• sandybee

Vill hoppa av allt

Har precis grälat med m2b och har nu inte alls lust med bröllop längre. Det är inte kalla fötter eftersom vi redan avklarat själva giftas-delen (borgerlig vigsel) för ett år sen.

Känns som enda gången han verkligen engagerar sig i något är när han vill såra mig.

Grälet började med att jag blev sur för att han, i sedvanlig ordning, "glömmer" att berätta viktiga saker för mig. Jag känner hela tiden det som att han fortfarande efter flera år inte ställt om från att bara tänka på sig själv till att även inkludera sin respektive i sina tankar. Sen utvecklades grälet till att även inkludera allt gammalt groll som vi ännu inte lämnat bakom oss. Han säger att han känner att jag tävlar mot honom och han vill att jag ska sluta med det. Visst, jag är en oerhört tävlingsinriktad människa, ibland lite mer än vad jag skulle önska. Samtidigt så har den tävlingsinstinkten tagit mig dit jag är idag, inklusive att bli tillsammans med honom. Även om jag inte alltid tycker denna instinkt alltid är så kul så är jag samtidigt stolt över den därför att den gör att när jag ger mig in i något så gör jag det helhjärtat. Men grejen är att jag inte alls känner det som att jag tävlar mot honom. Tvärtom känner jag det som att han inte verkligen engagerar sig i något, har inga ambitioner i livet (vill bli tv-spelande hemmaman medans jag drar in stålarna, säger han alltid) vilket gör mig oerhört frustrerad. Jag försöker göra uppmuntra honom att engagera sig i det han tycker om men han har inget intresse. När vi diskuterar saker så är jag från min uppväxt och mitt jobb van vid att man argumenterar för sin sak innan man når konsensus, men då tycker han att jag bråkar och eftersom han anser sig vara konflikträdd så backar han vilket gör mig frustrerad och försöker få fram hans åsikter och .... ja, vi krockar hela tiden. Grälet slutar iaf med att jag säger åt honom att jag är den jag är och det har han vetat om från början, och då - som sagt enda gången han verkligen säger något som om han verkligen menade det - så skäller han ut mig och säger en massa sårande saker om min person.

Jag vet inte vad jag ska göra. Jag är den första att erkänna att jag inte är perfekt men han vägrar kommunicera förutom när han han vill såra mig känns det som. Jag kan inte ta en diskussion med honom om något överhuvudtaget för då slår han bakåt. Och nu har han sårat mig något helt otroligt och jag har inte alls lust att ge ytterliggare svett och tårar för det här förbannade bröllopet.

• Svar på tråden Vill hoppa av allt
  • harthurs

Usch va jobbigt!! Stor KRAM till dig!!
    Jag brakade sjalv med min m2b igar kvall.. startade men en liten dum grej som till slut blir till nat stort.. gammalt groll kommer upp igen osv.. Vi ar bada mycket frustrerade over pengar och andra saker vilket inte gor det hela battre..
    Just nu ar jag hemma och han ar pa jobbet.. vi pratade inget i morse.. har mejlat honom men inte fatt nagot svar an.. sa jobbigt!

Jag hoppas verkligen att det loser sig for er, att din m2b ar villig att prata igenom era 'problem' och framfor allt saga forlat att han sarade dig..

Lycka till!

• BlendaSigne

Jobbigt!!! Jag tror ju hela bröllopsgrejen kan tära på många förhållanden...
    Det låter som ni är olika typer av människor, hur ni hanterar oenigheter och hur ni kommunicerar. Det säger dock inte att ni INTE passar för varandra - dock så måste man kanske gå runt det hela så man kan kommunicera o leva i sin vardag där det passar båda. Kanske ni kan börja med att skriva brev till varandra - ta tag i detta problem NU innan det går för långt o ni inte kommer hitta tillbaka till varandra. Skriv vad du irriterar dig på och varför du tänker som du gör, så kan han svara på samma sätt. Skriv hur sårad du blev när han säger "så och så" om dig...
    Förstår att de är jättejobbigt.
    Hoppas de löser sig!

• sandybee

Tack för era kramar!

Jag hoppas verkligen att vi kan passa ihop trots våra olikheter. Känns bara så hopplöst när vi hamnar i samma fälla varenda gång. Jag försöker verkligen att anpassa mig till hans sätt men samtidigt så vill jag inte förändra mig själv helt. Jag är ju den jag är.

