• Vill nu

Vilka ska man bjuda på möhippa?

Min tärna vill att jag ska skicka en lista till henne på lite kompisar,så hon kan börja planera möhippa. Hon bor 80 mil bort, så inget konstigt i det. Men vilka ska jag inkludera i listan? Vi har fått sålla lite i gästlistan, så mina 6 arbetskamrater kommer bara att närvara i kyrkan (vilket de själva frågat om de får komma och vara med på), medan mina närmsta kompisar bor väldigt utspridda.
    Ska jag inkludera arbetskamraterna i listan, eller bara mina andra vänner? Riskan är ju att typ ingen kommer, om man bara bjuder de närmsta vännerna, varav den med kortast resväg har typ 30 mil hit... Vill ju gärna ha med arbetskamraterna, som jag tycker väldigt mycket om, men tar de illa upp om de bara blir bjudna på hippan??

• Svar på tråden Vilka ska man bjuda på möhippa?
  • Balinda
    Aleta skrev 2008-08-29 10:26:03 följande:
    Det var ju lite ovanligt att hon kontaktade dig angående din egen möhippa.Jag tycker att du kan ge henne alla namnen så får de bestämma själva. Egentligen borde din blivande ha gett henne listan så att du inte blev inblandad. Det blir säkert jätteroligt oavsett om det blir en liten myshippa eller lite mer folk.
    Nä det e väl inget ovanligt med det.. om man vet att man får en möhippa eller hoppas att man får en så är det bara bra att skicka en lista. Så har det gått till på alla jag varit med på.
    Bara bra tycker jag.

Till TS. Bjud alla som du kommer att tänka och defintivt dem som e med på listan. Det kommer flera på min som inte var med på bröllopet. SÅ himla roligt.
  • Aleta
    Balinda skrev 2008-09-02 12:24:00 följande:
    Nä det e väl inget ovanligt med det.. om man vet att man får en möhippa eller hoppas att man får en så är det bara bra att skicka en lista. Så har det gått till på alla jag varit med på.Bara bra tycker jag.Till TS. Bjud alla som du kommer att tänka och defintivt dem som e med på listan. Det kommer flera på min som inte var med på bröllopet. SÅ himla roligt.
    Då är det väl bara ovanligt på de (30) bröllop som jag har varit på. Där har det varit totalförbud på att ens andas ordet möhippa till bruden.
  • Zozo

Fjantigt! Men det beror väl pa hur det fungerar i de umgängeskretsar man har. Pa det tjugotal bröllop jag varit pa har det i princip alltid gatt till sa att bruden minst fatt sta till tjänst med kontaktlistan. Det är väl knappast nagon som blir jättehäpen över att bli hippad innan sitt bröllop även om man inte är alldeles säker eller vet när och hur...

Aleta skrev 2008-09-02 13:34:08 följande:
    Då är det väl bara ovanligt på de (30) bröllop som jag har varit på. Där har det varit totalförbud på att ens andas ordet möhippa till bruden.
  • HurraViSkaGiftaOss

Det är inte alls fjantigt. ROligt att bli helt överraskad.
    Vi gifter oss om några veckor o jag har inte en aning om när
    möhippan är. Ingen har yppat ett ord.

• Zozo

eh.. nej men du är tydligen övertygad om att det blir en.. Klart att det är kul med överraskning, men om du har en vänkrets där inte alla känner varandra är det väl bra om de har en komplett lista? Du behöver ju inte veta alla detaljer om hippan för den skull...

• Aleta
    Zozo skrev 2008-09-03 15:56:16 följande:
    eh.. nej men du är tydligen övertygad om att det blir en.. Klart att det är kul med överraskning, men om du har en vänkrets där inte alla känner varandra är det väl bra om de har en komplett lista? Du behöver ju inte veta alla detaljer om hippan för den skull...
    Det finns ju förhoppningsvis en blivande brudgum som vet vilka som är bjudna!
  • Ankan80

Jag fick göra en lista på de jag ville ha, sen överlämnade min sambo listan. Jag gjorde likadant med hans lista

• anja1661

min syrra ska vara tärna på bröllopet och hon kommer fixa möhippan. hon har bett mig skriva en lista på de jag vill ha med.
    jag tycker det känns konstigt att bjuda folk till en möhippa men inte till själva bröllopet.
    däremot vill jag gärna bli överaskad om innehållet förutsatt att inte bli utskämd!

• MiaAnd

Har oxå blivit tillfrågad om lista av min tärna. Tycker inte att det är nåt konstigt eftersom jag är den enda som kan veta vilka jag vill ha på min möhippa. Men resten tycker jag ska vara hemligt!

