gjort. Jag tycker verkligen inte att farmodern eller fastern verkar vara några sympatiska människor. Lycka till!

• Aleta
    Lillsnufflan skrev 2008-08-31 10:13:58 följande:
    Vad klok du är, Aleta!
    Tack!
  • Avath

Det är så hemskt ledsamt att tänka att det finns folk i släkten som inte vill mig väl

• Jiel o Deps

Dem i din släkt som inte vill dig väl är inte värda ens en tanke från dig. Tycker de har betett sig fruktansvärt illa mot dig och dina kära och du ska absolut inte bjuda det! Jag håller med Aleta, du borde prata med dina farbröder och din fasters barn i förväg och förklara hur det ligger till.
    Lycka till!

• Fru oktober

Jag hoppas först och främst att du har stöd och kan prata med någon om allt detta som hänt dig! Det är verkligen fruktansvärda anklagelser som riktats mot dig, och jag vet av personlig erfarenhet att det är lätt att grubbla och ta åt sig i hjärtat även om man intellektuellt vet att det är de som är helt galna! Det är väldigt frustrerande och kan ge en sådan fruktansvärd sorg och även ilska att känna att man inte når fram. Ibland måste man acceptera att människor, även nära släktningar, är från vettet och inte är speciellt medkännande...

Hade du bjudit någon annan som betett sig på det viset mot dig? Hade du ens velat dricka kaffe med någon på jobbet som behandlat dig så illa?
    Det har hjälpt mig att tänka så och hitta distans.

Bjud INTE de elaka tanterna, om någon annan (typ någon farbror) väljer att inte komma pga detta är det inte ditt bekymmer.

Du kan som Aleta och Jiel o Deps föreslog prata med farbröderna först, tex skriva ett brev till dina och förklara kort varför, men jag tycker INTE du ska ursäkta dig! Var beredd på att det kan bli bråk men stå på dig!

När jag var i en liknande situation för några år sedan, bjöd jag alla inblandade i familjekonflikten - med orden , detta är min dag, jag vill väldigt gärna att du kommer, och uppskattar det, om det är några kvarvarande konflikter är det inte tid att diskutera det nu utan upp till dig att tacka ja eller nej. Alla kom och det gick bra!(det är ju flera andra med på festen också -då brukar folk skärpa sig = )Jag hoppas det kommer gå bra tillslut. Jag känner verkligen med dig!

• anirac1

spontant tänker jag på min mor som inte blev bjuden på vårt bröllop när jag läser den här tråden...
    resonerade mig fram om för - och nackdelar och ev förstörd fest och eller vigsel sååå jag kom fram till att jag går till altaret utan att min mor är med ....

"en dotter som aldrig har varit önskad och alltid varit ivägen"
    är jag ... och då var valet inte så svårt...

lycka till med ditt eget bröllop och glöm inte att njuta av dagen för den går såååå fort...

• Avath

Vi kommer vara 30 personer ungefär på bröllopet, som kommer ske i min familjs sommarhus (den byggdes åt min mormor, och ägs nu av min mamma och morbror) i trädgården. Det känns som eftersom det inte kommer vara en 'neutral' plats så kommer de bli spänt ända från början.

ahhhhhhhhhhh!!!

• Masha

Och ta så mycket stöd du kan härifrån Bt..... Det är aldrig fel. Ta inte risken att förstöra dagen för både dig, din blivande, din mor och andra närvarande.

Svar på tråden Åhhh familje fejden upp till ytan med mitt bröllop.