• sandybee

Känner igen mig så väl. Det här grälet, liksom de flesta av våra gräl, började också om pengar. Som tur har det hittills alltid "löst sig" för oss med att vi inte går i säng osams. Men det slår ju hårt mot en när man blir sårad, inget som går över på en liten stund. Och sen sitter det ju kvar och dyker upp i nästa gräl, så löst sig helt ha rdet ju inte.

harthurs skrev 2008-08-29 18:44:44 följande:
    Usch va jobbigt!! Stor KRAM till dig!!Jag brakade sjalv med min m2b igar kvall.. startade men en liten dum grej som till slut blir till nat stort.. gammalt groll kommer upp igen osv.. Vi ar bada mycket frustrerade over pengar och andra saker vilket inte gor det hela battre..Just nu ar jag hemma och han ar pa jobbet.. vi pratade inget i morse.. har mejlat honom men inte fatt nagot svar an.. sa jobbigt!Jag hoppas verkligen att det loser sig for er, att din m2b ar villig att prata igenom era 'problem' och framfor allt saga forlat att han sarade dig..Lycka till!
  • laris

Hej, vilken jobbig situation!

Men.....Jag antar att du visste hur han var innan ni gifte er?! Har ni diskuterat det här innan ni bestämde er för varandra? Du menar att du är den du är och att han ska ta dig för den du är. Gäller inte det motsatta?

Jag försöker inte påpeka att du har fel på något sätt! Tråkigt när man gnabbar om det mesta...hoppas ni löser det!

• esset50

Försök se till att ni hamnar i samma lag, så slipper ni tävla mot varann. I stället kan ni tävla med varann. Sin lagkompis har man med alla fel o brister... Och ibland bidrar den till seger och ibland till förlust.

• sandybee

Självklart gäller det för båda, men när han vägrar diskutera saker så måste antingen bara jag "anpassa mig" eller så bråkar vi. Att älska någon för den den är betyder iaf inte för mig att man inte kan kompromissa om saker.

laris skrev 2008-08-29 20:33:03 följande:
    Hej, vilken jobbig situation!Men.....Jag antar att du visste hur han var innan ni gifte er?! Har ni diskuterat det här innan ni bestämde er för varandra? Du menar att du är den du är och att han ska ta dig för den du är. Gäller inte det motsatta? Jag försöker inte påpeka att du har fel på något sätt! Tråkigt när man gnabbar om det mesta...hoppas ni löser det!
  • sandybee

Tack för kramen!

Boomtown skrev 2008-08-29 19:53:22 följande:
    Skickar en stor kram!
  • Celeste97

Jag tycker det låter som om ni egentligen borde kunna funka med varandra, men helt enkelt inte kommunicerar på rätt våglängd... Dvs att era olika sätt att ta upp saker, diskutera och argumentera inte är kompatibla. Och att ni därmed reagerar med frustration respektive flyktvilja vilket i sin tur leder till icke-konstruktiva uttalanden gjorda i affekt och ännu mer jobbiga känslor.
    Jag vet inte hur äktenskapsrådgivning fungerar, men jag tänker mig att det man får lära sig där är att prata med varandra på ett sätt så att den andra lyssnar och inte hamnar i försvarsställning. Kanske kan vara något att fundera på när ni har blivit sams igen; det är nog ett smart sätt att investera i sin relation.

• sandybee

Du har nog en poäng där. Ska prata med honom om det.

Celeste97 skrev 2008-08-29 20:47:57 följande:
    Jag tycker det låter som om ni egentligen borde kunna funka med varandra, men helt enkelt inte kommunicerar på rätt våglängd... Dvs att era olika sätt att ta upp saker, diskutera och argumentera inte är kompatibla. Och att ni därmed reagerar med frustration respektive flyktvilja vilket i sin tur leder till icke-konstruktiva uttalanden gjorda i affekt och ännu mer jobbiga känslor.Jag vet inte hur äktenskapsrådgivning fungerar, men jag tänker mig att det man får lära sig där är att prata med varandra på ett sätt så att den andra lyssnar och inte hamnar i försvarsställning. Kanske kan vara något att fundera på när ni har blivit sams igen; det är nog ett smart sätt att investera i sin relation.
  • Tidsmaskin

Å, hoppas det löser sig för er! Har ett par vänner som går på rådgivning. Redan efter två träffar fick de lättare att prata med varandra.