Det är alltså ok att bjuda även de som inte är "mina" vänner (dvs min blivande makes väninnor, m fl)? Har varit lite fundersam på den punkten. Känner att jag vill ha vissa av dem där, men undrat om min m2b kommer tycka att det är konstigt... Upptäckte även att jag missat några som borde vara med när jag läste denna tråd... haha... Hur gör ni med era egna mammor då?

• Blivande mrs walker

Jag blev bjuden på en möhippa där jag var flickvän till brudgummens gymnasiebästis, och knappt kände någon alls.

Det var brudgummens systrar som tog kontakt och frågade om jag ville komma, och de var hur trevliga som helst och fick mig att känna mig hemmastadd. Vi åkte ner till möhippan i en bil tillsammans så jag lärde känna dem och sedan kunde jag vara med dem under möhippan.

Det blev litet konstig stämning i början, när nruden inte visste vem jag var, men vi lärde känna varandra och nu är jag jätteglad att jag blev bjuden. Annars hade jag bara hängt efter min pojkvän och känt mig bortkommen, men nu kände jag de andra tjejerna och kunde prata med dem.

Så jag rekommenderar absolut att man bjuder alla tjejer i lämplig ålder (och kanske de andra också?) som är bjudna till bröllopet på möhippan.

• Vill nu
    MiaAnd skrev 2008-09-21 16:07:34 följande:
    Hur gör ni med era egna mammor då?
    Ja, hur gör man med mammor? Min mamma är det inga problem med, men svärmor är (ursäkta men det är sant) den stelaste och bittraste människa jag känner...
  • J D

Jag läste i Martha Stewart weddings igår att det är absolut otänkbart att bjuda folk till möhippan (som iofs ej har exakt samma form där) om de ej är bjudna till bröllopsfesten.

Själv skulle jag nog känna mig lite olustig om jag ej var bjuden men folk ville ha med mig på möhippan (ställdes inför en sådan situation nyss men tackade då nej).

• TesshjärtaFred

Fast om de kommer på vigseln så kanske de tycker att det är ok att komma på möhippan?
    På min hippa (om jag får någon vilket jag hoppas) så hoppas jag att mina tärnor bjuder alla tjejer i lämplig ålder som ska gå på bröllopet. Det är ju ett utmärkt tillfälle för alla att träffas om de inte har gjort det förut, och då blir det enklare på bröllopet eftersom de då har träffats.
    Och jag hoppas verkligen att jag slipper skicka någon lista.
    I alla de möhippor jag har varit med och ordnat eller varit på (det har blivit en del de senaste åren) så har bruden hållits utanför. Den som har anordnat hippan har tagit kontakt med brudgummen för namn.

• Vid havet

Jag var på en möhippa i somras, för en av mina väninnor. Hon och hennes man hade ett bröllop utomlands och hade bara bjudit släkt och deras två bästa vänner. Det kändes inte ett dugg konstigt att vara med på en möhippa även om jag (och de flesta andra) inte var bjuden på bröllopet. Bara kul att få fira henne på nåt sätt!
    Vi ska också ha ett ganska litet bröllop av lite olika skäl men jag hade tyckt det skulle vara superroligt om många i tjejgänget var med på min möhippa (om det nu blir nån...) trots att bara en av dem kommer vara med på själva bröllopet.

• Trettondagsafton 09

konstigt att bli tillfrågad men i mina öron ÄNNU KONSTIGARE att bruden el brudgummen ska VÄLJA vilka som ska komma på möhippa/svensexa. I mina ögon är möhippan givetvis till för bruden i första hand men sedan är det ett ypperligt tillfälle för gästerna att lära känna varandra. På de bröllop jag varit har jag haft roligast på de där jag kunnat delta på möhippan!

Nu till din fråga jag skulle INTE ta illa upp utan bli glad om jag blev inbjuden till en möhippa (även om jag inte skulle på bröllopet). Har varit med på en sådan en gång

• blivandefrularsed

Vid havet: Men då var det ju en av dina vänner och till bröllopet var bara en vän bjuden. Lite skillnad tycker jag om man gifter sig utomlands eller i hemlighet. Idag annordnar ju många också fruhippa, för dom som gifter sig hemligt eller överraskar och då är det brudens vänner som tar tag i detta (i allra största hemlighet).

Jag är iaf väldigt glad att ingen drog in mig i min möhippa för det fick mig att känna mig speciell för mina vänner som anordnade en sån dag bara för mig och utan min vetskap. Och jag blev totalt överraskad den dagen.

Tror att alla som var bjudna på bröllopet (några av min mans vänner har sambo) blev tillfrågade (så var det iaf inför svensexan eftersom det var jag som satte ihop den listan i samråd med marskalken) men bara mina vänner, systrar och min svägerska kom. Dom jag umgås med och som står mig nära!

Svar på tråden Vilka ska man bjuda på möhippa?