Ett annat råd kan vara att aldrig prata om att "du är si och så" utan uteslutande om hur DU KÄNNER det. Ex, "jag känner mig osynlig när du inte berättar för mig om viktiga saker, du menar säkert inget med det, men jag blir ledsen. Kan vi lösa det på något sätt?"

Låter lätt när man säger det till någon annan...
    Lycka till! Hoppas det löser sig för er!!

• dfk

Det är inget roligt att bråka alls....
    Det är lätt att det far ut grodor i munnen av den som är arg, men... man ska vara försiktig med så man inte kränker och sårar. Ord kan bita sig fast!
    Ni kanske bara behöver lite puttning åt rätt håll, prata med någon.
    Sopa det inte under mattan om det inte är färdigt, men ta det när inte nån av er är på krigsstigen. Det är lättare att lösa upp en knut, när båda är mer neutrala.
    Sen är det viktigt att släppa det. När det är utrett så släpper man det. Men det är svårt när det handlar om känslor...
    Det viktigaste är att du inte accepterar personliga kränkningar även fast han är din älskling!

• Babajaga

Gå i parterapi och lär er hitta ett sätt att kommunicera er båda. Gör detta NU när kärleken finns kvar, sedan kan vara försent. Detta är något som ni sedan kan använda resten av ert gemensamma liv. Lycka till!

• Babajaga

"Gå i parterapi och lär er ett sätt att kommunicera som passar er båda", ska det stå!

• Lillsnufflan

Jag känner med dig, och jag känner så väl igen mig. In i minsta detalj. Jag är också ganska amibitös och framförallt aktiv. Jag har alltid projekt på gång som jag är 100% engagerad i. Min m2b har absolut inga intressen i livet. Förutom möjligen att äta, slöglo på film och spela TV-spel.

Dessutom har vi precis samma problem som ni när vi är oense om något. Om vi inte är ense vill jag gärna argumentera för VARFÖR jag tycker som jag gör, om inte annat för att förklara mig, men så fort jag gör det säger han att jag "går på så hårt". Och det spelar verkligen ingen roll vad jag säger eller vilket tonläge jag har. Han tycker jag kör över honom.

Vad gäller att ens partner är en slöfock så är det väl bara att acceptera att de är på det viset. Knappast något man kan förändra (och frågan är om man egentligen vill, de var ju sådana redan när man föll för dem). Kommunikationsbiten måste man ju däremot jobba på. Om någon har en mirakelkur för det mottages tips tacksamt Personligen tror jag familjerådgivningen är bra (även om jag själv tyvärr aldrig kommer att kunna gå dit med min m2b för vi har ruggigt dåliga erfarenheter därifrån så han skulle tvärvägra).

• sandybee

Lillsnufflan:
    Jisses, och jag som trodde att jag var helt ensam. Låter som ni har det precis likadant i ert förhållande. Det är ju jättejobbigt men samtidigt en jättetröst att höra att man inte är ensam! Det är precis exakt så som du beskriver! Vi får hoppas att någon kommer med något mirakeltips snart!

• didis
    sandybee skrev 2008-08-30 17:44:55 följande:
    Lillsnufflan: Jisses, och jag som trodde att jag var helt ensam. Låter som ni har det precis likadant i ert förhållande. Det är ju jättejobbigt men samtidigt en jättetröst att höra att man inte är ensam! Det är precis exakt så som du beskriver! Vi får hoppas att någon kommer med något mirakeltips snart!
    Mirakeltips vet jag inte... men familjerådgivning kan jag varmt rekommendera.

Just att få lyssna till sin partner, hur han ser på livet och förhållandet utan att få avbryta öppnade mina ögon. Det var mycket som vi diskuterade då, framförallt förbättrade det vår kommunikation väldigt mycket.

Din man kanske inte alls ser på ert förhållande som du tror, i själva verket kanske han tycker han är den drivande...

Och ni MÅSTE lägga en tidigare diskussion bakom er! Annars bygger ni bara på berget av gamla grälämnen och till slut kan ni börja dra fram flera år gamla händelser i grälen.
Svar på tråden Vill hoppa av allt